Flaskebarn

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Vasker dere fortsatt flaskene for hånd og så steriliserer? eller vasker dere i oppvaskmaskinen nå? Om dere gjør det hvilke grader skal man bruke? Er sååååååååååååå lei av å vaske flasker! :p
 
Last edited:
Flaskene må vel helst steriliseres hele flaskeperioden.... på grunn av bakterier som kan vokse i melkepulveret og i pumpet morsmelk.
Akkurat nå er det flaskenekt hos oss, men jeg koker alltid når flasken har vært brukt til melk, selv om babyen bikker ett år også. Men kan fint vaske i oppvaskmaskinen på høy temperatur før kok/sterilisering da

«Flasker og smokker som er i kontakt med morsmelkerstatning må vaskes og steriliseres etter hver eneste bruk. Dette er fordi morsmelkerstatning kan inneholde farlige bakterier som kan gjemme seg i kriker og kroker.»
Står nederst her

https://ammehjelpen.no/rengjoring-av-pumpeutstyr/
 
Så rart at det er så forskjellige råd. Min helsesykepleier sa at vi fint kan ta flaskene i oppvaskmaskinen uten å koke etterpå fra han var 6 måneder.
 
Hei! Eg skyller flaskene i kaldt vatn etter bruk, og vasker alle flaskene i oppvaskmaskinen på 70 grader. Skjønner godt at du er lei..
 
Flaskebarn her også, mme :) følger helsemyndigheters råd og skyller i kaldt vann, vasker så i varmt såpevann (evt i oppvaskmaskin) og koker deretter. Da jeg pumpet morsmelk droppet jeg kokingen for hver gang. Litt pesete ja, men tør ikke ta sjanse på noe annet.. han drikker mye mindre melk nå ettersom han nesten bare vil ha fast føde så det går greit. Koker en gang per døgn, fire-fem flasker.
 
Back
Topp