Flåttbitt!!!

Mamma-03-06-13-17

Forumet er livet
Jeg og sønnen min på snart 3 plukket blåbær i skogen en dag. Dette er 4 dager siden nå. Søndag ettermiddag, fant jeg 2 flåtter på han, 1 på halsen og 1 på øret. Trodde ikke der var flere, men dagen etter fant jeg 7 mikroskopiske flåtter på forskjellige steder på kroppen. Trodde jeg hadde klart å få ut alle, uten at noe stod igjen i huden , men ser i dag at hodet står igjen etter en. Sønnen min har vært skikkelig slapp i 3 dager nå. Ringte legen i sted, fikk time i morgen tidlig. Skal evt. få penicillin.
Noen andre som har erfaring med flått??????

Å gud ! Jeg hadde vært på legevakten med en gang og ikke ventet en dag til. Jeg er super-redd konsekvensene.

Eldstemann ble bitt på halsen på natterstid for 2 år siden, fikk ut.

Krysser fingrene for dere, lykke til !

oj, hvordan gikk det? flått-bitt er skummelt..

jeg hadde flått når jeg var liten. ellers ingen erfaring. lykke til. håper det går bra.

Huff flått kan være kjempefarlig , spesielt hvis nålen til flåtten blir liggende i huden... Du burde dra til legevakten med engang!!!!!og ikke ventet til imorgen[&:]

Jeg var hos legen i dag. Hun tok det lett. Jeg skulle følge med på områdene der flåttene hadde sittet, og hvis det ble rødt og håvent om 3-4 uker skulle jeg komme tilbake og da skulle han få penicillin-kur. Håper det går bra, at han ikke blir rød og hovner opp......

man må følge med og det er jo ikke alle flått som man blir syke av.fikk flått selv før i sommer og det gikk bra.

ORIGINAL: sarahsmamma

man må følge med og det er jo ikke alle flått som man blir syke av.fikk flått selv før i sommer og det gikk bra.

Ja. flått er skummelt! Jeg vet av en unge som fikk hjernehinbetennelse etter å ha bldt bitt av flått.

ORIGINAL: 2-barnsmamma-22

Jeg var hos legen i dag. Hun tok det lett. Jeg skulle følge med på områdene der flåttene hadde sittet, og hvis det ble rødt og håvent om 3-4 uker skulle jeg komme tilbake og da skulle han få penicillin-kur. Håper det går bra, at han ikke blir rød og hovner opp......

Nå er jeg ingen lege, langt derifra [;)] men jeg trodde man ganske umiddelbart fikk rød ring rundt hvis den setter seg skikkelig?

jeg kikket på forumet deres og tenkte jeg kunne si noen ord. jeg er veldig vant med flått og har sikkert hatt flere hundre. plukka av over 30 stk ei gang på meg selv. stort sett er de helt ufarlige. det er dem som har sittet på mus før som kan ha den bakterien i seg. ellers er det bare kløete og ubehagelig. følg med på bittene. hvis det bare er sånnt rødt myggestikk merke er det ikke farlig, men vær obs hvis det blir ordentlig ring rundt. ønsker deg lykke til og unnskyld at jeg blanda meg inn på forumet deres

ORIGINAL: cathri
 jeg er veldig vant med flått og har sikkert hatt flere hundre. plukka av over 30 stk ei gang på meg selv. stort sett er de helt ufarlige. det er dem som har sittet på mus før som kan ha den bakterien i seg. ellers er det bare kløete og ubehagelig. følg med på bittene. hvis det bare er sånnt rødt myggestikk merke er det ikke farlig, men vær obs hvis det blir ordentlig ring rundt.

signerer denne!!

ikke noe å bli hysterisk for. gutten min har hatt flått 3 ganger i sommer, men det kom aldri ring rundt, så jeg dro ikke til legen.

selv har jeg hatt HAUGEVIS med flått, som resten av familien min, og ingen av oss har fått ring rundt eller blitt syke.
Foreldrene mine bor "på landet", hvor det er masse mus og andre dyr.

Jeg har forresten hørt at dersom flåtten er i et område med hjort/rådyr er det mindre sjans for sykdommen borrelia, fordi disse dyra danner antistoffer mot det.....jeg vet ikke om det stemmer....

håper det ikke blir noen røde ringer......det går sikkert bra!

jeg har hørt at eneste faren ved at noe blir sittende igjen er infeksjonsfare, som ved andre "skitne" sår!

Ikke på mennesker, bare på hunder. De er noen grusomme skapninger. Suger så mye blod at de faller av selv[:'(]
Fant en på stue gulvet i helga som var, og den var stor!! Den hadde sittet på halen til hunden vår.

Nei, tok det egentlig helt med ro jeg, helt til jeg fortalte det til svigermor. HUN ble hysterisk...Ringte legevakten, så vi fikk time 5 dager etter bittene. Nå er det 2 1/2 uke siden. Ingen ringer å se så langt. Men det var da greit å gå til en lege å høre hva hun hadde å si om saken!!

n vår hadde en flått på ryggen for et par uker siden,var på legevakten og fikk den fjernet med en gang og fikk streng beskjed derfra om å følge godt med på formen hennes de nærmeste ukene! så hadde reist på legevakten med en gang jeg.

Legger inn litt fakta om flåtten her jeg [:)]

Borellia og ehrlichiose
Flåtten i seg selv er nærmest ufarlig, men den kan overføre farlige sykdommer gjennom blod som den tidligere har sugd fra andre virveldyr. Mellom 20% og 40% av de norske flåttene kan overføre sykdomsbakterier som kan fremkalle sykdommen borrelia. 10% av flottene som overfører borrelia overfører også ehrlichiose.
Sykdomstegnene på borrelia kommer en eller flere uker etter bittet, i form av en rød ring rundt bittstedet. Ringen kan vokse seg opp til 20 centimeter i diameter. Du har da fått en borreliainfeksjon og bør kontakte lege for å få antibiotika.
Flåtten i SørSverige og ellers i Europa overfører sykdommen TBE som har symptomer mye likt hjernehinnebetennelse. Sykdommen kalles også flåttbåren encefalitt. Det finnes ingen effektiv behandling mot denne sykdommen, og det kan ta flere måneder før du blir frisk. Det er ikke registrert flått som har overført denne sykdommen i Norge.
Ehrlichiose forårsakes av en bakterie som ødelegger blodlegemene og blodplatene.
Risikoen for infeksjon eller sykdom er liten hvis du fjerner flåtten fra huden med det samme. Hvis du bruker myggmiddel på klærne skremmer du vekk flåtten. Du kan også bruke insektdrepende midler på klærne. Det både skremmer og dreper eventuelle vågale skaubjønner. På apoteket får du kjøpt et spesialverktøy for å fjerne flott.

Hentet fra "Naturtips"

Back
Topp