Flere her med barn født 2010?

MTDC

Forumet er livet
VIP
Jeg har ei jente som er født i august, og vi har akkurat begynt så smått med pottetrening.. Noen som har barn i samme alder, eller har hatt det og som har gode tips til treningen? Har hatt to uhell på gulvet til nå i dag:P

Vi har en gutt som ble født i november 2010. Har lyst til å begynne med pottetreningen, men han er ikke så veldig interessert. Har kun sitti på potta kanskje fem ganger tilsammen, og "fått til noe" bare en gang. Jeg er veldig interessert i gode tips! Hvor ofte skal man sette de på potta? Skal man ha fokus på nr.2 først, eller tar man pottetrening på begge tingene samtidig? Skal de belønnes for å ville sitte på potta, når de har sitti på potta, bare når de har gjort noe på potta eller...?

Hun er ikke sånn kjempeinteressert her heller, men hun nekter å ha på seg bleie i helgene, så vi har tatt på henne truse, og håper vi greier å lære henne til å kjenne etter og si fra, for hun skjønner at det ikke er bra å tisse på gulvet, hun liker ikke gris og hun synes det er ekkelt med tiss i trusa.. Men er veldig sjelden vi får henne til å sitte lenge nok på potta til at hun får ut noe, så jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå.. Og skal hun bare ha truse hjemme også ta på bleie hver gang vi skal ut av huset, eller skal vi tåle at det går litt i klærne/bilen/butikken osv...?

Vi begynte med mild pottetrening i november i fjor, gutten min ble 3 år i mai i år. Da var det kun for gøy. Han fikk gå naken hjemme og potta sto alltid i stua. I adventskalenderen fikk han truser med mikke mus, stor stas.

Vi fortsatte på samme måte, og merket at han begynte å holde seg mer og mer når han nærmet seg 3 år. Bleien var ofte tørr så lenge han hadde vært på do før vi tok den på. Ute tisset han ikke i det hele tatt. På treårsdagen ville han ikke lenger ha bleie på, og det passet egentlig fantastisk dårlig siden vi hele den helgen var på farten.

Men det gikk veldig bra, og han sluttet da. Nattbleien holdt vi på til etter ferien, orket ikke å ha uttissa seng i campingvogna i tre uker... :)

Så mitt råd er, la det ta tid, og følg barnets tempo. Vi har brukt potte morgen og kveld siden han var 7 mnd ca, og det er en stor fordel å venne de til potte/do. Mange barn blir redd for dogåing, fordi det er en helt annen følelse enn å gjøre i bleien.

Har en gutt født i desember 2010, og vi er ikke akkuratt kommet kjempelangt med pottetreningen nei. Han sitter på den av og til (vi spør om han har lyst) og det har kommet noe i potta 3 ganger tror jeg (kun tiss). Vi tenker også at det er på tide nå snart med litt mer intensiv trening, så trenger tips og råd her også! Men så anbefaler de jo ikke egentlig bleieslutt i vinterhalvåret da, så vi vet liksom ikke helt om vi burde vente til sommeren (da er han 2,5år). Litt vanskelig synes jeg..

Jeg vil så gjerne at hun skal være fri for bleie til lillesøster kommer, men jeg har egentlig ikke noen tro på at det skal gå.. Vi får bare prøve med truse i helgene og se hvordan det går.. Nå tisset hun på gulvet for 3. gang på 1,5 time, så nå ville hun ha på seg bleie.. Like greitt egentlig for nå skal vi ut på handlerunde, og da er det nok lenge til vi har tilgang på do igjen..

Hun er ikke sånn kjempeinteressert her heller, men hun nekter å ha på seg bleie i helgene, så vi har tatt på henne truse, og håper vi greier å lære henne til å kjenne etter og si fra, for hun skjønner at det ikke er bra å tisse på gulvet, hun liker ikke gris og hun synes det er ekkelt med tiss i trusa.. Men er veldig sjelden vi får henne til å sitte lenge nok på potta til at hun får ut noe, så jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå.. Og skal hun bare ha truse hjemme også ta på bleie hver gang vi skal ut av huset, eller skal vi tåle at det går litt i klærne/bilen/butikken osv...?

Urk.... Tiss i bilstolen hørtes ikke særlig digg ut. Man må vel bare bestemme seg for at NÅ begynner vi (hvis man føler at mini er klar), og ta de uhellene som kommer. Her er det egentlig bonus at han sier i fra selv hver gang han har bæsja i bleia. Det er vel "første skritt". Han ble jo nettopp 2 år da... Lillegutten min =)

Urk.... Tiss i bilstolen hørtes ikke særlig digg ut. Man må vel bare bestemme seg for at NÅ begynner vi (hvis man føler at mini er klar), og ta de uhellene som kommer. Her er det egentlig bonus at han sier i fra selv hver gang han har bæsja i bleia. Det er vel "første skritt". Han ble jo nettopp 2 år da... Lillegutten min =)

Heldig du er da:) Frøken har ingenting imot å gå med bæsj i bleia, så hun nekter for at hun har bæsjet og kan ende opp med å gå med den en stund om det ikke lukter så mye at vi oppdager det..

