Flere me occipito posterior fødsel??

Chisme

Glad i forumet
Lurer på om d er noen flere som har hatt dette? (Bakhodefødsel)

For de som ikke vet så mye om d:

Leste dette i en svangerskapsbok jeg har og det hørtes VELDIG ut som at det var det jeg hadde... Det var det legene trodde også etter hva jeg sjønte.

"Hvis fosteret ligger i occipito-posterior-stilling (pannefødsel) vil fosteret ha framovervendt ansikt, mens bakhodet presser mot morens korsben (sacrum) og fosterets ryggrad ligger oppå morens ryggrad. I denne stillingen er det vanskeligere for fosteret å bøye nakke og hake, siden det benete bakhodet ligger mot morens korsben. Det betyr at den delen av hodet som ligger nærmest livmorhalsen, er større enn ved vanlig fødsel, og dette kan forlenge selve fødselen. Når barn fødes i denne stillingen, opplever kvinnen ofte mer smerter og ubehag enn ved normale fødsler, og derfor kaller man disse fødslene for ryggsmertefødsler"

Hadde smerter i ryggen omtrent hele tida, når riene slapp så satt det seg nemlig i ryggen i stedet så "pause" mellom riene var det ikke særlig snakk om nei... Misunner ingen en sånn fødsel (eller start på fødsel som d blei for meg siden d endte i ks) og håper jeg og evt andre slipper det neste gang!!!;)

Dere som har hatt d kan godt fortelle litt om d åssen d var for dere..[:)]

PS: Stjernetitter heter visst occiPUT og er ikke helt d samme selv om begge deler går ut på feil stilling inne i magen... men for all del bare fortell åssen d var for dere de som hadde stjernetittere også hvis noen vil dele...![:)]

Kan dytte for deg:)

jeg hadde sinnsyke ryggsmerter som strålte og stakk noe innmari mellom riene, hylgrein, spydde og ropte etter keisersnitt.. -men, når jeg endelig ble trodd (ja, de trodde jeg var litt pysete) så sjekket de meg og dærsken der hadde jeg visst 7 cm og lå fortsatt på venterommet. så fikk jeg fødestue, epidural (som forsovid ikke funket så mye siden jeg reiste meg opp å gikk rett etterpå) det som reddet meg var LYSTGASS!!! jeg ble så glad i den jeg, holdt så hard at blodet strømmet opp gjennom den kanyla eller hva den heter igjen.. haha.. men delte villig ut til sambo og søster også da:)

men aner ikke om han lå rart eller om fødselen min var ruggsmertefødsel altså.. jeg hadde aldri født før så hadde ikke noe å sammenligne med:)

Er det det man på godt norsk kaller stjernetitter? Ikke at jeg hadde det,bare lurte.....

Jeg hadde stjernekikker...
Husker bare intense smerter generelt... Men Hun brukte lang tid på å komme ut, jordmoren sa det virket som om noe stengte for.. Ble katerisert, uten at det hjalp, så jordmor hadde det nok på følelsen.. Videre lå jeg jo å pressa i halvannen time også..

Hei...

Jeg hadde ikke en sånn fødsel, men gutten min låg sånn...Så etter maaaaangen tiimer/dager med evig hardt slit, endte dette i haste keisersnitt...

Vet ikke så mye mer om det enn det... De kalte det "høy likestand"... Jeg heller aldri mer enn 5 cm åpning..Selv med drypp og hvor syyykt inntense riene var....

ORIGINAL: lan77

Er det det man på godt norsk kaller stjernetitter? Ikke at jeg hadde det,bare lurte.....
Jo, som jeg har forstått det. Og det er ikke uvanlig.
(Jeg hadde heller ikke altså[8D])

ORIGINAL: Elsker Brus

Trodde virkelig ikke at d var d samme, men nå måtte jeg sjekke...[8D] Fant denne: http://www.amazingpregnancy.com/pregnancy-articles/218.html så NEI d er IKKE d samme... har hørt om en del som har hatt stjernetittere jeg også forresten, men etter hva jeg leser meg fram til så er d en litt aan stilling som man har sjanse for å rotere på plass under fødsel i noen tilfeller og som man kan kjenne langt nok ut i fødselen så man blir obs på d... d er occiPUT posterior som er stjernetitter...[:)]

