Flekker på dåpskjole

Jippiyah!

Glad i forumet
Vi har lånt en dåpskjole. Den er kjempefin, og jeg gleder meg til å bruke den på lillegulllet. Men så ser jeg at den har flere gule flekker/skjolder, og vet ikke hvordan jeg skal få fjernet dem. Kjolen er av ren silke, og kan ikke vaskes. Men tror dere at flekkene vil gå bort hvis den sendes til rensing?[&:]

Går jo ann å høre med et renseri. Det kan godt hende at di får bort flekken(e) eller vet råd. Krysse fingrene for at dere får di bort før dagen[:)]

ORIGINAL: esilenot

Går jo ann å høre med et renseri. Det kan godt hende at di får bort flekken(e) eller vet råd. Krysse fingrene for at dere får di bort før dagen[:)]

Ja, håper de kan fjernes, eller iallefall bli litt mindre synlige.

Om noen har et flekkfjerningstips som jeg kan prøve selv, er jeg veldig åpen for det[:D]

Fant dette på en nettside..Var en mor som hadde fått melkesprengflekker på en silkebluse. Dette var svaret hun fikk:

For å få vekk vanskelige flekker på silke anbefaler jeg at du forbehandler med Milo. Hell Milo rett på flekken, la det virke i en halv time og vask deretter som anvist på plagget.

På vaskemaskiner er det jo gjerne et eget program for silke..Kanskje det går.

Er det ikke noe som heter vinylvask tro? Mamma brukte det på dåpskjolen til Emma. Den var sydd ut av brudekjolen hennes og var i silke. Mener du får kjøpt den i vanlig dagligvare. En blå tube.[:)]

ORIGINAL: linko

Er det ikke noe som heter vinylvask tro? Mamma brukte det på dåpskjolen til Emma. Den var sydd ut av brudekjolen hennes og var i silke. Mener du får kjøpt den i vanlig dagligvare. En blå tube.[:)]

Heter det ikke nylonvask??

ORIGINAL: mammagutt

Jo det heter det ja.
Syns det hørtes litt rart ut se[:D]

ORIGINAL: mammagutt

Jo det heter det ja.
Syns det hørtes litt rart ut se[:D]

Same,same,but differente.....Kan sikkert vaske vinylplatene dine med det[:D][:D]

ORIGINAL: esilenot

Fant dette på en nettside..Var en mor som hadde fått melkesprengflekker på en silkebluse. Dette var svaret hun fikk:

For å få vekk vanskelige flekker på silke anbefaler jeg at du forbehandler med Milo. Hell Milo rett på flekken, la det virke i en halv time og vask deretter som anvist på plagget.

På vaskemaskiner er det jo gjerne et eget program for silke..Kanskje det går.

Ville heller prøvd å legge den i vann enn å kjøre den i vaskemaskinen om den ikke tåler det. Først milo og så ligge litt i vann.

Siden kjolen er lånt, så vet jeg ikke om jeg tørr å begynne å vaske den selv når det står inne i kjolen at den ikke skal vaskes... Men hva kan skje om jeg prøver å gni flekkene med milo, uten å legge den i vann? Noen som har prøvd selv?Jeg har så lite greie på tekstiler, så fint med litt hjelp...[:)]

Du må uansett skylle flekkene med vann. Blir jo ikke vasket i den forstand om den bare ligger i vann, trenger ikke å ligge der mange minuttene før du henger den til tørk.
Regner med kjolen skal strykes/dampes.

Back
Topp