Flatt hode

lissjo

Forelsket i forumet
Lillegutt har en favorittside å ligge på..

dette har resultert i at hodet begynner å bli rimelig flatt på den ene siden..
vi snur gutten, og han snur hodet tilbake.. vi har flyttet vogge, seng og byttet side når han får mat osv sånn at han må snu hodet andre veien for å se mot folk... men huet spretter like fort tilbake.. han har kontroll på det altså, men likevel..

har noen noen gode tips om hvordan vi kan få snudd denne utviklingen?

Hadde enda noen kunne sagt fra om at det er en viss fare for at sånt skal skje LITT tidligere enn da han var 4 uker... men noe sånt har ingen sagt, hverken hjemme eller på HS/sykehus.. da hadde vi allefall vært mer obs på det helt fra starten..

vi hadde heller ikke tenkt noe over det før HS nevnte det for 14 dager siden..

rull ett hånkle å legg det i bue rundt hodet eller inntil på den siden han ikke ska snu hodet til... Det funka her i hvertfall...

vesla va nå litt skeiv i skolten ei stund, men det retter seg opp igjen:) me prøvde å legge henne på andre siden men det nytta ikkje.-.

Gutten vår ble flat på ene siden av hode, vi hadde "treningsstund" der vi trente på å ha hodet til begge sidene. Også når han var sovnet hjelpet vi han å ta hodet den veien det ikke var flatt.
Når han ble litt større la vi han på siden når han skulle sove.
Er enda litt flat, men det ses nesten ikke

Min gutt har også alltid hatt en favorittside, og er temmelig flat i hodet! HS og lege sa på 6 ukers kontroll at han var veldig flat, men med trening og stimulering, så ville han bli helt fin igjen. For han var vist ikke noe stiv eller noe.
Enn at de kunne ta så FEIL!!

Jeg greide ikke å slå meg til ro med den beskjeden, så oppsøkte kiropraktor. Var der i går, og beskjeden var som fryktet.. KISS!

Sier ikke at din gutt har det. Men jeg trodde absolutt ikke at min gutt hadde det heller!

Les om kiss her, å se om du kjenner igjen noen "symptomer". http://www.kiss-kidd.no/

Det kan være en låsning som forårsaker det. Få det undersøkt av en kiropraktor eller manuell terapaut.

ORIGINAL: Durken

Det kan være en låsning som forårsaker det. Få det undersøkt av en kiropraktor eller manuell terapaut.

jupp anbefaler å få det undersøkt. Min lille snupp hadde en minimal låsning som resulterte i at hun brukte venster armen og venstre foten mer enn høyre. To timer hos manualterapeut og frøkna var god som gull;)

Vi hadde samme problem og dette er tipsene vi har fått:

Rulle et håndkle/teppe til en pølse og legge den under skinnet/posen som er i senga/vogna slik at det blir en liten bakke der babyen legges.

Legge barnet på siden (motsatt av favorittsiden).

Henge alle leker på lekematta på motsatt side av favorittsiden og gjerne legge matta inntil en vegg slik at barnet ser i veggen med favorittsiden. Da blir det kjedelig og de vil snu seg motsatt vei

Trene ved å alltid løfte barnet opp( og legge barnet ned) ved å rotere det til siden med ikke-favorittsiden opp. Poenget er å jobbe for å korte ned musklene på ikke-favorittsiden.

La barna ligge mest mulig på magen

Du kan be om henvisning til fysio også. DEt fikk vi, og har gått på oppfølging hos henne i mange uker.
I går ble Mari "friskmeldt".

Lykke til!

Vi har forresten vært til manuell terapeut og osteopat også, for å sjekke om det var låsninger

her er det favorittside, men ikke KISS  eller låsninger.

Etter at han begynte å ligge mer og mer på magen på dagtid (for å leike etc) har hodet blitt mye bedre. Er fortsatt noe flatt, men ikke sånn at man tenker kjempemye over det. Blir bedre og bedre.

guttungen til venninna mi ble paddeflat midt bak og det var veldig veldig synlig. Nå er han to år og det er i grunn ikke noe flatere bak der enn på andre unger :)

Back
Topp