ORIGINAL: lyckeliten.

jeg hadde sinnsyke ryggsmerter som strålte og stakk noe innmari mellom riene, hylgrein, spydde og ropte etter keisersnitt.. -men, når jeg endelig ble trodd (ja, de trodde jeg var litt pysete) så sjekket de meg og dærsken der hadde jeg visst 7 cm og lå fortsatt på venterommet. så fikk jeg fødestue, epidural (som forsovid ikke funket så mye siden jeg reiste meg opp å gikk rett etterpå) det som reddet meg var LYSTGASS!!! jeg ble så glad i den jeg, holdt så hard at blodet strømmet opp gjennom den kanyla eller hva den heter igjen.. haha.. men delte villig ut til sambo og søster også da:)

men aner ikke om han lå rart eller om fødselen min var ruggsmertefødsel altså.. jeg hadde aldri født før så hadde ikke noe å sammenligne med:)

Nå var jeg enda mer redd for ks og nekta d på d lengste til jeg sjølv sjønte d ikke kom t å skje mer, men sjønner deg godt! Trur vi hadde samme greiene, hadde som de fleste veldig vonde rier mye pga de måtte ta meg på drypp siden d ikke skjedde så mye, men den ryggsmerten er den jeg VIRKELIG husker, den er mye værre syns jeg! *Grøss*

og jeg blei forresten bedt om å slappe av jeg også(siden hele meg rista sånn, de sa heldigvis ikke d da jeg grein de siste minuttene), noe jeg gjorde så til de grader så godt d var mulig, men d verka jo som f i ryggen og for hver ny rie som kom så blei jo d bare enda værre... JADDA veldig morro d der når man ikke blir trodd engang[&:] Hvis d sku bli sånn neste gang så skal jeg be dem om å gjøre hjemmeleksene sine og se at d faktisk er mulig å ha dritvondt mellom rier også! [:'(]

D står d at d kan hjelpe me å massere der eller sette noe varmt og sånn var d litt for meg, så hvis d var litt sånn for deg også i tillegg t at d dro litt ut i tid, så er jeg ganske sikker på at d er d samme altså! [:'(][;)]

Haha delte du lystgassen faktisk...[8D] Hadde jeg ikke blitt så sykt kvalm av den så hadde jeg neppe ville være så snill å dele me meg...[8D] hehe

ORIGINAL: anette..

Husker bare intense smerter generelt... Men Hun brukte lang tid på å komme ut, jordmoren sa det virket som om noe stengte for.. Ble katerisert, uten at det hjalp, så jordmor hadde det nok på følelsen.. Videre lå jeg jo å pressa i halvannen time også..

Får man vondt mellom riene når man har stjernekikker også eller...? Eller var d konstante rier...? Hørtes ikke ut som drømmefødsel d der heller akkuratt, men godt d gikk naturlig i alle fall da når alt kom til alt...[:)]

ORIGINAL: Mirakelbarnet

Hei...

Jeg hadde ikke en sånn fødsel, men gutten min låg sånn...Så etter maaaaangen tiimer/dager med evig hardt slit, endte dette i haste keisersnitt...

Vet ikke så mye mer om det enn det... De kalte det "høy likestand"... Jeg heller aldri mer enn 5 cm åpning..Selv med drypp og hvor syyykt inntense riene var....

Holdt på i halvannen dag selv og fikk ikke mer enn 5 cm her heller... og endte i ks... Syns du riene eller ryggsmertene i mellom riene var værst for din del...?

ORIGINAL: Chisme

Trodde virkelig ikke at d var d samme, men nå måtte jeg sjekke...[8D] Fant denne: http://www.amazingpregnancy.com/pregnancy-articles/218.html så NEI d er IKKE d samme... har hørt om en del som har hatt stjernetittere jeg også forresten, men etter hva jeg leser meg fram til så er d en litt aan stilling som man har sjanse for å rotere på plass under fødsel i noen tilfeller og som man kan kjenne langt nok ut i fødselen så man blir obs på d... d er occiPUT posterior som er stjernetitter...[:)]

Så lærte man noe nytt i dag også[:)]

Nå har jeg googlet, lett på wikipedia, lest på jordmorforeningen, søkt opp den latinske betydningen av både occiput og occipito, lest diverse medisinske tidsskrifter på norsk, dansk og engelsk, og lett på engelske og norske medisinske sider, og det jeg har funnet ut er at "Occiput" og "Occipito" er det samme.
Men det er derimot forskjell på anterior, posterior og transversa.

