Flaskeforeldre: Hvordan oppbevare ferdiglaget mme av pulver?

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Er jo så tungvint å lage nan til hvert måltid, koke opp vann, avkjøle, osv. Har laget en flaske på 260ml, men det er jo kun nok til 2 måltider. Hvordan gjør dere det?
 
Koker opp vann og har på thermos, og har litt avkjølt vann på flaske. Blander til bra temperatur og har i pulver til hvert måltid. Det er ikke anbefalt å blande mer enn et måltid av gangen pga. bakterievekst.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/morsmelkerstatning
Hvor mange måltider koker du vann til om gangen da? Burde vel kunne gå Ann å koke, avkjøle, fordele på flere flasker, sette i kjøleskapet. Så når vi skal lage det til, koke vann i vannkoker, ha i flaska sammen med pulveret. Eller tar jeg feil?
 
Når lillegutt drakk melk til hvert måltid vasket og kokte vi flasker hver kveld. Kokte så opp vann og målte opp riktig mengde i hver, avkjølte og satte i kjøleskapet. Når lillegutt skulle ha, varmet vi flaska i microen ( dette gjorde de på nyfødtintensiv og barsel å ) har i pulver og blander godt. Kjente alltid på melka før lillegutt fikk :)
 
Hvor mange måltider koker du vann til om gangen da? Burde vel kunne gå Ann å koke, avkjøle, fordele på flere flasker, sette i kjøleskapet. Så når vi skal lage det til, koke vann i vannkoker, ha i flaska sammen med pulveret. Eller tar jeg feil?
Så lenge temperaturen blir rett å blande i så må vel det gå greit? Det viktigste er i hvert fall at pulveret ikke has i før det er tid for mat. Jeg koker vann ca to ganger i døgnet forresten :)
 
vi kokte opp nok vann for et døgn + litt ekstra for å ha i reserve.. satte dette i kjøleskapet. varmet opp flaske med riktig vannmengde i micro og tilsatte pulveret.. etterhvert lærer man jo at 120 ml krever så og så mange sekunder osv :)
 
vi kokte opp nok vann for et døgn + litt ekstra for å ha i reserve.. satte dette i kjøleskapet. varmet opp flaske med riktig vannmengde i micro og tilsatte pulveret.. etterhvert lærer man jo at 120 ml krever så og så mange sekunder osv :)
Men man skal jo ikke varme mm eller mme i mikro fordi det kan bli ujevn varme. Gjelder ikke det vann?
 
Men man skal jo ikke varme mm eller mme i mikro fordi det kan bli ujevn varme. Gjelder ikke det vann?
Går fint å varme i micro, bare man rister godt så varmen fordeler seg :)
 
Går fint å varme i micro, bare man rister godt så varmen fordeler seg :)
oppbevarer du det kokte vannet i kjøleskap? Og hvordan vasker du termosen slik at den blir helt ren? Maser litt jeg, har ikke fått noen rutiner på dette enda. :)
 
oppbevarer du det kokte vannet i kjøleskap? Og hvordan vasker du termosen slik at den blir helt ren? Maser litt jeg, har ikke fått noen rutiner på dette enda. :)
Oppbevarer det jeg ikke skal bruke med en gang i kjøleskap. Vasker termosen helt vanlig for hånd, har egen termos som kun er i bruk til babyens vann, så kan ikke se at det ikke er bra nok. Er jo ikke bakterier i kokt vann :)
 
Oppbevarer det jeg ikke skal bruke med en gang i kjøleskap. Vasker termosen helt vanlig for hånd, har egen termos som kun er i bruk til babyens vann, så kan ikke se at det ikke er bra nok. Er jo ikke bakterier i kokt vann :)
Ok:) det kokte avkjølte vannet da, fordeler du det i rett menge på tåteflasker eller hvilken flaske har du det i? #måhadetinnmedteskje
 
Ok:) det kokte avkjølte vannet da, fordeler du det i rett menge på tåteflasker eller hvilken flaske har du det i? #måhadetinnmedteskje
Pleier å ha det i tåteflasker :)
 
