Flaut spørsmål...*buss*

Mittførste

Glad i forumet
Hvordan gjør man det egentlig med vogn på buss? Kan noen gi meg en god oppskrift på sikkerhet ang dette? Skal busse imorgen og kjenner meg litt usikker...[8D] 

Ingen? Jeg lurer på hvordan feste vogna...hvilken vei skal den stå...regner med ungen skal festes i vogna og ikke tas ut selv om han gråter? Veldiig grønn her jeg altså..[&:]

jeg tok buss og tog her for litt siden. tenkte ikkeno på det. har jo ingenting å feste med i vogna så hadde ikke no valg liksom...men tror det hang noe festestropper der vognene skal stilles så du kan feste vogna. ellers ville jeg satt vogna "feil"vei siden da bremses det "rette"veien... skljønner?akkurat som at du tar å setter vogna med styret nedover i bakker...er ikke så go på å forklare jeg..

ORIGINAL: Mittførste

Ingen? Jeg lurer på hvordan feste vogna...hvilken vei skal den stå...regner med ungen skal festes i vogna og ikke tas ut selv om han gråter? Veldiig grønn her jeg altså..

Skal jeg komme opp og ta den med deg?

Kommer an på bussen. Vi har to typer busser, med vognplass i midten og med vognplass på siden. På førstnevnte står vogna best med kalesjsiden ut mot midtgangen og håndtaket inn mot veggen. De festes med stropp som henger fra veggen.
På sistnevnte står de best sidelengs, men er det to-tre vogner må de stå  ut mot midtgangen og gjøre det trangt for de som skal gå forbi. Får du sitte rett ved vogna og han gråter går det vel greit og ta han ut men det er jo ikke noe særlig å balansere med baby på armen i fart. Jeg pleier å stå ved vogna.

Hehe[:)] Er ikke så flaut, en gang må jo være den første. Du setter den med styret mot vinduene, der er det stropper som du fester rundt håndtaket på vognen. Jeg pleier å feste vognen først, så gå fram å betale neste gang bussen stopper. Tar opp Trym hvis han er urolig, men vet ikke om man skal det egentlig... Har ikke tenkt på det...

By-buss eller langveis-buss?
På lange strekninger (som da jeg hadde med Alex til hønefoss) skal det være barneseter i bussen, men sjekk det på forhånd. På bussturer innenbys er det greiest å sette vogna langsmed vinduet på vognplass, dersom det er tomt for andre vogner. Kommer det flere, bare setter du vogna andre veien, med håndtaket ut mot midtgangen. Og såklart blir stående og holde i den, evt om du får satt deg sånn at du får holdt den. Mest idiotiske jeg ser er folk som parkerer vogna, går og setter seg laaangt bak uten å kunne verken se eller holde vogna og så skjeller ut buss-sjåføren om vogna velter.[8|]

ORIGINAL: _milla

jeg har aldri sett sånne stropper jeg..???? de få gangene jeg har tatt bussen har jeg bare stått ved siden av og passa på.... og krysset fingrene for at det ikke blir skrik og skrål..[:D][;)]

Tror det er forskjellig i ulike byer og ulike busselskap. Er det her i Trondheim.

Takk, jenter, da skal jeg prøve meg i morgen! Er innenbys buss ja, Tessa. Trøndertreff i byen i morgen, jeeej!!![:D][:D][:D]
Vi har en bil og en scooter, men nå er scooter-sesongen over for sambo så nå har jeg ikke bil lenger. Regner med det går greit med buss[:)] Litt spent bare..har liksom aldri tatt buss herfra i hele tatt iom at vi flyttet hit i sommer.

Persillen, hehe, du skal få slippe å busse opp til meg for så å busse sammen med meg ned, men takk for at du tenker på lille meg[:D][:D][:D]

Takk, jenter, da skal jeg prøve meg i morgen! Er innenbys buss ja, Tessa. Trøndertreff i byen i morgen, jeeej!!![:D][:D][:D]
Vi har en bil og en scooter, men nå er scooter-sesongen over for sambo så nå har jeg ikke bil lenger. Regner med det går greit med buss[:)] Litt spent bare..har liksom aldri tatt buss herfra i hele tatt iom at vi flyttet hit i sommer.

Persillen, hehe, du skal få slippe å busse opp til meg for så å busse sammen med meg ned, men takk for at du tenker på lille meg[:D][:D][:D]

Haha, jeg hadde aldri i livet bussa opp, hadde gått opp og tvingt deg til å møte meg ved Megan isåfall. [;)][8D]

ORIGINAL: et_lite_vesen

Ta med festestropper som man har i bilen og fest vogna til et "håndtak" eller lignende. Det hjelper ikke å sitte å holde på vogna om bussen kjører utfor, for da flyr du samme veien som vogna. Helt greit med bråbremsing og krappe svinger for da har du litt mer kontroll, men man kan aldri være for sikker (tro meg, for dette har jeg peiling på). Så til og med et enkelt tau til å binde fast vogna burde holde!

Jeg har kjøpt festestropper på Clas Ohlson til 69 kroner for en topakning. Disse er med meg over alt! De skal egentlig brukes til å feste ting til bilen [;)]

Etter mitt skjønn skal babyen kjøre sidelengs eller med bena først (ikke hodet mot kjøreretningen). Kommer det en bråbrems går det nemlig mest utover hodet hvis du parkerer vogna med hodet mot kjøreretningen.

Det er ingen fasitsvar på dette, men slik føler JEG meg tryggest når jeg kjører buss nå.

Bussene i Trondheim har sånne festestropper!

ORIGINAL: Persillen

Haha, jeg hadde aldri i livet bussa opp, hadde gått opp og tvingt deg til å møte meg ved Megan isåfall. [;)][8D]

Hehe, høres bra ut! Da hadde vi fått trimmet litt også! Ihvertfall du da, ikke så mye oppover herfra til Megan akkurat... Men jeg skal greie den der bussen! Stor jente nå![:D]

jeg står/sitter og holder vogna med bebbisen oppi hele turen.. setter vogna den veien det er minst sjans for at den skal velte. eller sånn det er plass til den..

Back
Topp