Flagyl?

Lyria

Andre møte med forumet
Hjelp! Har fått beskjed om at jeg har bakteriell vaginose (flagyl), da jeg ba de ta en prøve ettersom jeg er utrolig sår i underlivet og har mye ille luktende utflod. Ifølge legen skal man ikke behandle seg for dette under graviditet, da det kan påvirke fosteret! MEN jeg ble sjekka på sykehuset, og jordmor der ringte meg i dag og sa hun skulle sende meg resept på to antibiotika taletter jeg skal ta vaginalt og at det var helt trygt å ta selvom man var gravid, spesielt så langt som 2 trimester. Hva i all verden jeg skal jeg gjøre? livredd for at det kan skade babyen min, men samtidig er jeg veldig plaget av infeksjonen :( Noen råd? Jordmor sa at det står i felleskatalogen at man ikke skal ta det under graviditet, men at nyere forsking sier at det ikke finnes noen bevis på at det påvirker fosteret. Har jo googlet litt og folk skriver de spontan abborterte noen dager etter flagyl behandling. Men da tenker jeg at det er jo vanlig og spontanabbortere hvis man ikke har barn fra før, og ikke er så langt på vei, så jeg tenker det ikke trenger å være pga behandlingen..
Håper noen kan hjelpe meg[:)]

hmm... det jeg har hørt om er Flagyl tabeletter?!! [8|] Var meningen jeg skulle ta det for en tid tilbake, det jeg fikk STRENG beskje om var at alkohol kombinert var fyfy, for dette var sterke saker... mor mi tok en munn med øl mens hun gikk på disse og hun spydde og var sylt dårlig i 2 dager ittepå... skikkelig sterke saker .... jeg hadde holdt meg unna... itillegg så er de sviiindyre... betalte nesten 1000kr for en 2 ukers behandling [:-]

hmm...

Hmm.. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort.

På den ene siden vil man jo gjerne stole på jordmora si, og siden hun sier at det er trygt så vil man jo gjerne tro at hun vet hva hun snakker om.
Men siden det står i felleskatalogen at man ikke skal behandle fragyl under graviditet så vet jeg jammen ikke.

Nå ble jeg ikke jeg akkurat så mye til hjelp, for jeg vet faktisk ikke [&:]
Håper du finner ut av det.

Ville heller spurt om resept på Dalacin Vagitorier, disse er hvertfall sånn jeg ser det (og legen min) tryggere å bruke under 2 og 3 svangerskap.
Det er også et antibiotikum som er til behandling av bakteriell vaginose (gardnerella).

Dette er utdrag fra produsentens(Sanofi-Aventis) tekst om Flagyl:
"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metronidazol er vist å være mutagent og karsinogent i gnagere, og skal derfor ikke brukes under graviditet, med mindre det anses som helt nødvendig."

Og utdrag fra Produsenten(Pfizer) av Dalacin:
"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Preparatet anbefales ikke brukt i 1. trimester. Det er vist at bruk av klindamycin vaginalkrem hos gravide i 2. trimester og systemisk tilført klindamycinfosfat i 2. og 3. trimester ikke er assosiert med fosterskader. Vagitoriene kan derfor brukes under 2. og 3. trimester dersom det er et klart behov for det."

Sånn jeg ser det ville jeg heller gått for Dalacin hvertfall :) Men er jo klart det er forskjellige meninger om det:)

Gardnerella kan også gå over av seg selv, men kommer som regel alltid tilbake, og er som sagt over her også, sett en sammenheng mellom gardnerella og fortidlig fødsel, så det bør jo behandles under graviditet...

Lykke til uansett, noe dritt det der med soppinfeksjoner og gardnerella!

Å, jeg skjønner så godt at du er redd, det er en skikkelig vanskelig situasjon. Ut fra det jeg selv har fått forklart og også opplevd, er lokal behandling med Flagyl/antibiotika vaginalt noe som faktisk ofte brukes i svangerskap, nettopp fordi ubehandlet bakteriell vaginose kan være en større risiko enn selve behandlingen. At jordmor sier dette er trygt, spesielt i 2. trimester, stemmer med nyere kunnskap – gamle tekster i Felleskatalogen er ofte veldig forsiktige. Skrekkhistorier på Google er utrolig vanlige, men det betyr ikke at det er årsakssammenheng. Mitt råd er å stole på sykehuset/jordmor, ta behandlingen som foreskrevet og samtidig ta kontakt igjen hvis du føler deg utrygg – du gjør dette for å beskytte både deg selv og babyen ❤️

Back
Topp