Flere førstegangsgravide her?

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Er mange erfarne mødre her inne, og det er kjempefint å kunne diskutere ting med dere altså :Heartred
Men av og til kjenner jeg et behov for å snakke med andre som heller ikke har peiling:hilarious:
Om bare for å lufte tanker og bekymringer av og til.
Noen flere som har det sånn eller?

Er mange erfarne mødre her inne, og det er kjempefint å kunne diskutere ting med dere altså :Heartred
Men av og til kjenner jeg et behov for å snakke med andre som heller ikke har peiling:hilarious:
Om bare for å lufte tanker og bekymringer av og til.
Noen flere som har det sånn eller?

Førstegangs her!
Hatt en tøff start på denne graviditeten med mye kvalme og oppkast, ubehag, utmattelse osv, var ikke forberedt på at det skulle bli SÅ tøft:facepalm:
Jeg blir ikke klok på noen ting, prøver å planlegge litt hva jeg skal kjøpe inn, men det er jo så mye man skal ha :hilarious:

Har ingen barn fra før jeg heller. 4. gangs gravid da så håper denne blir der. :) så er veldig bekymra selvfølgelig, men prøver å ikke tenke på graviditeten så mye denne runden. 3 uker til ultralyd og har ikke hatt no særlig med blødninger, bare en dråpe eller to. Vært litt kvalm, trøtt og svimmel. Men utenom det har jeg hatt mindre plager denne gangen faktisk *bank i bordet*. Er i uke 8+6.

Førstegangs her og.
Har hatt noe kvalme, blir helt utslitt av ingenting og drømmer svært livlig om nettene (ofte mareritt som gir null mening). Har vært på privat ultralyd for å senke skuldrene litt og for å se at det "er noe der". Kjenner at det hjalp veldig. Har god oppfølging fra fastlege og helsestasjon, så føler meg ivaretatt. Er 9+5 i dag. Har ikke begynt å tenke på alt som må fikses før den lille kommer enda. Prøver å senke skuldrene og ta dagene litt som de kommer selv om jeg er både "redd" og gleder meg.

Førstegangs her!
Hatt en tøff start på denne graviditeten med mye kvalme og oppkast, ubehag, utmattelse osv, var ikke forberedt på at det skulle bli SÅ tøft:facepalm:
Jeg blir ikke klok på noen ting, prøver å planlegge litt hva jeg skal kjøpe inn, men det er jo så mye man skal ha :hilarious:
Jeg var heller ikke forberedt på hvor tøft det kom til å være! Føler meg nesten litt flau over å være så dårlig som dette. Kjempelite som skal til før jeg blir svimmel og sliten, og sliter en del med kvalme i tide og utide, men heldigvis ikke noe kvalme da. Synes det er så frustrerende at formen varierer såpass fra dag til dag også, kan jo ikke planlegge en dritt, for jeg vet aldri hvor mye jeg «tåler» fra dag til dag. Og enkelte dager er jeg så emosjonell at jeg starter å gråte for ingenting:hilarious: Trodde liksom dette skulle være en sånn dans på rosa skyer jeg, men det er det hvertfall ikke enda:arghh:

Har ingen barn fra før jeg heller. 4. gangs gravid da så håper denne blir der. :) så er veldig bekymra selvfølgelig, men prøver å ikke tenke på graviditeten så mye denne runden. 3 uker til ultralyd og har ikke hatt no særlig med blødninger, bare en dråpe eller to. Vært litt kvalm, trøtt og svimmel. Men utenom det har jeg hatt mindre plager denne gangen faktisk *bank i bordet*. Er i uke 8+6.
Åh, krysser fingre og tær for at spira sitter denne gangen :Heartred

