Flere enn meg som fortsatt ammer?

Ninni

Glad i forumet
Septembermødre <3
Marsboerne2017
Ja, er det flere enn meg som ikke har "klippet navlestrengen" enda? Snuppa er nå 15 måneder, og viser ingen tegn til å være ferdig med pupp. Jeg for min del har ingen problemer med det, men jeg får stadig oftere spørsmål av typen "ammer du enda?" Trodde ikke det var SÅ uvanlig å amme såpass lenge. Flere særinger enn meg her?
 
Ammer ikke, måtte slutte da lille var 3 uker grunnet sykdom hos meg. Men hadde jeg kunnet amme og lille ville ha fortsatt, så hadde jeg gjerne ammet fortsatt!! Det er ikke rart eller sært ;) Gir flaske fortsatt, da ligger han i armkroken og koser seg (og jeg koser meg) :) Morsmelk er jo veldig sunt, og så lenge dere trives med det, så er det bare å fortsette! Tommel opp til deg :D Er glad min lille vil drikke MME i flaske fortsatt jeg (blir jo ikke helt det samme som MM, men det er viktih næring for han og kos for begge (allr tre, pappaen gir også flaske)). Det som er sært er å stille spørsmålstegn ved amming synes jeg :p
 
Jeg ammer ikke lenger. Sluttet da frøkna var rundt 1 år. Hadde det vært opp til meg så hadde vi fortsatt, men hun ville ikke ha. :p
Kos dere med ammingen så lenge dere begge vil. :) Jeg synes det er rart at folk skal legge seg opp i hva andre gjør. Er det ikke WHO som anbefaler morsmelk til de er minst 2 år, da?
 
Jeg ammer ikke lenger. Sluttet da frøkna var rundt 1 år. Hadde det vært opp til meg så hadde vi fortsatt, men hun ville ikke ha. :p
Kos dere med ammingen så lenge dere begge vil. :) Jeg synes det er rart at folk skal legge seg opp i hva andre gjør. Er det ikke WHO som anbefaler morsmelk til de er minst 2 år, da?

Jo, WHO anbefaler dette. Spesielt viktig internasjonalt :) I Norge har man jo rent vann og godt helsesystem, så kanskje ikke like essensielt her (norske anbefalinger er til 1 år, men gjerne lenger om mor og barn ønsker), men morsmelken er jo like sunn her :D den beskytter barnet mot infeksjon og inneholder næring som er gull verdt ;) Synes det er flott med langtidsamming, håper jeg får til det selv neste gang :)
 
Jo, WHO anbefaler dette. Spesielt viktig internasjonalt :) I Norge har man jo rent vann og godt helsesystem, så kanskje ikke like essensielt her (norske anbefalinger er til 1 år, men gjerne lenger om mor og barn ønsker), men morsmelken er jo like sunn her :D den beskytter barnet mot infeksjon og inneholder næring som er gull verdt ;) Synes det er flott med langtidsamming, håper jeg får til det selv neste gang :)

Håper jeg også :) Lillemor koser seg med ei flaske ku-melk på kvelden, men pupp skulle hun ikke ha lenger! :laugh:
 
Jeg måtte slutte da han var 13 mnd, men kunne gjerne holdt på lengre for han var fremdeles interessert. Men gikk overraskende greit å slutte, hadde trappet veldig ned og han har ikke egentlig vist særlig tegn til å savne det heller.
 
Slet med amming her, måtte gi opp den ene sia når han var 3-4 mnd, delammet til 6-7 mnd da godtok han bare flaske. Får fremdeles flaske på kvelden, koser oss veldig med det :)

Håper det går bedre når vi skal ha nestemann, ville gjerne amme så lenge som mulig! Men allikevel fornøyd med hvordan det løste seg for oss!

