Flaskeslutt (mme)

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Mini er nå 12 mnd og får 2 flasker mme i døgnet. En på senga ved legging og en ca kl 05:30 i senga. Den på senga fungerer nesten som sovemedisin så å få tatt tannpussen etterpå er bare å glemme. Har forsøkt å gi den nede på stua før vi går opp på soverommet, men hun sovner. Hun får middag som kvelds da vi ønsker å spise sammen og mannen er hjemme litt før kl 17. Når klokken går mot 18 begynner hun å bli trøtt og å få i henne noe mat da går ikke. Flasken tidlig på morgenen drikker hun stort sett bare halve av, opplever nesten den som en «vaneflaske» og ikke fordi hun er sulten. Hun har nå 6 tenner og selv om vi er nøye med tannpuss minst to ganger til dagen blir jeg ikke komfortabel med tanken om at hun ligger med mme-rester i munnen i så mange timer.

Vi tenkte å prøve på flaskeslutt til helgen. Vet det er mange måter å gjøre det på; tilby vann, vanne ut og ikke tilby vann. Hva har dere best erfaring med?

Mini elsker mat og spiser veldig godt i løpet av dagen, blir stadig overrasket hvor store mengder mat en så liten kropp klarer å få i seg :p Det eneste er at frokost ofte blir sen grunnet den flaska. Vi står opp uansett mellom 06:30-07:00 så hadde vært bedre å stått opp og spist frokost tidlig, syns jeg da.

Tips tas mot med stor takk, er veldig spent på hvordan dette skal gå!
 
Vi hadde det ganske likt som dere, men opplevde at legge seg flaska enkelt ble erstattet med vann, men så våknet han igjen i 22-23 tiden for flaske og en ny en i 05 tiden. Holdt på sånn jevnt i ett par mnd, når han var rett over ett år begynte jeg å vanne ut flaskene (rett på 50/50) , og han trivdes med det i ca 1 mnd før han plutselig bråsluttet med flaske når han var 13 1/2 mnd... er 1 mnd siden nå. Hadde sett for meg skrekk og gru med grining og greier men det kom bare naturlige helt plutselig (var vel 1-2 uker mellom hver flaske han kuttet ut tror jeg). Så sånn var vår erfaring.
 
Jeg kutta først ut flaska på morgenen for da var det lettere å tilby andre ting om han skulle bli sulten eller tørst igjen med en gang. Flaska på kvelden ga jeg litt lenger men han sa egentlig ifra selv at det var nok nå ved å rett og slett ikke drikke den når jeg tilbydde så det var ikke så vanskelig som jeg var redd for. Jeg bare passa på at han spiste godt med fast føde før jeg la han og fikk drikke vann eller melk til. Han var rundt 15 mnd da han slutta helt
 
Første natt gikk kjempebra! Over all forventning! :) Legging tok litt lengre tid, men ingen klaging over at det ikke var melk. Den på morgenkvisten gikk også fint, gråt i to-tre minutter, men gikk over etter litt kos og et par slurker vann. Sovna fort og sov til kl 07 som hun pleier :)
 
Back
Topp