Førstegangs her og.
Har hatt noe kvalme, blir helt utslitt av ingenting og drømmer svært livlig om nettene (ofte mareritt som gir null mening). Har vært på privat ultralyd for å senke skuldrene litt og for å se at det "er noe der". Kjenner at det hjalp veldig. Har god oppfølging fra fastlege og helsestasjon, så føler meg ivaretatt. Er 9+5 i dag. Har ikke begynt å tenke på alt som må fikses før den lille kommer enda. Prøver å senke skuldrene og ta dagene litt som de kommer selv om jeg er både "redd" og gleder meg.
Off, jeg blir også helt utslitt av ingenting, skikkelig frustrerende og jeg var ikke forberedt på det. Jeg får også heldigvis god oppfølging av fastlege, selv om han ikke helt klarer å legge skjul på at han synes jeg er litt hysterisk:hilarious: Jeg er 9+3 i dag, og skal til jordmor på torsdag. Lurer på om hun kan lytte etter hjertelyd allerede nå, for det hadde vært fint med litt bekreftelse på at alt står bra til inni der. Jeg er litt sånn katastrofetenker og klarer liksom ikke helt å glede meg skikkelig over dette enda, er så redd. Selv om jeg fikk se hjerteblink tidlig, 6+5.

Jeg er også førstegangs gravid:) veldig spent og kjenner på mye av de samme følelsene som dere over her. Trodde også det skulle være bittelitt mer «kos» å gå gravid, men kjenner mest på frykt over at noe ikke er som det skal og klarer ikke helt å slappe av (enda hvertfall). Var på TUL i uke 6 og der var det to gitt:Heartpink Så her er det mange tanker om dagen på hvordan fremtiden kommer til å bli.
Er i uke 10+1 nå og neste UL er 11+4.
Håper det går bra med oss alle sammen:)

Jeg er også førstegangs gravid:) veldig spent og kjenner på mye av de samme følelsene som dere over her. Trodde også det skulle være bittelitt mer «kos» å gå gravid, men kjenner mest på frykt over at noe ikke er som det skal og klarer ikke helt å slappe av (enda hvertfall). Var på TUL i uke 6 og der var det to gitt:Heartpink Så her er det mange tanker om dagen på hvordan fremtiden kommer til å bli.
Er i uke 10+1 nå og neste UL er 11+4.
Håper det går bra med oss alle sammen:)
Skal du ha to?! Gratulerer:Heartred:Heartred Jeg og samboer ønsket oss det, faktisk, men da jeg var på ultralyd rundt uke 6 så vi bare ett lite vesen inni der. Gjør ikke noe det altså, så lenge det er friskt og har det bra :happy: Høres ut som vi er flere som savner gravidkosen, men jeg har hørt at det andre trimesteret er det letteste, så jeg krysser fingrene for at det stemmer! Gleder meg til å kunne strutte rundt med babymage og IKKE være dårlig hele tiden :hilarious:

Jeg er også førstegangs. Syns alt dette med graviditet er svært nytt. Og den trøttheten/utmattelsen føles nærmest utmattende :wideyed: Er ellers i god form så fungerer ok, bortsett fra at korsryggen begynte å krangle tidlig. Har fått tilpasset på jobb nå og går i 60% grunnet denne trøttheten. Har vært på tidlig ultralyd, i uke 7, for å skjønne at det virkelig er noe inne der. For min del så hjalp det veldig på å se liv der nede. Var også innom til første svangerskapskontroll allerede i uke 6, og syns det var kjempefint å få kommet i gang så tidlig - spesielt når alt dette er helt nytt for meg/oss. :happy:

Førstegangs her å.. eller, 3.gang jeg er gravid, men blir første ungen.. va idag på TUL (7+5), å der va d en liten bønne me hjerteslag <3
Va ufatteli deili å se at det va liv der inne denna gang, en enorm lettelse, men kjenne at bekymringen før at d kan gå galt ikke har sluppet helt taket..
E åsså veldig sliten, har litt stikking å ubehag, å slit me kvalme (føle mæ fyllesyk, men kaste ikke opp). Jobbe fullt ennu, men kjenne at æ ikke e like effektiv på jobb som vanlig. Slit jo endel me å stå oppreist så mye.. vil bare hjem å sov på soffan ;-p

Første barnet her også! Vært gravid én gang før, men endte i tidlig SA(nov. i fjor).

