Flaskebarn?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Er det noen flaskebarn her?
Hvorfor er dere flaskebarn?
Gir dere MM eller MME?
Hvor gamle er dere andre og hvor mye gir dere ca?

Her er vi 50% flaskebarn på MM pga ekstremt såre bryst og en frøken som suger VELDIG hardt. Pappa lar henne sutte på fingeren da vi ikke gir smokk for å roe henne ned mens jeg pumper ferdig og han klager på at han får vondt i fingeren etter en stund :-P Han har ihvertfall full forståelse og sympati for puppene mine :)

Frøkna er 9 dager gammel og jeg er overrasket over hvor mye hun spiser. Hun får pupp 3-4 ganger på dagtid, men da sovner hun ofte underveis så tror hun ikke får i seg like mye. Men på flaske så har hun på 2 dager gått fra 40-60ml per gang (sover 3-4 timer etter det) og nå ligger hun på 90-120ml per gang. Hun får spise så mye som hun selv orker.

Tommelfingerregelen på mm på.flaske de 10 første dagene: de spiser 10ml mer pr dag pr måltid. Altså er barnet 5 dager er det "normalt" å spise 50ml mm pr måltid.

Eldste vår fikk mm på flaske. Viktig å huske på at mange flaskebarn overspiser. De stopper ikke å spise før flaska er tom, og derfor kan man stadig fylle på mer og de vil likevel spise alt.

Langsom flaskemating er en teknikk man kan bruke for å sjekke om babyen faktisk er mett før flaska er tom:
https://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating

Vi har flaskebarn. Pga min tidligere veeeldig dårlige erfaring med amming. Da vil jeg heller kose meg med mating med flaske :-)

Hun får MME. Nå er hun 11 dager og spiser mellom 90 og 120 ml hver 3 -4 time. Opp til 5 timer mellom på natta :-)

Her ble det flaskebarn nr 3 i rekka. Har ikke melkepupper, så var forberedt på en flaskebarn til etter at jeg ikke produserte melk til de to første, og har hatt en brystreduksjon på mellomtiden. Men her ble det plutselig melk på dag 3. Problemet var at den melka som kom ikke var nok og jeg måtte spe på med mme. Det ble heller ikke nok da lille bare gikk ned i vekt etter vi kom hjem fra sykehuset også. BBestemte meg derfor for å kutte ut amming etter ca 2 uker og gi kun mme ettersom melka mi var for lite og uten næring. Prøvde alt for å øke produksjon, uten hell. Masse hvile/søvn, pumping, la til lille ca annenhver time, spise næringsfull mat, ammete, nestspray osv.

Lille er 17 dager og spiser ca 70ml til hvert måltid.3-4 timer mellom.

Eldste vår fikk mm på flaske. Viktig å huske på at mange flaskebarn overspiser. De stopper ikke å spise før flaska er tom, og derfor kan man stadig fylle på mer og de vil likevel spise alt.

Langsom flaskemating er en teknikk man kan bruke for å sjekke om babyen faktisk er mett før flaska er tom:
https://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating
Vi må ha både rape pauser og et bleieskift igjennom en runde og hun pleier ikke spise opp alt i flasken ennå. Men det går ned på høykant så skjønner godt at man må ha pauser så babyen skal få tid til å svelge unna og tenke seg om.

Vi må ha både rape pauser og et bleieskift igjennom en runde og hun pleier ikke spise opp alt i flasken ennå. Men det går ned på høykant så skjønner godt at man må ha pauser så babyen skal få tid til å svelge unna og tenke seg om.
Spedbarn vil jo gjerne die/suge også for kos og når de skal roe seg ned. Så det er naturlig at de tilsynelatende er sulten "hele tida". Lillebror vil jo helst ligge til brystet hele tiden, men det er det ikke alltid så mye mat å få da. Storesøster fikk samme kosen med flaske, men når hun begynte å gulpe mye skjønte vi at hun fikk for mye mat så da lurte vi inn smokken istedenfor når hun hadde fått mat. Hun spiste ca 60ml da hun var nyfødt, 90ml 1-3 mnd og 120ml da hun var 3 mnd. Men ingen to barn er like, så det finnes ingen fasit på hvor mye de spiser. ;) jeg vil tro at mengden melk du har til henne på hvert bryst er en grei indikasjon på hvor mye hun behøver. :)

Back
Topp