Flekker på klær

Oktoberjenta

Elsker forumet
Hva og hvordan gjør/vasker dere klær som har flekker?

Vi har alltid kun delt klærene i enten lyse eller mørke og vasket på 40 grader. Men ser jo nå at det ikke funker når jenten får masse matflekker på klærene. Når vi vet det er flekker på klærene tar vi å smører på flekkfjerner fra dylon eller noe?! Også går det i vaskemaskinen. Det funker ikke alltid. Irriterende med hvite klær som blir ødelagt av brune, oransje, gule flekker :(

Gi gjerne tips om hvordan dere sorterer klær og

Bruker vanish, men ikke alle flekker det tar :-/ Så jeg har funnet ut at jeg må vaske de om igjen flere ganger. Jenten hadde sølt MASSE spaghetti på den hvite bodyen og buksen, og de ble ikke helt ren før etter 4-5 vask :p

Bruker gallesåpe her, kjøpte den for å få bort flekker på ull, men bruker den på alt nå. Den tar alle flekker! :-D

Hva og hvordan gjør/vasker dere klær som har flekker?

Vi har alltid kun delt klærene i enten lyse eller mørke og vasket på 40 grader. Men ser jo nå at det ikke funker når jenten får masse matflekker på klærene. Når vi vet det er flekker på klærene tar vi å smører på flekkfjerner fra dylon eller noe?! Også går det i vaskemaskinen. Det funker ikke alltid. Irriterende med hvite klær som blir ødelagt av brune, oransje, gule flekker :(

Gi gjerne tips om hvordan dere sorterer klær og
På ull bruker jeg sitronsåpe (eller gallesåpe) og gnir rett på flekken med en gang til den er borte. Om du ikke har så funker zalo på bæsjeflekker.

Har vanish i maskinen. Grønske må jeg spraye med vanish først også.

På ull bruker jeg sitronsåpe (eller gallesåpe) og gnir rett på flekken med en gang til den er borte. Om du ikke har så funker zalo på bæsjeflekker.

Har vanish i maskinen. Grønske må jeg spraye med vanish først også.
Zalo på bæsjeflekker takk før tips de har eg aldrig prøvd. Ska prøva det nesta gang uhellet skjer :-)

Men du, aksepter at en del klær skal vaskes varmere enn 40 også da...

Jeg sorterer på lys og mørk 60, lys og mørk og rød 40, bukser, ull, sengetøy, duker, kokvask.... Og spesielle greier. Flekker tas for det meste i vanlig vask, men nå har jeg større barn da, brukte div flekkfjerning når se var mindre.

Men du, aksepter at en del klær skal vaskes varmere enn 40 også da...
Ja derfor jeg lurte på hvordan dere andre sorterer. Ser jo at en del hm klær tåler 60 grader. Så om vi skal sortere en egen bunke til klær med flekker kanskje
Jeg vasker bare på 40. Høyere temp dreper bakterier, men tar ikke flekker kun pga temp. Vasker truser og sokker på 60, men alle andre klær på 40. Babyklær kan noen ganger tåle 60, men det er jo bare vanlig bommulstoff det også.

Jeg vasker bare på 40. Høyere temp dreper bakterier, men tar ikke flekker kun pga temp. Vasker truser og sokker på 60, men alle andre klær på 40. Babyklær kan noen ganger tåle 60, men det er jo bare vanlig bommulstoff det også.
Og bomull tåler langt mer enn 40

Varmen tar ikke flekkene nei. Men om det et flekker av mat eller avføring er av og til det å vaske på mer enn 40 greit det.

Og bomull tåler langt mer enn 40

Varmen tar ikke flekkene nei. Men om det et flekker av mat eller avføring er av og til det å vaske på mer enn 40 greit det.
Jeg synes klærne blir mye fortere slitt da. For bakterienes del på nyfødte erter gulp og bæsj, men hjelper ikke på flekker som ts spurte om råd til:)

Back
Topp