Har lite symptomer og det bekymrer meg når jeg hører om alle som spyr, bare ligger på sofaen etc. Men jeg har heller ingenting å sammenligne med, ifht meg selv, sånn sett.

Har ømme boobs, men synes de har avtatt litt de siste dagene. Ellers hard i magen og drømmer mye. Skal heldigvis på TUL imrn og få bekreftet om det er liv. Kjenner jeg er max nervøs siden jeg i utgangspunktet ikke føler meg særlig gravid.

Vil imrn på TUL være 7+1(mulig unnfangelse)/7+3(menstermin).

Last edited:
Skal du ha to?! Gratulerer:Heartred:Heartred Jeg og samboer ønsket oss det, faktisk, men da jeg var på ultralyd rundt uke 6 så vi bare ett lite vesen inni der. Gjør ikke noe det altså, så lenge det er friskt og har det bra :happy: Høres ut som vi er flere som savner gravidkosen, men jeg har hørt at det andre trimesteret er det letteste, så jeg krysser fingrene for at det stemmer! Gleder meg til å kunne strutte rundt med babymage og IKKE være dårlig hele tiden :hilarious:

Jaaa, tvillinger, toeggede mest sannsynlig:Heartpink Brukt noen uker på å fordøye det hele:hilarious:

Gleder meg til å bikke 12 uker og forhåpentligvis få se at de trives og vokser fint inne i magen. Neste torsdag har jeg en GU time så får litt svar da vil jeg tro. Tror ikke jeg klarer å kose meg som gravid før magen vokser og man kjenner liv. Da får man kanskje litt mer roen over seg:) Ååå håper også det stemmer at andre trimester er lettere! Krysser fingrene for det:happy:

Førstegangs gravid her og!:smiley-bounce016
Ja det har sine fordeler og ulemper med ulik erfaringsnivå på slike forum. For min egen del kom det som et stort sjokk at noen tar mer enn en graviditetstest, hvis den første er klart og tydelig positiv. :hilarious:

Fikk positiv test når jeg var 5+2, dagen før hadde jeg gått en mil på ski etterfulgt av et par runder i badstua for å få menssmertene til å slippe... :facepalm: Mensen var jo riktignok sen, men så er jeg også veldig uregelmessig til vanlig så når menssmertene kom så jeg ingen grunn til å "kaste bort" 80 kroner på å tisse på en test som med all sannsynlighet var negativ. Innså til slutt at jeg faktisk kunne være gravid, selv om ingenting egentlig skulle tilsi dette. (var på hyttetur uten samboer dagene før og under estimert eggløsning)
Er 35 år så regna også med dette skulle ta tid, eventuelt at vi, som endel i omgangskretsen, måtte søke hjelp til assistert. Så har til tider sittet igjen med en følelse av at dette gikk litt for "lett". Og ut fra en del historier man kan lese her kan man lett få den følelsen styrket og blir litt bekymret for at det ikke går hele veien.
Er nå mellom 10+5 og 11+2 et sted grunnet nevnte hyttetur:wideyed: flere som har fått "umulige" unnfangelsesdatoer? :angelic:

Førstegangs gravid her og!:smiley-bounce016
Ja det har sine fordeler og ulemper med ulik erfaringsnivå på slike forum. For min egen del kom det som et stort sjokk at noen tar mer enn en graviditetstest, hvis den første er klart og tydelig positiv. :hilarious:

