Flere med anemi? Lav blodprosent...

Sympatia

Forelsket i forumet
Jaja, her er jeg på nippet til at legen min vil legge meg inn for anemi. Jeg har blodprosent på 7 for øyeblikket, så her tar jeg jerntabletter som bare det. Var ikke helt bra å få det sammen med hyperemesis som jeg har fra før da... Skal si til legen på mandag at jeg lever ikke et fullverdig liv lenger, så jeg MÅ få sterkere kvalmestillende. Noen slike som jeg fikk etter jeg ble lagt inn for hyperemesis i forrige svangerskap....

Flere med anemi?

Har du Hb på 7?!? Da skjønner jeg at legen vurderer å legge deg inn, for det er veldig lavt... Hva mener han kan være grunnen til det? 

Så lav Hb kan og gi symptomer som kvalme og uvelhet...

Hvilken type jern spiser du? Svigerfar er biolog og har av erfaring anbefalt Aminojern, som tas opp og utnyttes bedre enn tradisjonelle jernpreparater... Spiser du C vitamin eller drikke appelsinjuice når du tar jern? Det øker opptaket av jern...

Jeg har ikke hatt lav Hb, men har møtt mange med det...

har generelt lav blodprosent, og ferritinet var nede på 3 på slutten av sist svangerskap, og jernprosenten på 9. Var helt normalt det sa legen, og ble ikke noe tiltak for det da=)

Har HB på 9,4 så går på jerntabeletter, men har ikke så lavt som du. Kjenner allerede fremgang etter å begynt på det. Så tror faktisk det har steget :)

Mammaen til Julie: Bruker Ferra-Retard. Jeg er ikke flink å drikke appelsin juice da det er en av tingene jeg ikke takler å drikke akkurat no. Så skulle vel skaffet meg C-vitaminer i pille form da. Men tror det virker for formen har begynt å bli bedre.

Hvorfor det er så lavt aner jeg ikke, det var for lavt allerede i august og legen ba meg den gang om å ta jern. MEN jeg gjorde det ikke før denne uken. Har også lest at man kan få det lett når man er gravid.

På mandag skal jeg på kontroll på sykehuset så håper de sier noe lurt da.

Mammaen til Julie skrev:
Har du Hb på 7?!? Da skjønner jeg at legen vurderer å legge deg inn, for det er veldig lavt... Hva mener han kan være grunnen til det? 

Så lav Hb kan og gi symptomer som kvalme og uvelhet...

Hvilken type jern spiser du? Svigerfar er biolog og har av erfaring anbefalt Aminojern, som tas opp og utnyttes bedre enn tradisjonelle jernpreparater... Spiser du C vitamin eller drikke appelsinjuice når du tar jern? Det øker opptaket av jern...

Jeg har ikke hatt lav Hb, men har møtt mange med det...

Jepp, ellers også viktig å ikke drikke/spise melkeprodukter ca. +/- 2 timer med tablettene - hemmer opptaket av jern. Gjelder kanskje ikke så mye Aminojern siden de opptas på en annen måte.
Ellers ville jeg tatt 2 tabletter daglig av de du har (Duroferon/Ferro Retard) hvis du ikke allerede gjør det.

Hadde lave jernlagre forrige gang, men ikke så ille som det der. Gikk da ett par mnd. på de sterke jerntablettene.

Back
Topp