Gutten min er 1år eldre da, men vi har brukt potta regelmessig fra han var 8 mnd.
Ha faste rutiner på do/potte gåing, gjerne etter mat og etter soving.

Guttungen her har ikke brukt dagbleie siden pinsen, men vi har hatt mange uhell. Det er nå i det siste at han selv gir beskjed at han vil tisse. Bæsjinga har v vært heldig med, han klarer ikke bæsje skikkelig i bleien for han er hard i magen.
Så vær konsekvent og ikke gi opp.

Lykke til :)

Man må nok i de fleste tilfeller tåle en del våte truser og dammer rundt omkring i huset før de er tørre, men de må jo lære på ett vis xsmile2 i bil før vi har vært sikre på at de er tørre hele bilturen har vi bare lagt ett tisselaken under de i setet så blir det ikke noe gris.

Snuppa her sluttet med bleier da hun var 2år og 6 mndr, hun hadde en del uhell, men da vi først hadde sluttet så syns vi det var litt dumt å ta på bleie igjen og, for hun var flink og. Det vi gjorde i staren var å gå på do en gang i timen.

Denne gangen skal jeg være flnik til å sette lillesnuppis på potte fra hun kan sitte, typ om morgen og kveld når de andre to og er på badet.

Spurte og i bhg når hun hadde så mange uhell om de ville hun skaulle begynne med bleie igjen, men de sa at det var dumt og så lenge hun hadde nok skift så var det ikke noe problem for de. Hun tisset liskom ikke dammer, men skvettet bare trusa og buksa våt. Så vi hadde bare med en hel haug truser og strømpebukser som skift. Bæsjet i trusa gjorde hun aldri der hadde hun kontroll :-)

Samme her *Nyperose*, s¨å lenge vi har nok skift og gidder å vaske så er det ingen problem:-)

Nei, jeg kan virkelig ikke forstå at det finnes barnehager som gjør seg så vanskelig på dette. Er barnet sluttet, så er det sluttet. Da er det et voldsomt nederlag for det lille barnet å måtte begynne med bleie igjen. De må få lov å bruke litt tid på å bli kjent med signalene og blærefunksjonen før man har lov å bli utålmodig. For de fleste er jo dette deler av kroppen som de knapt har hatt et forhold til tidligere. Jeg aner virkelig ikke hvor mange ganger vi har tørket opp og vasket tisseklær, men det er nå bare sånn det er. Den siste måneden har vi derimot hatt bare ett uhell, og da kom det bare pittelitt i trusa. På natta er det enda lenger siden siste uhell. Tid og tålmodighet, så blir de så tørre og fine at =)

Har gutt født i august 2010 og han er absolutt ikke klar for potte. Jeg gidder ikke å stresse med det for tenker at han viser når han er klar. Tenker å begynne litt til våren/forsommeren og ha som mål å være tørr innen sommeren er over og han fyller 3 år.

Ja, vi får vel bare la det stå til.. Hun synes truse er kjempestas, og hun skjønner jo så godt, må nok bare være tålmodige:) Skal prøve litt mer i morgen, men da skal hun få ha på bukse også sånn at det ikke blir dammer på gulvet.. Hun har klesskapet stappfullt, så vi har nok av skift ihvertfall;)

Men får hun ikke til å gå på do i hele tatt i morgen, tror jeg nok ikke vi sender henne i bhg uten bleie på mandag...

Det er veldig greit å bruke bare strømpebukse på inne når du skal øve. For da kjenner de godt når de blir våte! Og da blir det jo ekkelt xsmile5

Det er veldig greit å bruke bare strømpebukse på inne når du skal øve. For da kjenner de godt når de blir våte! Og da blir det jo ekkelt xsmile5
Vått blir det jo uansett, hun synes det er kjempeekkelt å få tiss i trusa uansett og drar skikkelig i den når hun har hatt uhell, så tror ikke det blir noe anderledes med bukse utenpå, eneste forskjellen er at vi kanskje slipper å få så kjempemye tiss på gulvet ;)

Februar 2012 her! (men ser på han som mars baby ;) )
Vi begynte nå han var 6-7mnd. Men når vi skulle rive bade nede ble jeg alt for sløv og droppa det helt!! Men har begyn igjen for det meste nå. Men går mest i doring. Og det funker fint. Vi har begynt smått med å sette han på do etter han har sovet og føre han skal legge seg. Kunne vel egentelig satt han på do etter måltider også. Han er hvertfall utrolig flink. Men er kun tissing på do. Hadde vi hvert kjappere opp på morran og litt mer obs på han kunne han sikkert gjort noe mer. Men vi tar det ikke så seriøst enda ;)

Søstra mi som har ei datter som er 6 mnd yngre, begynte også rundt 6-7 mnd OG har opprettholdt det. Og ho bæsjer på do hver gang. Dem har ikke drit bleier, men tror ikke ho tisser så mye på do.

Jeg kommer IKKE til og begynne like tidlig denne gangen. Jeg ser hvor stress det er og hvor enkelt vi har det med bleie unge. Men vi kommer til å venne han til do ringen tildlig så han VET hva det er slik at det ikke blir skummelt :)

Back
Topp