Flaskemating fra dag 1

Vallemor

Blir kjent med forumet
Hei, er det noen som ikke kan/vil amme, som har flaskematet fra dag 1 på sykehuset? Hvordan gikk det med første måltidet? Tok det lang tid før babyen ville ta flasken? Hvilke flaske/smokk brukte du? Fikk du hjelp og råd av helsepersonell? Har de morsmelk som du får første dagene? hvor jeg kan finne nyttig informasjon om flaskemating?

Her ble det flaske fra dag 1.
Det aller første måltidet han fikk, fikk han av pleierne på nyfødtintensiven, så det kan jeg ikke si noe om. Men under det første måltidet vi gav, fikk vi masse veiledning om hvordan holde flasken riktig. En del i forhold til selve malingen og raping.
De lagde flaske til oss når vi ringte på også.

Han tok flasken med en gang, men ville kun ha avent sine flasker. Tok ikke mam og nuk, som de også hadde på sykehuset.

Du får melk etter et par dager, men man kan få piller for å stoppe melka. Men tror de noen steder har gått vekk fra det. Hør med der du skal føde.
Brukte bare sportsbh jeg, så forsvant melka ganske fort (husker ikke helt hvor lange)

Jeg fikk aldri nok melk, så gutten min måtte bli koppmatet/flaskematet i tillegg. La han til puppen før hvert måltid og han fikk nok i seg noe(snakk om 10 ml kanskje).

Jeg fikk aldri hjelp til ammingen :( Barnepleierne hadde ulike meninger også, med tanke på hva han skulle mates med. Hun ene sa kopp. Hun andre sa flaske. Så det kom an på hvem som var på vakt, om hva vi fikk. Ble som oftest aventflaske og NAN.

Han tok flaske med en gang. Ikke noe problem med at han ikke skjønte hvordan han skulle spise.

Fikk ikke hjelp og råd nei. Vi var overlatt til oss selv fra start til slutt på absolutt alt. Vet ikke om de gir ut morsmelk. Har ikke fått noe informasjon om noen ting.

Jeg var førstegangs. Hårreisende at det var sånn det var! Men det var babyboom deluxe! De var underbemannet i tillegg. Alt var totalt kaos. De glemte til og med å gi meg medisinsk oppfølging... Noe jeg fikk vite den siste dagen før vi skulle hjem.

Last edited:
Her ble det flaske fra dag 1.
Det aller første måltidet han fikk, fikk han av pleierne på nyfødtintensiven, så det kan jeg ikke si noe om. Men under det første måltidet vi gav, fikk vi masse veiledning om hvordan holde flasken riktig. En del i forhold til selve malingen og raping.
De lagde flaske til oss når vi ringte på også.

Han tok flasken med en gang, men ville kun ha avent sine flasker. Tok ikke mam og nuk, som de også hadde på sykehuset.

Du får melk etter et par dager, men man kan få piller for å stoppe melka. Men tror de noen steder har gått vekk fra det. Hør med der du skal føde.
Brukte bare sportsbh jeg, så forsvant melka ganske fort (husker ikke helt hvor lange)

Så bra at du fikk god oppfølging. Hvor var dette? Jeg skal føde på Ullevål. Syns det er vanskelig å finne god informasjon om flaskemating fra begynnelsen av. Skal høre med jordmor på neste kontroll også.

Så bra at du fikk god oppfølging. Hvor var dette? Jeg skal føde på Ullevål. Syns det er vanskelig å finne god informasjon om flaskemating fra begynnelsen av. Skal høre med jordmor på neste kontroll også.
Dette var på Fredrikstad, Kalnes nå.
Fant ikke mye info om det jeg heller, men snakket en del med jordmor om det og fikk som sagt god hjelp på sykehuset, så alt gikk veldig greit :)

Jeg fikk aldri nok melk, så gutten min måtte bli koppmatet/flaskematet i tillegg. La han til puppen før hvert måltid og han fikk nok i seg noe(snakk om 10 ml kanskje).