Men man skal jo ikke varme mm eller mme i mikro fordi det kan bli ujevn varme. Gjelder ikke det vann?

vi varmet bare opp vannet, mme ble tilsatt etterpå (og evt byggmalt), og da må man riste/røre godt for å ikke få klumper.. har aldri opplevd ujevn varme :) og sjekket alltid temperaturen føre babyen fikk flaske :)

eneste man bør være litt obs på er da man er ute på feks kafe og ber dem varme opp flasken.. selv om man sier feks 30 sek, hender det seg noen er så tette i hue og kjører den lengre.. fått tilbake rykende varmt vann med kommentar om at jeg syns den ble så lite varm så kjørte den litt ekstra o_O hallo, skal jo ha ca kroppstemperatur, er jo en liten baby som skal ha den.. det skal ikke være som en kopp te.. -_-
 
Koker opp 6 flasker og har kokt vann i flaskene, lar dem stå på kjøkkenbenken til ca romtemp og inn i kjøleskapet.
Når jeg Skal lage maten tar jeg et litermål og har i kokende varmt vann fra springen og setter flasken i litermålet. Der står den i 4-5 min så er den klar (kjenner på den selvsagt) og da har jeg i pulver :)
 
Her har jeg oppi flere flasker med 130 ml koket vann, setter de på benken til de har romtemperatur, setter de så i kjøleskapet. Når jeg skal ha de tar jeg bare å koker opp en liten skvett på vannkokeren og fyller på med 50 ml kokende vann. Da blir det akkurat passe varmt. Så har jeg i pulver. Man skal ha i pulver til hvert måltid.
Er jeg på farten har jeg med flaske med 140 ml kaldt vann, en avent doseringskopp med 6 måleskjeer i hvert kammer. (geniale greier!! :) )
Og en liten termos med kokende vann. Har alt dette i stelleveska og fyller i 40 ml varmt vann i flaska og pulver.
(Vannet blir ikke så kaldt som i kjøleskapet, derfor 140/40 og i kjøleskap 130/50)
Du kan jo prøve deg frem å se hvor mye kokende vann som trengs i kaldt vann får å få den mengden du trenger.
 
Her har jeg oppi flere flasker med 130 ml koket vann, setter de på benken til de har romtemperatur, setter de så i kjøleskapet. Når jeg skal ha de tar jeg bare å koker opp en liten skvett på vannkokeren og fyller på med 50 ml kokende vann. Da blir det akkurat passe varmt. Så har jeg i pulver. Man skal ha i pulver til hvert måltid.
Er jeg på farten har jeg med flaske med 140 ml kaldt vann, en avent doseringskopp med 6 måleskjeer i hvert kammer. (geniale greier!! :) )
Og en liten termos med kokende vann. Har alt dette i stelleveska og fyller i 40 ml varmt vann i flaska og pulver.
(Vannet blir ikke så kaldt som i kjøleskapet, derfor 140/40 og i kjøleskap 130/50)
Du kan jo prøve deg frem å se hvor mye kokende vann som trengs i kaldt vann får å få den mengden du trenger.
Tusen takk for bra svar! :) men er det ok å bruke vannkoker? Siden vannet skal koke noen minutter, det gjør det jo ikke i vNnkokeren.
 
Koker opp masse vann og lar det stå. Kjøper også imsdal som jeg blander med varmt vann for å få rett temperatur.
 
Koker opp vann for et døgn hver morgen og har det i en shaker i kjøleskapet. Ved hvert måltid koker jeg opp bittelitt vann og blander dette med det avkjølte vannet fra kjøleskapet. Så blander jeg i pulveret til slutt. Har en stekeplate som er ganske rask, så tar ikke lange tiden:):hungry:
 
Bruker bokser..
 
Jeg koker opp vann dagen i forveien og fordeler det i flasker og setter i kjøleskapet. Varmer opp flasken i mikro når det er tid for mat, og heller oppi pulver. Er vi ute på kafe el. på besøk har jeg med meg ferdig oppmålt pulver i aventbeger og heller det rett oppi, enkelt og fort gjort:)
 
Back
Topp