Flaskebarn 8 måneder og fast føde

MaraLight

Andre møte med forumet
Hei,
Har to skjønne tvillinger, straks 8 måneder, som får MME. Begynte med smaksprøver ved 5 mnd alder. Har siden prøvd litt ulike opplegg: erstattet MME med fast føde til lunsj (grønnsaker, kjøtt/fisk) og middag (grøt). Så gikk tilbake på det og tilbød MME før fast føde (resultat: drikke lite MME og spiser lite fast føde). Er nå veldig usikker. MME skal jo være hovednæringen frem til de er 1 år...
Trenger råd!
Vår dagsplan:
  • 07 - stå opp
  • 08 - MME
  • 09-10(11) - sove
  • 12 - lunsj (grønnsaksmos med kjøtt/fisk/egg/linser)
  • 13 - 14(15) - sove
  • 16 - grøt med fruktmos
  • 1830-19 - MME før legging.
  • natt - tv1 våkner 3 ganger ila natten og får MME; tv2 - 1-2 ganger.
Blir også stresset av at de skal ha 3 hovedmpltider + 2-3 mellommåltider fra de er 8 måneder. Det er da spise annenhver time i våken tilstand. Hvor får man tid til MME?!

Setter stor pris på alle råd og innspill! <3
 
Tenker at babyer er veldig forskjellige - noen bytter ut melk med mat tidligere enn andre.
Spiser de godt og legger fint på seg nå, og magen takler mengden fast føde? Da tenker jeg at dette er helt fint. De får jo også litt MME på natta også, så ser ut som det blir mye mat.
Dersom du ønsker at de spiser mer til måltidene på dagtid, ville jeg bare flyttet intervallet mellom måltidene. Mine har blitt ammet, men ikke spist så mange måltider fast føde på dagtid. Nå er babyen min 11 mnd og får fast føde 5 ganger daglig (frokost, lunsj, lunjs 2, middag, kveldsmat). Men det er ikke alltid hun spiser like mye hver gang, og har hun spist masse lunsj første gang, gir jeg heller bare pupp også middag, og dropper lunjs2.
Det viktigste er egentlig at de smaker på ulike mat i løpet av en dag og at de legger på seg som de skal :)
 
Som veivalsa skriver er barn veldig forskjellig. Noen spiser masse mat tidlig og naturlig nok reduserer på mengden melk og andre bruker lang tid på å vende seg til fast føde. Jeg har 3 matglade barn som nesten ikke ville ha mme når de fikk smake på fast føde. Det gikk helt fint her (de gikk godt opp i vekt). Begynte ved 4 mnd og når de var 6 mnd spiste de frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Som sagt spiste mine godt til hvert måltid og da var det ikke behov for mellom måltider. De sov også rundt tidlig. Som du ser er min og veivalsa sin matrutine litt ulik siden vi har ulike barn. Det viktigste er at de legger på seg og at dere finner en god rutine for dere
 
Back
Topp