Jeg fikk aldri hjelp til ammingen :( Barnepleierne hadde ulike meninger også, med tanke på hva han skulle mates med. Hun ene sa kopp. Hun andre sa flaske. Så det kom an på hvem som var på vakt, om hva vi fikk. Ble som oftest aventflaske og NAN.

Han tok flaske med en gang. Ikke noe problem med at han ikke skjønte hvordan han skulle spise.

Fikk ikke hjelp og råd nei. Vi var overlatt til oss selv fra start til slutt på absolutt alt. Vet ikke om de gir ut morsmelk. Har ikke fått noe informasjon om noen ting.

Jeg var førstegangs. Hårreisende at det var sånn det var! Men det var babyboom deluxe! De var underbemannet i tillegg. Alt var totalt kaos. De glemte til og med å gi meg medisinsk oppfølging... Noe jeg fikk vite den siste dagen før vi skulle hjem.

Æsj, dette er det jeg frykter Hvor var det du fødte? Det var kanskje på sommeren siden de var underbemannet?

Tror man bare bruker kopp dersom amming fortsatt kan bli aktuelt. Hos meg er det dessverre ikke mulig.

Det viktigste et vel at barne får i seg mat, så finner man vel ut av de andre tingene på en eller annen måte.

Mine fikk tillegg i kopp de første dagene. Ingen problem med flaska i ettertid. Delammet Ca 1-2 mnd før melka forsvant helt og det ble flaske fremover.

Æsj, dette er det jeg frykter Hvor var det du fødte? Det var kanskje på sommeren siden de var underbemannet?

Tror man bare bruker kopp dersom amming fortsatt kan bli aktuelt. Hos meg er det dessverre ikke mulig.

Det viktigste et vel at barne får i seg mat, så finner man vel ut av de andre tingene på en eller annen måte.
Du er i hvert fall forberedt, så om det skjer må du være flinkere enn meg til å si ifra eller be om hjelp! :-|

Dette var på Lillehammer sykehus, i april/mai.

Lykke til! Håper du får bedre opplevelse enn meg! :)

Med første mann så fikk jeg ganske bra oppfølging på flaskemating. Lille fikk første flaske en time etter hun var født ca. Siden du ikke skal amme i det hele tatt blir de matet med flaske og ikke kopp. Også fikk jeg ett skjema om hvor mye hun skulle ha de første dagene og hvor ofte. Og da fikk jeg medisin rett etter fødselen som stoppet melken. Og hun hadde ingen problemer med å ta flasken. Men denne gangen fikk jeg ingen hjelp, men det var nok fordi jeg hadde ett flaskebarn fra før. Men også han tok flasken med engang :) Så da bare ringte jeg på de når han ble sulten så kom de med en flaske til meg. Men nå var de sluttet med å gi medisinen rett etter fødselen. Så jeg gikk bare med sportsbh, fikk litt spreng tre dager etter fødselen, men på dag 5 ga det seg. Og etter en uke var de helt "normale" igjen. Vet ikke hvilken flaske vi fikk på sykehuset men her hjemme bruker jeg avent.

Fint å lese denne tråden da jeg har lurt på det samme selv. Jordmor sendte henvisning til jordmor/team på st.olavs her, så en mndfør termin nå skal jeg på samtale for å bli forberedt / de blir forberedt, og evt få omvisning og få snakket om det jeg selv er bekymret for :-)

Vi har kjøpt inn dr browns flasker, så tar med noen av de i tilfelle de vil at vi bruker de fra første måltid. Men regner med vi får alle svar i løpet av en par uker når vi skal på samtalen :-)

Vi har kjøpt inn dr browns flasker, så tar med noen av de i tilfelle de vil at vi bruker de fra første måltid. Men regner med vi får alle svar i løpet av en par uker når vi skal på samtalen :-)
Hvordan gjør du det med flaskene etter måltidet? Med tanke på vask og sterilisering? :)

Back
Topp