Fler som gruer seg til UL?

EllieBelly

Blir kjent med forumet
Det nærmer seg første ultralyd. Nå til tirsdag. Da kommer jeg til å være 7+3. Og jeg er så nervøs!! Redd jeg kommer til å kaste opp når jeg kommer dit:( Er så himla redd for at noe skal ha gått galt. F.eks. at det ikke er liv etc. Hvor ofte hender sånt, noen som vet?
Idag er jeg 7+1 og det føles liksom som puppene ikke er såå vonde lenger. Og hvor er strekkingen i lysken blitt av..? HALP! Er litt kvalm da, heldigvis..
 
er normalt at symptomene endrer seg. jeg er 8+3 og det har vært lite mensmurringer de siste ukene. Kvalmen har derimot blitt litt værre. Går nok helt fint imorgen :)
 
Jeg grudde meg helt sinnsykt, siden jeg mistet i juli.

Det er ganske vanlig å miste, rundt 30 % tror jeg det er som opplever det.

Det går helt sikkert bra :) lykke til!
 
Kjenner de samme bekymringene. Heldigvis skal jeg ta ul hos legen Just for fun på onsdag på min første kontroll. Jeg er 8 uker i dag og er kvalm og uvel store deler av dagen. Men murring i magen hadde jeg kun til midten av uke 5. Så er litt bekymret for at det ikke skjer noe nedi der. :/
 
Jeg har mista i ma, fått ett barn, mista i ma, å er nå gravid igjen. Men! Jeg har mange venniner, ingen av dem har mista en eneste gang :) å de har mange barn tilsammen :) det går bedre med flere en det ikke går bra for :)
 
Skjønner du er nervøs, men heldigvis er sjansen størst for at du får se et bankende hjerte :) Og som nevnt av andre over her; det er helt normalt at symptomer kommer og går. God klem, det kommer nok til å gå bra :)
 
Er ganske nervøs jeg også, skal ordne med henvisning til tidlig UL nå til uka, er også redd for at det ikke skal være noe liv der... MEN som regel så går det jo bra, så må bare prøve å være positiv. :) Håper alt går bra for deg!
 
Kjempenervøs her også! Redd for ma...
Skal på ul den 30/11, og da er jeg omtrent 9 uker...blir fryktelig spennende!!
Får bare håpe og tro at det går bra :)
 
Skjønner deg veldig godt. Jeg skal på UL i morgen.. Gruer meg mer enn jeg gleder meg! Men det går nok bra :) Jeg "mistet" symptomene mine for ca en uke siden, men de kom tilbake igjen noen dager etter.. Tror som mange skriver, at det er helt normalt:)
 
Jeg grudde meg helt sinnsykt, siden jeg mistet i juli.

Det er ganske vanlig å miste, rundt 30 % tror jeg det er som opplever det.

Det går helt sikkert bra :) lykke til!

Det hørtes VELDIG høyt ut. Hvor har du de tallene fra? Så vanlig håper jeg ikke det er..:(
 
Fant noe på nett:

Risikoen for spontanabort
Man antar at ca. 30 % av alle påbegynte svangerskap ender i spontanabort. Halvparten av disse vil skje så tidlig at man ikke rekker å finne ut at man er blitt gravid. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har risikoen for spontanabort sunket til 15 %. Fra den 6. svangerskapsuke er det mulig å ta ultralyd for å finne ut om svangerskapet er inntakt. En slik undersøkelse er noe man må betale for selv om man ikke har hatt gjentatte spontanaborter. Dette koster gjerne i underkant av 1 000 kr. En slik undersøkelse viser bl.a. om hjertet til fosteret slår. Om alt er i orden i 8. uke er risikoen for spontanabort sunket til 5 %.

Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

25 – 30 % risiko fra unnfangelse
15 % sjanse fra ca. uke 3.
8 % sjanse fra uke 6.
5 % sjanse fra uke 8
2 % sjanse fra uke 9
mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.
 
Tusen takk for så mange fine og støttende svar dere! Vi er jo i samme båt mange av oss❤️ Det hjelper å bli trygget litt av dere:)
 
Er det noe jeg gleder meg til så er det UL :)
Det er ikke unormalt å være spent, men å grue seg er jo ikke helt greit. Prøv å ikke fokuser på alt som kan gå galt. Det er ikke så lett når man får vite om alt som kan skje, men det er så sinnsykt mange fler det går bra med og opplever det største i livet med å få barn :)
Dette går kjempe fint :D
 
Gruet meg mye før ul. Ble veldig lettet ved å se et bankende hjerte i uke 8 :) nå gleder jeg meg til ny ul uke 12. Er så spent :) men beskymringene er der ennda :(
 
Jeg er helt villt nervøs. Mista i august i uke 20, så jeg er ikke nervøs for at noe skal være galt nå. Heller letta om det er så tidlig. Gruer meg mest til OUL.
 
Kjenner jeg både gruer meg og gleder meg. :) vi bestemte å vente til uke 12 med første ul, enda jeg gjerne kunne hatt før.. Så vi får bare vente i spenning. Blir vel heller til at jeg teller ned til ul i des istedenfor julaften :p 17.des er den store dagen! :-D
 
Det er også viktig å tenke at du ikke kunne gjort noe fra eller til ved en evt abort. Det hjalp meg veldig.
 
Jeg har aldri opplevd det (som jeg veit om)! Kjenner mange som heller aldri har opplevd det :) Ta det med deg og tenk på at det er mer vanlig/større sjanse for at alt er bra, enn for at noe er galt =D

Det at 25-30-50 % opplever en spontanabort er vel inkludert de som ikke veit om det (før positiv test) og det er ment at man opplever det en-eller-annen-gang i løpet av livet. Men det er liten sannsynlighet for at akkurat du opplever det akkurat nå :)
 
Back
Topp