Flere KS?

blirdetfire?

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Sommerspirene 2025
Jeg har en gutt tatt med HKS i 2014 og ei jente tatt med HKS i 2019.
I 2014 var jeg ikke i fødsel overhode, men i 2019 hadde jeg 28 timers vannavgang, men hun kom dessverre ikke nok langt ned av seg selv (lå med fjeset mot fødselskanalen)

Jeg har blitt forespeilet PKS, siden jeg nå har to KS bak meg. Men er det slik at man overhode ikke kan få noe sjanse til å forsøke vaginal fødsel når man har 2 KS? Noen som vet?

Føler jo forsåvidt at jeg fikk "prøve å føde" sist, men ville gjerne forsøkt det igjen :)

Jeg har fått beskjed om at etter 2 keisersnitt er det ikke lenger noe valg. Blir det nr 3 blir det nytt keisersnitt

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men har flere kjenninger som har MÅTTE tatt planlagt keisersnitt pga to tidligere keisersnitt.

dette pga fare for at arr på livmor ikke vil tåle belastningen med en fødsel/rier/press, og man kan risikere at livmor da sprekker opp i arrvevet.

Sånn jeg har forstått det kan det være _mulig_ å få innvilget prøvefødsel etter 2 KS, men sjeldent anbefalt. Tror de til dels kan sjekke hvordan ståa er med UL. Kommer nok også an på hvilket sykehus det er snakk om. Men jeg fikk beskjed etter ett at jeg fint kunne prøve vaginal fødsel, men dersom jeg fikk ett ks til ville en eventuell 3. fødsel automatisk bli pks og har inntrykk av at dette er normal prosedyre.

Det er mulig med prøvefødsel ja, selv om du "automatisk" får KS tredje gangen om du ønsker det selv. Anbefaler i såfall at du tar kontakt med fødselslege i god tid og legger frem ønskene dine. Sjansen for uterusruptur etter to tidligere KS er rundt 2%, så den er ikke så ekstrem som det kanskje kan fremstå i kommentarene her :) Du og barnet blir veldig godt overvåket og terskelen for nytt KS er veldig lav om det skulle være behov for det.

Dette står forøvrig i "Veileder for fødselshjelp" som er den sykehusene bruker:

"To tidligere keisersnitt er ikke en absolutt kontraindikasjon for vaginal fødsel. Vaginal fødsel kan forsøkes dersom ikke tidligere obstetrisk historie tilsier for høy risiko for et nytt akutt keisersnitt. Dette kan spesielt vurderes hvis kvinnen tidligere også har hatt en eller flere vaginale fødsler(18)"

Dette står forøvrig i "Veileder for fødselshjelp" som er den sykehusene bruker:

"To tidligere keisersnitt er ikke en absolutt kontraindikasjon for vaginal fødsel. Vaginal fødsel kan forsøkes dersom ikke tidligere obstetrisk historie tilsier for høy risiko for et nytt akutt keisersnitt. Dette kan spesielt vurderes hvis kvinnen tidligere også har hatt en eller flere vaginale fødsler(18)"

Takk for nyttig og utfyllende informasjon. Slik som jeg forsto det på samtale i 2019, kunne jeg forsøke naturlig fødsel dersom denne startet av seg selv før PKS. Jeg tror ikke umiddelbart jeg har risiko for HKS da første var sv.skapsforgiftning i uke 38 og siste var liggestillingen til babyen.

Er heldigvis ikke avskrekket for et nytt KS, da jeg var i usannsynlig god form etter forrige. Men var spent på om noen faktisk hadde fått føde etter 2. KS ☺️

Takk for nyttig og utfyllende informasjon. Slik som jeg forsto det på samtale i 2019, kunne jeg forsøke naturlig fødsel dersom denne startet av seg selv før PKS. Jeg tror ikke umiddelbart jeg har risiko for HKS da første var sv.skapsforgiftning i uke 38 og siste var liggestillingen til babyen.

Er heldigvis ikke avskrekket for et nytt KS, da jeg var i usannsynlig god form etter forrige. Men var spent på om noen faktisk hadde fått føde etter 2. KS ☺️
Er en episode i sesong 1 av fødeavdelingen hvor ei får prøve i alle fall:-) Ender med nytt KS i hennes tilfelle, men hun fikk prøve.

Back
Topp