Fløtegratinerte poteter?

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Noen som har en god oppskrift på hjemmelaga?
Og evt hva som passer til?
Fikk så lyst på det i dag og jeg har aldri laga det før

Når jeg lager det, skjærer jeg poteter i sånne tynne skiver, krydrer med hvitløk, salt og pepper. Legger alt i ildfast form, skjærer opp litt løk (nå er jeg veldig glad i løk), og har det oppi. Heller over matfløte til potetene er dekt. Setter det i ovnen på 250 grader i 45 minutter, legger så på ost, og lar det stå til osten er smelta :) Kanskje  man skal ha det til middag i dag, hmmmm 

håper85 skrev:
Når jeg lager det, skjærer jeg poteter i sånne tynne skiver, krydrer med hvitløk, salt og pepper. Legger alt i ildfast form, skjærer opp litt løk (nå er jeg veldig glad i løk), og har det oppi. Heller over matfløte til potetene er dekt. Setter det i ovnen på 250 grader i 45 minutter, legger så på ost, og lar det stå til osten er smelta :) Kanskje  man skal ha det til middag i dag, hmmmm 

Og hva er godt til?

Takk for svar... da får jeg skrive handleliste og dra og handle

Jeg kjøpte koteletter og peppersaus for å ha til jeg... aner ikke om det blir godt da , men det finner jeg jo ut... Får ihvertfall øvd meg på fløtegratinerte poteter
jeg er elendig på kjøkkenet , så fant ut at nå er det på tide jeg prøver å utvide middagsmulighetene mine... for her går det stort sett i di samme middagsrettene

Jeg pleier å lage hjemmelaget når vi skal ha det. Fant en gang en veldig enkel oppskrift.

Kutter opp 8-10 poteter (kommer jo litt ann på hvor mange som skal ha.)
Kutter opp en løk i små biter

smelter smør i en kjele og glaserer løken i dette. Heller så over skivede poteter og fyller på med fløte slik at det dekkes. Har jeg ikke nok fløte bruker jeg melk i tillegg.
- Dette kokes opp i 15- 20 minutter til potetene er møre.  
- saltes og pepres, jeg har også oppi litt grillkrydder og hvitløk. Smak til slik at du finner din smak som du liker.

Heller alt i en ildfast form og har ost på. settes inn i ovnen på ca. 200 grader. i 20-25 minutter. Jeg pleier etter en stund å legge over aluminiumsfolie slik at osten ikke blir brent.

Sist gang vi spsite dette hadde jeg kalkunstek, eller så kan man bruke forskjellige former for ren kjøtt. Biff, svinefile, kyllingfile o.l.

Back
Topp