Flere lærere her? Eller noen synspunkter?

babyprosjekt

Flørter med forumet
Hei!
Jobber som lærer på en barneskole i Trøndelag. Vi er pålagt å holde åpent for de barna som har foreldre med viktige arbeidsoppgaver, så det blir mellom 5-15 barn vi rullerer på å passe på.
Som gravid er man ikke i risikogruppen, så i utgangspunktet skal vi være med på denne rulleringen. Nå har jeg akkurat hatt både influensa og lungebetennelse (var kjempesyk i 3 uker!!), og er ikke akkurat klar for å bli smittet av korona.
Er det noen som har fått et slikt fritak eller ordning med hjemmekontor for å ikke bli smittet? (har plenty med arbeid i forbindelse med fagfornyelse, planlegging osv.) Eller noen som har synspunkter?
 
Som helsepersonell syns jeg det bare skulle mangle at det blir lagt til rette for at noen barn skal være i barnehage/skole i disse tider. Det vi har fått beskjed om er at barn med begge foreldre i de gruppene som må være i jobb skal ha et tilbud fra sin kommune. Her jobber både jeg og mannen innen helse, folk får ikke feriene sine og andre kan risikere å bli hentet inn fra sin ferie pga karantene. Om du har vært syk i 3uker,og ikke ønsker å bi utsatt for en mulig smitte, syns jeg faktisk du da burde få deg en sykemelding eller snakke med sjefen din for å få tilrettelegging på jobb. Her vet min sjef om at jeg er gravid, men pga jeg ikke er i risikogruppen bortsett fra at jeg er gravid må jeg gå på jobb som normalt. Fordi jobben er så viktig i disse dager, får vi også tilrettelagt turnus slik at både jeg og mannen kan gjøre det vi kan for samfunnet selv om det betyr å sende 3åringen i en fremmed barnehage slik det kan bli og kun jobbe motsatte vakter. På min avdeling kan/vil det komme mange med smitte (om det er noen som blir smittet her) men sjefen er også villig til å bytte avdeling på meg slik at jeg ikke utsettes mer enn jeg må.
 
Her er det SFO-ansatte som tar seg av de barna som må være på skolen, mens vi som er lærere har hjemmekontor. Om du har influensa og lungebetennelse, kan du ikke få sykemelding av lege? Eller ta en prat med rektor? Ingen som er syke burde være på jobb, covid-19 eller ikke :cat:
 
Ja, er helt enig i at vi skal holde åpent for de barna som trenger det. Barna som kommer har foreldre som holder samfunnet i gang på alle måter (både sykepleiere, farmasøyter, politi, lege osv.).
Men kjenner at jeg har utsatt meg for en god del smitte med høy feber og annet (en egoistisk tanke, jeg vet), men blir jo bekymret for den lille i magen som allerede har gjennomgått tre uker med kraftig sykdom.
Ja, tror jeg ringer lege på mandag for å høre/drøfte med henne hva hun tenker. Er jo ikke syk lengre (bortsett fra slimhoste - som jeg tror "henger igjen" fra lungebetennelsen).
 
Ja, er helt enig i at vi skal holde åpent for de barna som trenger det. Barna som kommer har foreldre som holder samfunnet i gang på alle måter (både sykepleiere, farmasøyter, politi, lege osv.).
Men kjenner at jeg har utsatt meg for en god del smitte med høy feber og annet (en egoistisk tanke, jeg vet), men blir jo bekymret for den lille i magen som allerede har gjennomgått tre uker med kraftig sykdom.
Ja, tror jeg ringer lege på mandag for å høre/drøfte med henne hva hun tenker. Er jo ikke syk lengre (bortsett fra slimhoste - som jeg tror "henger igjen" fra lungebetennelsen).

Men nå er det jo ikke kommet noe om hvordan viruset evt påvirker/ikke påvirker den i magen. Som sjefen min sier, det kan sammenlignes med en kraftig influensa. Og uten å være spydig (for det er ikke meningen) så er det en egoistisk tanke ja. Her jobber jeg på sykehus som har de mest sårbare og syke av alle som er i samfunnet, men som gravid er jeg uansett nå pålagt å gå på jobb så lenge jeg ikke er syk selv, og da er man jo avhengig av at andre også gjør det for barn kan ikke være alene hjemme når de faktisk kun går i barnehagen. Man har valgt sitt yrke, noen er mer utsatt for smitte enn andre, og ingen tvil om at de som jobber i skole og barnehage er mer utsatt, men de er ikke mer utsatt enn de som pleier syke og svake på sykehus/sykehjem der det er mange folk som kommer og går til alle døgnets tider.
Så om du ikke ønsker å sette den i magen i "fare" så er nok sykemelding det som gjelder. Men vet ikke om det er gyldig grunn tanken på at det er litt slimhoset som kan sitte i i mange uker etter en lungebetennelse.
 
Men nå er det jo ikke kommet noe om hvordan viruset evt påvirker/ikke påvirker den i magen. Som sjefen min sier, det kan sammenlignes med en kraftig influensa. Og uten å være spydig (for det er ikke meningen) så er det en egoistisk tanke ja. Her jobber jeg på sykehus som har de mest sårbare og syke av alle som er i samfunnet, men som gravid er jeg uansett nå pålagt å gå på jobb så lenge jeg ikke er syk selv, og da er man jo avhengig av at andre også gjør det for barn kan ikke være alene hjemme når de faktisk kun går i barnehagen. Man har valgt sitt yrke, noen er mer utsatt for smitte enn andre, og ingen tvil om at de som jobber i skole og barnehage er mer utsatt, men de er ikke mer utsatt enn de som pleier syke og svake på sykehus/sykehjem der det er mange folk som kommer og går til alle døgnets tider.
Så om du ikke ønsker å sette den i magen i "fare" så er nok sykemelding det som gjelder. Men vet ikke om det er gyldig grunn tanken på at det er litt slimhoset som kan sitte i i mange uker etter en lungebetennelse.

Ja, det er så sant. Mistet da jeg var syk med høy feber i høst (9 uker på vei), så har nok blitt litt "hysterisk" også. Alt man skal henge seg opp i og bekymre seg over (som man aldri bekymra seg for før) :facepalm:
 
Jeg jobber også som lærer. Har ikke sagt noe om graviditeten min ennå (11+3). På min skole har alle lærerne hjemmekontor. Vi har iPad 1:1, så tror det skal gå fint. Det er noen elever som er nødt til å få et tilbud pga foreldrenes jobb, men det er satt inn beredskap/assistenter som passer på de. Jeg hadde nok måttet fortalt min nærmeste leder om hemmeligheten min, om de hadde pålagt meg å komme på jobb.
 
Back
Topp