Fløtesaus og fløtegratinerte poteter

Gullgutten

Elsker forumet
Noen som har noen gode oppskrifter på dette?
Skal invitere svigers på lammelår og vil imponere litt [:D]

ORIGINAL: juliann

Skrell poteter og skjer disse opp i skiver (på langst, litt skrått er fint) og legg disse lagvis med gul løk i ringer i en ildfast smurt form. Skjær noen båter av hvitløk i små biter og stek i olje, hell ove matfløte og la dette koke et par minutter. Tilsett salt og pepper og bland. Deretter heller du denne blandingen over potetene og rasper ost på toppen...stekes en times tid på 200grader, kjempegodt:) Pynt gjerne me litt dill etterpå..[;)]

Hørtes godt ut[:)] Men hvor mye fløte? Ikke noe melk eller vann?

Jeg deler enten poteter i tynne skiver med kniv eller så bruker jeg ostehøvel.. Har de i en ildfast form sammen med massevis av hvitløkspulver (syns vanlig hvitløk dominerer smaken alt for mye).
Heller over fløte sånn at alle potetene ca dekkes, inn i ovnen på 200 grader i 40 minutter, så tar du den ut og har på ost, skrur opp ovnen til 220 grader og har den i 20 minutter til..[:D] NAMM!!

kok poteten til dei er nesten ferdig. skjæres i tynne biter, legg lag på lag med løk, hvitløk, salt og pepper. hell opp i fløte til dt nesten dekker potetene. toppes med ost. 10-15 min oven på 220 grader.

lage den når jeg har dårlig tid.

verdens beste fløtegratinerte poteter!

Kok poteter vanlig. Avkjøl under kaldt vann og del opp i skiver, kanskje 1 cm tykke.
Ta så å stek strimlet bacon(en pk?), og tilsett raspet hvitløk(2-3 fedd) på slutte n av steketiden. Ha i 2 ss mel og litt mer smør viss er er lite i panna. Tilsett så 50/50 med melk og matfløte til du får en passe tynn konsistens. Smak til med salt og pepper. Legg de skivede potetene i en ildfast form og hell over sausen. Ha på ost på toppen, ca 30 minutt på 220 grader midt i ovnen.

Dette er bedre enn på restaurant!!!

Jeg kan mange måter å lage fløtegratinerte poteter på.. men denne er klart den beste.
Kok poteter uten skall ... eller dampe som jeg gjør.
Ta en kjele og lag litt tykk fin hvit saus med mye fløte og h-melk. Krydre saus med hvitløkspulver og salt og pepper. Smør en ildfast form. Del opp kokte poteter i tykke skiver (1-2cm tykke alt ettersom)
Krydre med litt hvitløk om man er glad i det [:D]. Hell over hvitsausen.
Spre over med Synnøve Finden sin orginal ost... sort pakning. Fins i revet og i skiver. VIKTIG å bruke denne typen for den smaker himmelsk i forhold til all annen ost.
Steke i ovnen i 25-30 min til osten er gyllen/lys brun.

Ettersom man lager den i puljer er det lett å ha saus og poteter klar på forhånd og bare slenge sammen og ha inn i ovnen. Også tar siste del veldig kort tid egentlig.
Tips: Bruk alltid kremfløte... matfløte er bare "tull" [8D][:D]

Back
Topp