Flere her som har hadd prematur fødsel tidligere?

trineline_83

Betatt av forumet
Fødte førstemann 5 uker før termin. Vet det er stor sjanse for prematur ved neste fødsel også da. Blir jeg tenker mye på det, håper så inndelig det ikke blir det denne gangen. Alt gikk jo bra, med blir så mye ekstra styr som jeg kunne vært foruten.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Guttungen kom 6 uker før termin, men det var nok sykdom hos barnet og for mye fostervann hos meg (kombinert med stress og diverse annet) som utløste fødselen så tidlig. Satser på at denne holder seg i magen lengre, syns vi har tilbrakt nok tid på sykehus og ønsker ikke noen repriser.

Våre to jenter kom 4 uker for tidlig.. Hun mellomste måtte ligge i kuvøse 1 uke,var liten og svak. Mens nr 3 var helt fin...
Er redd for prematur denne gang og,men håper eg klarer og gå lengst mulig.. Og ligge på sykehus alene med bebi og en liten hjemme var ikje mye kjekt...

Er den tiden på sykehuset jeg gruver meg til. Er jo et sirkus av følelser. Rart å ikke kunne være sammen med babyen sin døgnet rundt den første tiden. Og sist var det mange gulsot behandlinger, å da fikk jeg nesten ikke se han de døgnene. Blir ikke noe bedre med en liten en hjemme.

Tja. I følge ul-termin kom storesøster en måned for tidlig, men var bare 2 uker før menstermin som jeg mente stemte. Og det gjorde den nok. Var moden tilsvarende 38 uker, ingen problemer annet enn smekket tunga foran en del når hun skulle suge (lillesøster gjorde også dette litt). Vi var på sykehuset de vanlige 3 dagene og reiste hjem igjen. Ikke registrert som prematurfødsel. Og jeg er ikke helt enig i at ul-termin alltid stemmer selv om de sto på sitt på sykehuset. Regnet kun ut fra hodestørrelse. Så jeg har ingen erfaringer med premature, selv om det ifølge ul-termin skulle vært det.

Eg hadde prematurfødsel med førstemann, 6veke før, er redd det skjer igjen. Og tenker mykje på det. Hadde ingen komplikasjonar men var over ei veke på sjukehuset, likevel seie lege at det er ingenting som tilseier at eg får barn for tidleg denne gangen...men skal uansett pakke fødebagen tidleg!!

Fødte førstemann 5 uker før termin. Vet det er stor sjanse for prematur ved neste fødsel også da. Blir jeg tenker mye på det, håper så inndelig det ikke blir det denne gangen. Alt gikk jo bra, med blir så mye ekstra styr som jeg kunne vært foruten.

Får du forresten noko ekstra oppfølging i svangerskapet pga tidligare prematurfødsel?

Min første kom nesten 4 uker før og ble klassifisert som prematur. Han trengte ikke kuvøse, men fikk stram oppfølging ang mating pga vekten hans og gulsott. Så vi måtte bli værende på klinikken i nesten 1 uke. Jeg tror ikke det blir prematur denne gangen, da jeg var veldig stresset, pluss fikk påvist sv.forgiftning etter vannavgang.
Så denne gangen er jeg forberedt på å gå til termin eller over :-P

Får du forresten noko ekstra oppfølging i svangerskapet pga tidligare prematurfødsel?

Har ikke fått det ennda, men kommer til å kreve det lengre uti sv.skapet. De vet jo ikke noe grunn på hvorfor det skjedde sist.

Har ikke fått det ennda, men kommer til å kreve det lengre uti sv.skapet. De vet jo ikke noe grunn på hvorfor det skjedde sist.

Det blir spennende å høyre kva oppfølging du vil få. Her veit dei heller ikkje årsaken til for tidleg fødselen min, men eg har ingen krav på ekstra oppfølging.

Eg har hatt tidlig vannavgang med mine to siste,Men ble følgt opp sist gang så eg tror kansje eg blir det denne gang også

Eg har hatt tidlig vannavgang med mine to siste,Men ble følgt opp sist gang så eg tror kansje eg blir det denne gang også
kva for oppfølging fekk du da?, fleire legebesøk, fleire ul?, blei du tidligare sykemeldt for å ta det med ro? Krevde du oppfølging, elle fekk du det utan å kreve det?lurer på om eg klarer å kreve ekstra oppfølging...då legen min meiner det ikkje vil skje igjen...men eg er jo redd for prematur fødsel, er jo mykje ekstra arbeid med det.

Eg fekk mer ultralyder. Var på 5 stk utenom den ordinære med nr to pga hun lå 20% under gjennomsnittet og da var eg jo hjemmeværende med nr 1.. Så fikk beskjed om å ta det rolig og ikkje stresse kave for mye.. Det var etter dem fant ut på ul at eg skulle komme til ekstra kontroller. Og med nr 3 så tok di det med en gang for å følge med. Så eg krevde ingenting. Lå du lenge med nr 1 på sykehuset etterpå og hvor liten var h*n?

Eg fekk mer ultralyder. Var på 5 stk utenom den ordinære med nr to pga hun lå 20% under gjennomsnittet og da var eg jo hjemmeværende med nr 1.. Så fikk beskjed om å ta det rolig og ikkje stresse kave for mye.. Det var etter dem fant ut på ul at eg skulle komme til ekstra kontroller. Og med nr 3 så tok di det med en gang for å følge med. Så eg krevde ingenting. Lå du lenge med nr 1 på sykehuset etterpå og hvor liten var h*n?
takk for svar, greit å vite kva andre får av oppfølging. Eg låg kun rett over ei veke på sjukehuset. Hadde gulsot og sonde, ellers alt bra...vekt på nesten 2,5kg.Men fødselen starta med vannavgang og gjekk kjapt. Så redd det skal skal skje igjen, er litt annleis no når man har barn frå før og. Eg får prøve å få ein ekstra ul litt nærmare termin... kor store var dine ved fødselen?

Ho første var 2315,låg i kuvøse og hadde sonde. Fra fødselen startet til hun var ute tok det 1,5 time.
Ho andre var 3060,ho var så passa rund og god at vi fikk komme på hotellet med en gang. Fra fødselen startet til ho var ute tok det 35 min...
Var vann avgag med begge og ble sendt ut til sygehuset og ble satt i gang for det har vist seg begge ganger at vannet var godt for 1-2 dager siden...
Grunnen til at eg ikkje har merket det er at det har vert så tjukt(som utflod/slim),så eg har ikjke tenkt tanken. Har alltid sett føre meg at når vannet gikk var det som et splasj ...

Back
Topp