Flaskebarn - tips og triks!

I følge det store internettet så holder flaskene seg sterile en stund etter de er kokt :) steriliseringen tar bort melkebakteriene, så er de kokt/sterilisert så går det bra at en ikke bruker flaska på flere dager, men lurt å ha lokk på aka tuten :) slik at ikke støv og lort kommer inni flaska

Ja, tenkte å ha på tuten og oppbevare dem sånn [emoji4] I dette tilfellet er det snakk om helt nye flasker. Tenkte å koke dem først som sist, sånn at de er klare til bruk etterhvert [emoji6]

Ja, tenkte å ha på tuten og oppbevare dem sånn [emoji4] I dette tilfellet er det snakk om helt nye flasker. Tenkte å koke dem først som sist, sånn at de er klare til bruk etterhvert [emoji6]
Ville jeg også gjort :) så slipper en å stresse med det senere [emoji14]

Jeg bare passet på at de gikk på rundgang, så ble de ikke stående så lenge. Putter ikke på lokk, men her går alle med på et døgn.

Jeg bare passet på at de gikk på rundgang, så ble de ikke stående så lenge. Putter ikke på lokk, men her går alle med på et døgn.

Ja, etterhvert er det ikke noe problem, for da brukes jo alle i løpet av en dag. Tenkte mest på tilvenning/ammenedtrapping hvor det først er en flaske i døgnet, så to osv. ;)

Enda et (sikkert dumt) spørsmål. Nedkjøling av kokt vann; kjøle ned i kjelen og så helle over på beholder? Hva slags beholder? Vanlig tom brusflaske? Må denne kokes/steriliseres først, eller blir den sterilisert hvis man heller på kokende vann?
Edit; tenkte altså på når man skal ha med seg varmt og kaldt vann ut [emoji6]
Og en ting til; før man får dreisen på blanding av kaldt og varmt vann for rett temperatur; hva slags termometer brukte dere? Vanlig steketermometer hvor man har kokt den pinnen først?

Last edited:
Enda et (sikkert dumt) spørsmål. Nedkjøling av kokt vann; kjøle ned i kjelen og så helle over på beholder? Hva slags beholder? Vanlig tom brusflaske? Må denne kokes/steriliseres først, eller blir den sterilisert hvis man heller på kokende vann?
Edit; tenkte altså på når man skal ha med seg varmt og kaldt vann ut [emoji6]
Og en ting til; før man får dreisen på blanding av kaldt og varmt vann for rett temperatur; hva slags termometer brukte dere? Vanlig steketermometer hvor man har kokt den pinnen først?

Ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :)
Jeg heller gjerne kokende vann oppi flaskene,alt etter hvor mye, 180-210ml, så lar jeg det stå en stund før jeg setter flaskene inn i kjøleskapet. Vannet kan stå i 24 timer. Så jeg koker alltid opp 4 flasker om kvelden, målt opp og klar til å hive pulver oppi ;)

Kaldt vann/varmt vann i termos. Jeg koker ikke termosen. Vasken den selvfølgelig. :)

Back
Topp