Vel, vi vet ingenting om babyer kan knytte seg like sterkt til 2 personer enda. Der kommer forskningen til kort pr dags dato. Det eksperimenteres med nå når fedre tar større og større del i omsorgen for babyer, men foreløpig sies det at babyer ikke har evne til å knytte seg like sterkt til flere, de er biologisk skapt for å tilknyttes mor de første månedene. Babyen kjenner deg best av alle gjennom magelivet, stemmen din og hjerteslagene dine. Lukten av huden din kan babyen skille ut fra alle andre. Det er bare et par uker siden du sluttet å amme og det båndet ammingen ga babyen til deg vil fortsatt ha stor innvirkning på tilknytningen til deg. Så jeg vil tro du er den mest spesielle personen i babyen din sitt liv allikevel, den plassen bare mammaen kan ha. Jeg tror ikke flaskematingen har så mye å si når det kommer til tilknytning. Det tror jeg heller skjer gjennom direkte hudkontakt (både under og utenom mating), øyekontakt og nærhet. Fortsett å ligge hud mor hud på brystet ditt ol. Så vidt jeg vet er det ingenting som tilsier at flaskebarn ikke knytter seg til omsorgspersonen sin. Det man går glipp av med ammingen er hormonpåvirkningen (oxytocin, kalt kjærlighetshormonet) som får deg til å føle nærhet til babyen under/etter amming. Tenker du at du sliter med tilknytning etter ammeslutt?
Du kan nok fint la andre mate babyen, dersom du er komfortabel med det. Føler du at du ønsker å gjøre dette selv, etter tapet med ammingen, så høres det lurt ut at du gjør det selv