Occiput posterior og occipito posterior. Men bytter du ut posterior med anterior er det stor forskjell. Anterior= bakre, posterior= fremre)

Occipito-anterior (OA): mest normalt.
Occipito-posterior (OP): hos 5%; besværlig fødsel.
(= ”dyp tverrstand ) Occipito-transversa (OT): ingen rotasjon; fødsel umulig.

29.1.4 Problemer med fremgang i fødsel og behandling av disse
Veer: Insuffisiente uterine kontraksjoner (= for dårlige veer) årsak til langsom fremgang
Behandling: hinnesprengning etterfulgt av oxytocin.
Hyperaktive uterine kontraksjoner: kan utvikle seg til véstorm, med fare for asfyksi
hos barnet pga minsket placenta-flow. Ses ved overdosering av oxytocin, bivirkning
til prostaglandiner brukt til igangsettelse eller abruptio placenta. Beh.: oftest KS.
OP (occiput posterior): Uregelmessig bakhodepresentasjon
 skyldes anatomiske bekkenvarianter eller insufficiente veer.
 gir langsom og smertefull fødsel; ingen intervensjon ved normal fremgang.
 occiput palperes baktil nær os sacrum ved vaginaleksplorasjon.
 vestimulasjon, instrumentering eller keisersnitt kan bli nødvendig.
OT (: Dyp tverrstand (= ”stjernekikkere” Occipito-transversa)
 skyldes inkomplett normal rotasjon.
 occiput ligger mot venstre eller høyre, kan palperes ved vaginaleksplorasjon.
 normalt funn i utdrivningsperioden; først når stillingen persisterer etter
pressing i > 1 time i aktive del av 2.stadium kalles det ”dyp tverrstand”.
 rotasjon nødvendig for at fødsel kan finne sted; gjøres oftest med sugekopp.
PP: Pannepresentasjon
 ekstensjon av hodet bakover gir for stor diameter (13cm) til vaginal fødsel.
 1 av 2000 fødsler; fremre fontanelle, orbitas overkant og nese kan palperes
vaginalt fra; vaginal fødsel er umulig og KS helt nødvendig

Funnet her: http://manan.dk/noter/andre/hoje_sverre_2009_gyn_obstetrik_kompendium.pdf

Det kan heller høres ut som om du har født i Occipito-transversa (ingen rotasjon, fødsel umulig) hvis det ikke fantes mulighet for at babyen kunne snu seg.

Edit: Fant forresten mye av informasjonen også på disse sidene:

http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Aktuell-forskning/2007/Vedvarende-occiput-posterior-under-foedselen
http://www.jordmorsiri.no/ekspertsvar/2573/expert_chat_message/item_normal/null
http://www.proz.com/kudoz/english_to_norwegian/medical:_dentistry/2718455-anterior_og_posterior.html

Får man vondt mellom riene når man har stjernekikker også eller...? Eller var d konstante rier...? Hørtes ikke ut som drømmefødsel d der heller akkuratt, men godt d gikk naturlig i alle fall da når alt kom til alt...[:)]

Tror jeg hadde det relativt smertefritt mellom riene, vertfall som jeg husker... Jeg rakk akkurat å presse ut selv, for legen var kommet inn på rommet og sto klar med vakumen... Sinnsykt glad for at JM ga meg 5 min til med pressing[;)]

Jeg hadde stjernekikker, ble ikke klok på dere om det er det samme [8D] Så forteller uansett [8D]

Fødselen fra første tegn (rie) tok 31 1/2 timer, i starten var det 10 min i mellom, men etter ca 5-6 timer var de nede i 3-4 min i mellom... Smertene mine var i ryggen og lårene ned til knærne... De tok vannet mitt etter 26 timer for å prøve å få fortgang på det hele. Etter ca 28-29 timer hadde jeg fortsatt bare 5 cm... Kroppen jobbet kjempe hardt, grusomme rier, men fikk ikke mer åpning. Fikk da epidural og drypp, så snudde hun seg og plutselig hadde jeg 10cm og kjenner at kroppen presser. Så på ca 3 timer gikk jeg fra 5cm til at hun var ute [8D] De sa at siden hun var stjernekikker så tok alt veldig lang tid og kroppen min jobbet og jobbet for å få henne ned uten resultat [X(]

Hei...

