Flere enn meg som synes julen kan være både fin og tung?

Agnete

Forumet er livet
Her hjemme har julen begynt for fult, barna ser julefilmer og hører julemusikk :) Og det er jo egentlig en koselig tid på året. Men jeg gråter, jeg gråter når barna har juleoppvisning, jeg gråter når de synger julesanger og jeg gråter når jeg ser filmer. Ja jeg gråter hele tiden og føler det blir verre og verre for hvert år. Jeg blir så rørt, og trist jeg tenker på alle som trenger ett hjem, tenker på alle barna som ikke har en fin jul og jeg tenker på alle jeg har mistet. Så julen er både tung og fin, jeg har blitt ett veldig følelsesmenneske etter jeg har fått barn. Flere som har det slik? Noe dere gjør for å prøve at det ikke flommer over hver gang? :)
 
Jeg er veldig lik, og har ingen råd til hvordan man blir mindre følsom. Jeg passer på å gjøre fine ting for folk som er mindre heldige enn oss, både folk vi kjenner og folk vi ikke kjenner. F.eks. inviterer vi venner som ikke har familie til å feire jul med oss.
 
Julen er jo tid for ettertanke. Du har heldigvis ikke mistet evnen oppi det moderne julestyret :)

Jeg er også dyptfølende, men gråter meg ikke gjennom jula. Blir fort rørt og alt kjennes så forsterket. Minner med barna, savn over de som ikke er her, takknemlighet over hvor jeg er nå, medfølelse med andre.

Jeg tror du får det bedre om du får konsentrert de sterke følelsene din mot noe givende. Ta en dag på en Frivillighetssentral f. eks. Kanskje de trenger hjelp med å forberede jul for alle.

Lag deg en minnedag og tenn noen lys,- enten hjemme eller i naturen, for å sende gode tanker til de du har mistet og minnes de hyggelige stundene.

Bare eksempler. Du greier sikkert å klekke ut noe selv, men poenget er å finne noe motvekt til følelsene slik at de blir litt gode allikevel og lettere å bære med seg gjennom desember.

Glad det er flere med følelser der ute :)
 
For meg er julen en tid for glede, samhold og særlig familie. Jeg fokuserer på det jeg er oppvokst med, og gleder meg over det. Kjenner at jeg trenger og unner meg selv 100% den barnlige gleden. Er også veldig følsom, og gråter ofte av nyheter, men julegleden, den vil jeg ha i fred, uten dårlig samvittighet, og det ønsker jeg for alle. Dessverre er ikke jul glede for alle, tvert om kan julen være et mareritt for både store og små som forbinder julen med mye vondt.

Jeg jobber med mennesker som syns julen kan være svært tøff. Og vet at en del i samfunnet sliter når julen kommer på flere måter. Selvsagt er det vondt og trist å tenke på. Jeg syns derfor at det er godt å bidra der jeg kan. Gi penger til veldedighet, donere klær og leker til Krisesenteret, støtte juleprosjekter og generelt vise omtanke. For meg er det viktig i hverdagen også å bidra til at andre kan få det bedre, og ikke kun mot juletider. Vi kan alle være den ene personen som ser noen som trenger å bli sett og verdsatt.
 
Julen og høytid er ofte tid for ettertanke. Da blir hverdagsmas i bakgrunnen, og en reflekterer ofte mer over livet, relasjoner enn ellers i hverdagen.
En blir mer sårbar og følsom. Du er absolutt ikke alene om det.
 
Back
Topp