Flått

*Josefine

Forelsket i forumet
Oppdaget en flått på 1 åringen. Nappet den ut, men ser at en mikroskopisk liten bit av "foten" sitter igjen.. Er det farlig? Fikk den ikke ut med pinsett...

man må få ut alt for det kan sitte smitte i den lille delen som sitter igjen.

Hei.

Flott-bitt er undervurdert mener jeg. vær obs. skyll/vask bitt plassen med pyrisept el lignende. følg med bittet. blir det rød ring i rundt i løpet av noen dageren uke så ta kontakt med lege.
(gammelt kjerring råd er å ha på smørr. Da "Kveler" du delen/ flotten skader ikke å prøve for å få ut siste rest )

Imynd skrev:
Hei.

Flott-bitt er undervurdert mener jeg. vær obs. skyll/vask bitt plassen med pyrisept el lignende. følg med bittet. blir det rød ring i rundt i løpet av noen dageren uke så ta kontakt med lege.
(gammelt kjerring råd er å ha på smørr. Da "Kveler" du delen/ flotten skader ikke å prøve for å få ut siste rest )

Det blir frarådet nå.

Men prøv å få ut alt! Hvis du ikke får det til, dra til legen.
Og neste gang- ikke napp! Vri den ut, eller få hjelp av noen.

Da jeg var 10 år var jeg med på orientering. Kjente noe i fjeset, men bare klødde det vekk.
Utover sommeren så ble jeg veldig plaget, og der det hadde klødd tøt det ut masse talg og betennelse. Til slutt måtte jeg til sykehuset. De bedøvet, skjærte, og fant en ørliten fot av en flått.

Heldigvis ikke noe smitte, men jeg hadde plagdes lenge.

Så ja, det er viktig å få ut alt :)
Ikke at dette kommer til å skje alle, mest sannsynlig kommer den ut selv. Men jeg ville ikke tatt sjansen.

Smør på Bacimycin salve, er en atibiotikasalve... eller noe annet i samme stil. Men blir ikke smittet av foten bare, men skal helst smøre uansett etter flåttbitt, da for sikkerhets skyld.

TinyGiny skrev:
man må få ut alt for det kan sitte smitte i den lille delen som sitter igjen.

Dette er feil altså.

Ikke farlig at det sitter igjen en liten fot, men rens såret og følg med at det ikke blir infeksjon. Den lille biten skal komme ut av seg selv.

Back
Topp