Holdt på i halvannen dag selv og fikk ikke mer enn 5 cm her heller... og endte i ks... Syns du riene eller ryggsmertene i mellom riene var værst for din del...?

Oii det har jeg faktisk ikke tenkt på.. [8D]

Jeg syntes det var helt j**** men kan ikke helt sette fingen på hva som var verst... Jeg holdt i 36 timer [:(] var på samtale på sykehuset i etterkant og de innrømmet at de burde tatt ks 24 timer før de gjore det..

For min del...heldigvis gikk det bra..

Nå har jeg googlet, lett på wikipedia, lest på jordmorforeningen, søkt opp den latinske betydningen av både occiput og occipito, lest diverse medisinske tidsskrifter på norsk, dansk og engelsk, og lett på engelske og norske medisinske sider, og det jeg har funnet ut er at "Occiput" og "Occipito" er det samme.
Men det er derimot forskjell på anterior, posterior og transversa.

Occiput posterior og occipito posterior. Men bytter du ut posterior med anterior er det stor forskjell. Anterior= bakre, posterior= fremre)

Occipito-anterior (OA): mest normalt.
Occipito-posterior (OP): hos 5%; besværlig fødsel.
(= ”dyp tverrstand ) Occipito-transversa (OT): ingen rotasjon; fødsel umulig.

29.1.4 Problemer med fremgang i fødsel og behandling av disse
Veer: Insuffisiente uterine kontraksjoner (= for dårlige veer) årsak til langsom fremgang
Behandling: hinnesprengning etterfulgt av oxytocin.
Hyperaktive uterine kontraksjoner: kan utvikle seg til véstorm, med fare for asfyksi
hos barnet pga minsket placenta-flow. Ses ved overdosering av oxytocin, bivirkning
til prostaglandiner brukt til igangsettelse eller abruptio placenta. Beh.: oftest KS.
OP (occiput posterior): Uregelmessig bakhodepresentasjon
 skyldes anatomiske bekkenvarianter eller insufficiente veer.
 gir langsom og smertefull fødsel; ingen intervensjon ved normal fremgang.
 occiput palperes baktil nær os sacrum ved vaginaleksplorasjon.
 vestimulasjon, instrumentering eller keisersnitt kan bli nødvendig.
OT (: Dyp tverrstand (= ”stjernekikkere” Occipito-transversa)
 skyldes inkomplett normal rotasjon.
 occiput ligger mot venstre eller høyre, kan palperes ved vaginaleksplorasjon.
 normalt funn i utdrivningsperioden; først når stillingen persisterer etter
pressing i > 1 time i aktive del av 2.stadium kalles det ”dyp tverrstand”.
 rotasjon nødvendig for at fødsel kan finne sted; gjøres oftest med sugekopp.
PP: Pannepresentasjon
 ekstensjon av hodet bakover gir for stor diameter (13cm) til vaginal fødsel.
 1 av 2000 fødsler; fremre fontanelle, orbitas overkant og nese kan palperes
vaginalt fra; vaginal fødsel er umulig og KS helt nødvendig

Funnet her: http://manan.dk/noter/andre/hoje_sverre_2009_gyn_obstetrik_kompendium.pdf

Det kan heller høres ut som om du har født i Occipito-transversa (ingen rotasjon, fødsel umulig) hvis det ikke fantes mulighet for at babyen kunne snu seg.

