Flere her med diabetes?

Mamii 27

Glad i forumet
Jeg har diabetes, har hatt det siden 2009 (da det ble oppdaget), etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes i 2006.

Har såvidt begynt med kontroller på sykehuset, så har ikke fått vite så mye om status nå i svangerskapet enda. Annet enn langtidsblodsukker på 5,7.

Noen flere?

Jeg har diabetes type 1. Fikk det i 2002.
Jeg går til kontroll på sykehuset annen hver uke og langtidsblodsukkeret mitt lå på 6 sist jeg var på kontroll, som de sier er bra :) så lenge det ligger under 7.
Har også litt forhøyet blodtrykk så får ekstra oppfølging pga det.
det er litt av en jobb å passe på blodsukkeret når en går gravid, men du gjør jo alt for at babyen skal ha det bra  

:)

Vet ikke om det er store forskjeller på type 1 og 2 i ett svangerskap jeg, vet du?

Jeg har fått neste time på sykehuset (jordmor) om en måned. Alle snakket så mye om nøye oppfølging, men føler jo ikke akkurat det. Det er vel det samme som alle andre får, av oppfølging mener jeg? 1 gang i mnd.

Men går du til jordmor bare, eller får du time hos fastlege og? Ei venninne har annen hver hos fastlege og jordmor, og er der to ganger i mnd til sammen.

Takk for svar :D

Jeg har hatt diabetes type 1 siden 2004.
Mitt forrige svangerskap gikk veldig fint og jeg hadde langtidsblodsukker på 5,9-6,0.
Denne gangen er det ikke like "lett" å holde blodsukkeret bra, har et langtidsblodsukker på 8,2. Men mini ser ut til å ha det bra :) Skal på spesial screening time om 4 uker for å se at alt innvendig hos spiren er som det skal tross det høye blodsukkeret :)

Går til kontroller hos jordmor og lege på fødepoliklinikk hver fjerde uke. Og til diabeteslege hver andre uke. På slutten av svangerskapet blir det hver fjortende dag med alt :) Veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får :)

Det høres jo bra ut det :) Tror nesten jeg får ringe og høre med fastlegen min om han ikke skal henvise meg videre. For jormor har sikkert ikke noe med indremedisin (som jeg har fått beskjed om at jeg skal følges opp hos), eller diabetessykepleier/ernæringsfys. Tror nesten jeg bare er henvist til jordmor, også har legen glemt resten.
Sist fikk jeg brev om ordinær ultralyd, legetime og jordmortime på likt i posten. Denne gangen bare jordmor.

Jeg har ikke tatt nye blodprøver, ikke fått innkallelse til ord. ultralyd eller noe tetterer oppfølging enn "normalt gravide" gjør.

Back
Topp