Og synes det er helt greit å amme til det føles naturlig å slutte, helt opp til hver enkelt familie :)
 
Jeg ammer snuppa morgen og kveld. Driver å skal slutte nå i julen siden jeg har så innmari rare blødninger. Håper det stabiliserer seg når jeg ikke ammer. Kjedelig å gå med bind/truseinnlegg i 12 dager.. Hun er 16 mnd ❤
 
Her ga vi oss helt når hun var 14 mnd. Hadde trappet ned mye siden ca 10 mnd når jeg begynte å jobbe igjen, og hadde kun amming før legging igjen på slutten. Kunne fortsatt lenger hadde det vært opp til henne, men her var det jeg som syntes nok var nok, og følte tiden var inne. Gikk veldig fint når jeg bestemte meg :)
 
Takk for mange fine svar :) Vi ammer fortsatt vi. Jeg kunne godt tenke meg å fortsette med det på dagtid (morgen, etter barnehage, og før legging), men synes det begynner å bli på tide å slutte med nattamming, særlig mtp. tennene hennes. Problemet er at hun innimellom er vanskelig å roe når hun våkner på natta, og det gjør hun fast to-tre ganger i løpet av natta. Hun har nok etterhvert lært seg at pupp er kos og trøst og gjør det lett å sovne. Det har dermed blitt til at jeg går inn og legger meg sammen med henne når hun våkner midt på natta. Jeg er nok litt for bløthjertet, og synes det er vanskelig å nekte henne puppen samt å høre på gråten når far forgjeves forsøker å roe henne nattestid. Noen anbefaler å reise bort noen dager,mens far har barnet alene. Det går selvsagt an, men jeg er redd det blir brutalt for både meg og henne. Er det noen som har erfaring med å gjøre det på den måten?
 
Her ga vi oss helt når hun var 14 mnd. Hadde trappet ned mye siden ca 10 mnd når jeg begynte å jobbe igjen, og hadde kun amming før legging igjen på slutten. Kunne fortsatt lenger hadde det vært opp til henne, men her var det jeg som syntes nok var nok, og følte tiden var inne. Gikk veldig fint når jeg bestemte meg :)
Kan jeg spørre hvordan du gjorde dette? Gjorde deg selv utilgjengelig? Nektet henne puppen? Avledet med andre ting? Annet?
 
Kan jeg spørre hvordan du gjorde dette? Gjorde deg selv utilgjengelig? Nektet henne puppen? Avledet med andre ting? Annet?
Jeg gjorde rett og slett puppen utilgjengelig. Hadde på meg trang singlet og forklarte at «det er tomt». Tilbød henne vann (visste hun ikke var tørst) fra drikkeflaska si. Men mest av alt ga henne annen kos (som erstatning) for puppen. Strøk masse på henne og koste kinn til kinn. Det tok faktisk ikke mange dagene før det var helt greit for henne.
 
Jeg hadde ammet enda hadde det ikke våre for at når hun var 17 Mnd og to uker likte hun ikke melka lenger :(
Jeg er gravid med nr to, og når hun ble lagt til var det plutselig ASJ.
Jeg så for meg at hun skulle få til hun ble minst to år som storebror, men det ble vist ikke sånn. Tenkte jeg kunne prøve og tandem amme når lille kommer i august.
Kansje hun vil ha litt igjen da er lov til og håpe haha Synes det ble litt brå slutt for meg nå. Selv om helsesøster mente jeg burde slutte så jeg fikk pause til neste kommer.
 
Jeg hadde ammet enda hadde det ikke våre for at når hun var 17 Mnd og to uker likte hun ikke melka lenger :(
Jeg er gravid med nr to, og når hun ble lagt til var det plutselig ASJ.
Jeg så for meg at hun skulle få til hun ble minst to år som storebror, men det ble vist ikke sånn. Tenkte jeg kunne prøve og tandem amme når lille kommer i august.
Kansje hun vil ha litt igjen da er lov til og håpe haha Synes det ble litt brå slutt for meg nå. Selv om helsesøster mente jeg burde slutte så jeg fikk pause til neste kommer.

Nyt pausen din. Du har vært utrolig flink! *imponert* :)
Og gratulerer med ny baby på vei! :D Spennende! :)
 
Back
Topp