Flate brød hele tia!!

Molsy

Forumet er livet
Har fått brødbakemaskin til jul - obh nordica. Men ca halvparten av brødene blir kjempeflate - jeg ser jo at de hever seg masse, men så poff så detter de ned igjen!! [&:]

Hva gjør jeg feil? Noen brødbakeeksperter her? For det er ikke jeg nemlig. [8|]

Prøvd med silikon???[:D]

Hehe, jeg trodde denne tråden var om noe heeelt annet *kniiis*[8|][:D]

[8|]dere er så koffert assa!! [8D][:D][:D]

xcrazyx gravidusa - nei det har nok ikke så mye med saken å gjøre når det gjelder brød nei, men takk for forslaget. [:D]

ORIGINAL: lisemor81

Jøss så rart at de detter sammen, må jo være skikkelig luftige brød?

Deigen hever i maskinen??

Ha ke peiling... Me bruke bare vår brødbakemaskin te å lage pizza-deig i me [;)]

ORIGINAL: Lykke!

Jøss så rart at de detter sammen, må jo være skikkelig luftige brød?

Deigen hever i maskinen??

Ja deigen hever i maskinen - og rett før de skal stekes så flater de helt ut halvparten av gangene. Så de er jo som regel luftige, men ikke de gangene det kræsjer, da blir det helt deigete og ekkelt.

Men åpner du lokket til deigen?? før det begynner og steke[8|]

ORIGINAL: Lykke!

Men åpner du lokket til deigen?? før det begynner og steke[8|]

Nope det gjør jeg ikke. Bare slår på maskina som jeg skal gjøre og venter til det er ferdig.

Lurte på om jeg har i for mye gjær eller noe.

Merkelig[8|][8|][8|] bruker du blå eller rød gjær? skal det ikke være bare 50 gram i brød!! Jeg liker best den røde gjæren den gir best resultater og blir sjeldent misslykka med den, n år jeg baker da!!

men jeg bruker ikke brødmaskin da, den står trygt i kjellern hihi[:D]

bruker du samme type gjær? tenkte på om du bruket tørr gjær eller fersk gjær?

Bruker sånn pulver - blå?
Åsså står det at det skal være 1,5 ts gjær per brød....

Så god er jeg til å bake liksom!! Klarer ikke å lage brød i brødbakemaskin engang!! [8|][8|]

prøv med fersk gjær istedenfor , er ikke sikkert det er det men vet at sånn tørrgjær kan bli litt dårlig med hevinga, og passe på at alle ingredienser har samme tempratur, sånn ca romtempratur, at vannet ikke er for kaldt/varmt?

ORIGINAL: Minni84

Hehe, jeg trodde denne tråden var om noe heeelt annet *kniiis*[8|][:D]

ja jeg og..tihi[:D]

ORIGINAL: squat

prøv med fersk gjær istedenfor , er ikke sikkert det er det men vet at sånn tørrgjær kan bli litt dårlig med hevinga, og passe på at alle ingredienser har samme tempratur, sånn ca romtempratur, at vannet ikke er for kaldt/varmt?

Det står jo i oppskrifta at jeg skal bruke tørrgjør, det hever jo kjempegodt, men så kræsjer det rett før steking.
Kan prøve fersk gjær istedet da, men hvor mye skal jeg bruke da da?

Kanskje jeg har feil temp. på vannet. Kan prøve å bruke mer lunkent.

Du får kjøpt rød tørr gjær også... hadde ringt butikken jeg og nevnt det, kansje det er noe feil på maskinen, skal jo ikke være hokkus pokkus og lage brød i en brødmaskin da[:D]

ORIGINAL: Thothamon

ja, sillikon er skikkelig bra har jeg hørt [:D][:D]

ORIGINAL: moskata

ORIGINAL: Thothamon

ja, sillikon er skikkelig bra har jeg hørt [:D][:D]

ORIGINAL: Aurora&Mamman

hmmm prøv med litt mer sukker/litt mindre salt, men bruker du veldig grovt mel må du ha mer sukker i.  Regner med du putter alt i maskinen i den rekkefølgen oppskrifta sier? gjæren skal ikke ha kontakt med vannet for du har starta maskina...

Jepp jeg følger det som står.
Bruker ganske grovt mel ja - står ikke sukker i oppskrifta, kanskje jeg bare skal putte det i likevel, en liten dæsj liksom.

Back
Topp