Fløte som er utgått.

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Hei. Har en fløte her som er utgått 07.01.15. Den lukter ikke rart. Kan jeg bruke den? Skal varmebehandles om det har noe å si.

Så lenge den ikke lukter rart er det bare å bruke den. :)

Jeg ser aldri på datomerking som mer enn veiledende. Lukter på maten hvis den har gått over datoen, det meste er brukandes i mange dager over.

Det jeg har opplevd er at den kan lukte fint, men likevel være klumpete. Hell den over i et glass og se. Er den ikke klumpete og den er luktfri kan den fint brukes.

Så lenge den ikke lukter rart er det bare å bruke den. :)

Jeg ser aldri på datomerking som mer enn veiledende. Lukter på maten hvis den har gått over datoen, det meste er brukandes i mange dager over.
Det jeg har opplevd er at den kan lukte fint, men likevel være klumpete. Hell den over i et glass og se. Er den ikke klumpete og den er luktfri kan den fint brukes.

helte den over i et litersmål, og den var ikke klumpete så da satser jeg på den :) takk for kjappe svar! :)

Melkeprodukter kan fint brukes om man ikke lukter eller merker noe. Fløte kan ha en tendens til at fettet legger seg litt i bunnen osv og kommer som klumper når man tømmer siste rest av pakken, men det er ikke et tegn på at den er dårlig. Skal man ha den i mat er det bare å få med klumpene også, så smelter det inn igjen. Er det klumper fordi den er dårlig så lukter man det garantert.

Så bra du ikke kastet den :) er så mange som er så hysteriske på denne datomerkingen. Heldigvis er mye nå forandret til best før :) som min mor sa til meg "de vokste opp de som levde i en tid uten datomerking også" kjøttfarser spiser jeg imidlertid ikke når det har gått 2 dager over :p

Så bra du ikke kastet den :) er så mange som er så hysteriske på denne datomerkingen. Heldigvis er mye nå forandret til best før :) som min mor sa til meg "de vokste opp de som levde i en tid uten datomerking også" kjøttfarser spiser jeg imidlertid ikke når det har gått 2 dager over :p

Ferskt kjøtt er vi forsiktige med, spesielt kylling opplever vi av og til at det blir dårlig også før datoen er der, men dersom vi ser datoen komme så fryser vi det bare ned før det blir ødelagt. Er vi usikre så åpner vi og lukter, men man kjenner i alle fall om det er dårlig hvis man prøver å steke litt og så smaker på det.

Ferskt kjøtt er vi forsiktige med, spesielt kylling opplever vi av og til at det blir dårlig også før datoen er der, men dersom vi ser datoen komme så fryser vi det bare ned før det blir ødelagt. Er vi usikre så åpner vi og lukter, men man kjenner i alle fall om det er dårlig hvis man prøver å steke litt og så smaker på det.
Er også forsiktig med det, men kylling filet synes jeg alltid lukter pyton med det samme jeg åpner pakken, god dato eller ei :p
Det er generelt melkeprodukt som tåler godt dager over datoen i følge mine erfaringer :p mannen blir glad for gammal melk, for da blir det vafler ;)

Har opplevd at fløte som er gått ut på dato og varmebehandles(fløtegratinerte poteter) skilte seg. Luktet ikke når jeg lagde det, men gjorde det etterpå.. Surt ble det. Ikke en klump i sikte før varmebehandling..

Lukter den bra, så smaker man på den. Den smaker sannsynligvis helt fint :) Bruk i vei.
Og man kan fryse fløte også.

Er også forsiktig med det, men kylling filet synes jeg alltid lukter pyton med det samme jeg åpner pakken, god dato eller ei :p
Det er generelt melkeprodukt som tåler godt dager over datoen i følge mine erfaringer :p mannen blir glad for gammal melk, for da blir det vafler ;)

Ja, det er akkurat det, jeg syns det er vanskelig å avgjøre med kylling om man er i tvil. Lar det stå og lufte seg litt om jeg er usikker, for er kyllingen bra skal lukta nesten forsvinne etter en liten stund.

Mannen jobber på en liten matbutikk med bare to ansatte, så vi får mye datovarer i hus. Jeg spiser ofte cottage cheese og yoghurt og rømme osv som er gått ut på dato både en og to uker, og vi har fryseren full av datokjøttdeig og pølser i perioder, og en gang fikk vi hjem masse egg også, ingenting galt med noe av det.

Back
Topp