Edit: Fant forresten mye av informasjonen også på disse sidene:

http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Aktuell-forskning/2007/Vedvarende-occiput-posterior-under-foedselen
http://www.jordmorsiri.no/ekspertsvar/2573/expert_chat_message/item_normal/null
http://www.proz.com/kudoz/english_to_norwegian/medical:_dentistry/2718455-anterior_og_posterior.html

ser nå at jeg kan ha sett feil på den linken jeg la ut også[8D] Men da er d vel faktisk d samme da! Hadde jeg neppe trudd, tror d var occipito transversa, men nå blei jeg veldig usikker... Tusen takk for infoen da! Føler derimot jeg blir rimelig irritert over sjukehuset som ikke kunne gi meg denna infoen...[&:] Tror ikke de tenkte tanken på stjernekikker under fødselen en gang for alt så jo bra ut på ul og sånn, syns d er rart de ikke kunne kjenne d heller, men men...

Da vet jeg i alle fall en del om d sjølv i motsetning t de dumme jm ene og legene...[:@][8D][;)] Må innrømme jeg tenker; tenk om de hadde hatt mer kunnskap der borte, tenk om de da hadde prøvd å få snudd han så jeg kanskje hadde hatt en sjanse på vaginal fødsel....[8|][:(] jaja.. Uansett tusen hjertelig for at du søkte opp den infoen sjølv om jeg ikke helt sjønte alt...[;)]

Tror jeg hadde det relativt smertefritt mellom riene, vertfall som jeg husker... Jeg rakk akkurat å presse ut selv, for legen var kommet inn på rommet og sto klar med vakumen... Sinnsykt glad for at JM ga meg 5 min til med pressing[;)]

Hvis de to er d samme som jeg nå begynner å tro, så må jeg jo si at du var igrunn litt heldig i uhellet da, godt å slippe vakumet også tenker jeg ja[;)] Hørtes ut som ei god jm også heldigvis[:)]

ORIGINAL: MetteJ

Jeg hadde stjernekikker, ble ikke klok på dere om det er det samme [8D] Så forteller uansett [8D]

Fødselen fra første tegn (rie) tok 31 1/2 timer, i starten var det 10 min i mellom, men etter ca 5-6 timer var de nede i 3-4 min i mellom... Smertene mine var i ryggen og lårene ned til knærne... De tok vannet mitt etter 26 timer for å prøve å få fortgang på det hele. Etter ca 28-29 timer hadde jeg fortsatt bare 5 cm... Kroppen jobbet kjempe hardt, grusomme rier, men fikk ikke mer åpning. Fikk da epidural og drypp, så snudde hun seg og plutselig hadde jeg 10cm og kjenner at kroppen presser. Så på ca 3 timer gikk jeg fra 5cm til at hun var ute [8D] De sa at siden hun var stjernekikker så tok alt veldig lang tid og kroppen min jobbet og jobbet for å få henne ned uten resultat [X(]

Blei ikke 100% klok på d jeg heller, men regner me at d er litt a d samme, me noen små variasjoner innafor d samme ut i fra elsker brus sin info...[;)]

Kom kun t 5cm her også og d tok meg halvannen dag fra d starta... Legen sa i alle fall at nei d kom jo ikke til å skje noe mer... Man får vel prøve å være glad man har ks som alternativ om anna ikke er mulig og være glad om man kan få flere barn og for de vi faktisk har fått[:)]

Hei...

Oii det har jeg faktisk ikke tenkt på.. [8D]

Jeg syntes det var helt j**** men kan ikke helt sette fingen på hva som var verst... Jeg holdt i 36 timer [:(] var på samtale på sykehuset i etterkant og de innrømmet at de burde tatt ks 24 timer før de gjore det..

For min del...heldigvis gikk det bra..

Holdt på like lenge og vi da, fra d starta tror jeg at jeg regna d t 36-37 t her også... som jeg skriver over så får vi vel bare prøve og være glad d er ks som alternativ og at vi kan få flere barn de av oss som kan/vil d og at vi har de vi nå har[:)]

Tror nok at d blir noen samtaler me sykehus og sånn når jeg går me nr 2, men blei ikke så mye denna gangen... Her trassa jeg forresten i starten og sa jeg ville vente me ks, jeg VILLE ta d vaginalt, livredd for KS og så så fram mot den kosen man får ved vaginalt som regel... Men men... Vi har de nå da i alle fall[:D]

Back
Topp