Flatt bakhodet...

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Snuppa mi foretrekker å ligge med hodet til høyre, og gjør det hele tiden. Jeg begynner å bli bittelitt bekymret for at den siden skal bli flat, så jeg lager hindringer for at hun ikke skal kunne vri hodet til høyre.. Men hun klarer fordømte meg å vri seg unna min hindring og legge seg med hodet til høyre.. Legger seg fint på tvers i sengen og vognen... Arghhh altså.. :P Så noen som har noen tips for hvordan jeg kan totalhindre høyre-hode-ligging??? :o)

Jenta mi gjør akkurat det samme, ligger med hodet på høyre side, har gjort det siden hun kom til :S De på barsel sa at vi måtte kjøpe en bløt pute å prøve å få henne til å ligge annenhver gang på høyre og venstre side, og lage hindringer. Er ikke lett! :/

Da vi var på 6 ukers kontrollen sa hs at hun var litt skjev i hodet, så vi måtte fortsette å prøve. I det siste har vi lagt henne på siden med en pute bak, da har hun faktisk sovet på venstre siden :)

Håper det ordner seg for dere :)

Eplefrøet skrev:
Snuppa mi foretrekker å ligge med hodet til høyre, og gjør det hele tiden. Jeg begynner å bli bittelitt bekymret for at den siden skal bli flat, så jeg lager hindringer for at hun ikke skal kunne vri hodet til høyre.. Men hun klarer fordømte meg å vri seg unna min hindring og legge seg med hodet til høyre.. Legger seg fint på tvers i sengen og vognen... Arghhh altså.. :P Så noen som har noen tips for hvordan jeg kan totalhindre høyre-hode-ligging??? :o)

Ohh.. kjenner til problemet. Mellomstemann hadde en favorittside (høyre) og han ble flat på ene siden. Nå snart 2 år etter så har det fortsatt ikke rettet seg. Fortsatt sjev, men ikke slik at en merker det med mindre en ser etter det..

Vi prøvde å høyne ene siden på madrassen så han lå mer ned mot venstre.. det gikk innimellom, men når han begynte å vri på seg så kom han bare lenger ned og snudde hodet igjen.  Måtte sjekke han stadig når han sov og snu hodet hans mot venstre.

En mulighet hvis ungen snur seg mye i senga og kommer unna håndkle osv en evnt bruker for at ungen ikke skal snu seg på siden med hodet, er sengepose. Da blir jo ungen liggende rolig i posen, samt ikke får flyttet seg "unna" hindringen som skal få h*n til snu seg til siden med hodet.

Denne gangen er vi mer obs. Ser hu lett faller til venstre, men nå legger vi hu annen hver gang ned med hodet til venstre/høyre. Snur ikke hodet (ennå) etter vi gjør det..

Takk for gode svar.. :o) Sengepose var ikke dumt.. Kanskje prøve det vi da :o) Ser allerede nå at det er bittelitt skjevt, så må få til dette... 

Eplefrøet skrev:
Takk for gode svar.. :o) Sengepose var ikke dumt.. Kanskje prøve det vi da :o) Ser allerede nå at det er bittelitt skjevt, så må få til dette... 

Håper det vil hjelpe med pose da :)

jeg ville fått det sjekka hos en manuell terapaut. Det er lettest å "fixe" når de er små.

Moo skrev:
jeg ville fått det sjekka hos en manuell terapaut. Det er lettest å "fixe" når de er små.

Det er ingen låsning såvidt jeg vet, for hun klarer fint å vri hodet begge veier uten problemer. Men når hun sovner så klarer hun på en eller annen måte og vri seg rundt i sengen/vognen sånn at hun kommer langt nok unna min hindring til å legge hodet til høyre.. :o) Men skriver manuellterapeut bak øret hvis jeg ikke klarer å forhindre at hun legger seg på favorittsiden sin med sengeposen :o)

Snodig... Jeg fik beskjed om på 6-ukers kontrollen til eldstemann, at dette gikk over av seg selv. Det har det også gjort for oss. Får være litt obs på minstemann da, å se hva han foretrekker. :O

Vet ikke om det funker på helt små babyer, eller om det først funker når de er noen måneder gamle - men å legge de sånn at de må snu hodet riktig vei for å kunne se dere/følge med der dere oppholder dere.
Og et annet tips er at de snur hodet mot lyset om morgenen, så å snu senga sånn at den står "riktig" vei med tanke på hvilken vei du vil babyen skal snu hodet :)

Elias har også helst siden fødsel bare ligget på venstre side, så han har blitt flat.. det var den siden sugekoppen var festet, vet ikke om  det har noe å si.. prøver alt jeg kan for å få han til å ligge på høyre side for at det skal rette seg ut igjen.. men han absolutt nekter.. : s

Back
Topp