Fikk positiv test når jeg var 5+2, dagen før hadde jeg gått en mil på ski etterfulgt av et par runder i badstua for å få menssmertene til å slippe... :facepalm: Mensen var jo riktignok sen, men så er jeg også veldig uregelmessig til vanlig så når menssmertene kom så jeg ingen grunn til å "kaste bort" 80 kroner på å tisse på en test som med all sannsynlighet var negativ. Innså til slutt at jeg faktisk kunne være gravid, selv om ingenting egentlig skulle tilsi dette. (var på hyttetur uten samboer dagene før og under estimert eggløsning)
Er 35 år så regna også med dette skulle ta tid, eventuelt at vi, som endel i omgangskretsen, måtte søke hjelp til assistert. Så har til tider sittet igjen med en følelse av at dette gikk litt for "lett". Og ut fra en del historier man kan lese her kan man lett få den følelsen styrket og blir litt bekymret for at det ikke går hele veien.
Er nå mellom 10+5 og 11+2 et sted grunnet nevnte hyttetur:wideyed: flere som har fått "umulige" unnfangelsesdatoer? :angelic:
Nå er ikke jeg førstegangs men svarer deg likevel :rolleyes: Jeg har uregelmessig mens, og kan ikke gå ut fra menstermin (lik som deg hadde ikke vi noe aksjelegging rundt det som «skal» være EL utifra 28 dagers syklus). Etter mens er jeg egentlig 11+1, men utifra TUL i går er jeg 10+3. Jeg må nok egentlig regne menstermin helt frem til OUL, den termindatoen som kommer frem da vil bli gjeldene :p Men når jeg nå leser på gravidapper går jeg ut i fra at jeg er 10+ uker, ikke 11+ uker :)

Førstegangsgravid her også Fikk se et blinkende hjerte på TUL i uke 7+3. Veldig trøtt, blir bråkvalm mellom måltider, sure oppstøt, fått totalt avsmak på alt av fisk og er mye svimmel. Prøver å slappe av og nyte graviditeten, men bekymringer rundt at noe kan gå galt er så absolutt dessverre til stede. Skal på ny UL om 3,5 uke, da er jeg i uke 12. Har egentlig lyst til å ta NIPT-test, skuffende at dette ikke er tilgjengelig for alle gravide her til lands enda.

Jeg er førstegangs gravid, og hadde aldri trodd dette skulle skje med meg. Jeg er 30år, og har ganske bestemt siden jeg var 15 sagt at jeg ikke vil ha biologisk barn. Har aldri hatt lyst til å kjenne noe som vokser i meg, og jeg er livredd for nåler, blod, oppladt, smerte, mangel på kontroll, sykehus ++... Min mor hadde også en veldig traumatisk fødsel med min storebror som er skadet for livet og avhengig av hjelp 24/7 pga sykehuset.

Men SÅ møtte jeg drømmemannen (2019), og noe «klikket» på en positiv måte. Han har en datter fra før på 8år, og han sier selv at han er født til å være forelder.

Jeg liker ikke å ikke ha kontroll, men jeg har innsett at jeg bare må slippe tøylene og håpe på det beste. Oppdaget graviditet 5 dager før forventet mens, og var da ifg mine beregninger 3+2. Har hatt kontakt med lege siden uke 4, og jordmor siden uke 10, og hittil vært på to ultralyder.

Jeg føler meg slem som ikke «hopper og spretter» av glede. Men som sagt har jeg aldri forestilt at dette skulle skje meg. Jeg er dog heldig, som har delvis uføre og kun en liten deltidsjobb, så jeg har mulighet til å ligge på sofaen med kattene og lade opp.

Kvalme/uggenhet kommer og går, men har heldigvis aldri blitt så ille at jeg har måtte spy (redd for å spy). Blir sliten av ingenting. Får noen energi booster plutselig som også plutselig forsvinner. Spiser hele tiden (minst 1 gang i timen mulig hver 1,5t, av og til bare frukt eller yoghurt).

Håper på det beste. Veldig veldig takknemlig for forumet her :)

Førstegangsgravid her også 30 år og,10+4. Jeg har aldri hatt lyst på barn men siden det skjedde og jeg er lykkelig sammen med kjæresten gjennom tre år så blir det plutselig og sannsynligvis baby til høsten. Jeg var først ganske lei meg, har ekstrem svangerskapskvalme og samtidig litt forvirret nå som jeg begynner å forholde meg til at jeg faktisk ER gravid - vet ikke helt hva jeg kommer til å tenke om det skulle bli en spontanabort. Rotete skrevet, tenker høyt :p

Back
Topp