Fjerning av livmor, hysterektomi

BigMama1018

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Er det noen her som har fått utført hysterektomi, fjerning av livmor? Men etterlatt eggstokker.

Jeg skal sterilisere meg i løpe av året, har 2 mirakel barn, 4 SA bak meg og sliter med enorme smerter og andre plager på grunn av endometriose
Så jeg orker ikke tanken på å flere SA, ikke kan jeg bruke noe hormonelt prevensjonsmiddel. Da blir det bare verre, og jeg blir så dårlig i humøret, jeg skal til gyn neste måned for å diskutere alternativer.
Da er alternativet fjerning av livmor eller bare brenne av egglederne.

Jeg lurer litt på hvordan det er etterpå om man fjerner livmoren, jeg har ikke lyst til å komme i overgangs alderen riktig ennå :)

Ingen erfaring, men vil ønske deg lykke til :)
Har hørt av de som har fjernet livmor pga kreft at de får hormontabletter for å motvirke overgangsalderen :)

Min mor fikk fjernet livmor pga mye av det samme, de fjernet ikke eggstokker da, og hun var utrolig fornøyd og kom ikke i noen overgangsalder. Hun måtte fjerne en eggstokk senere fordi den vred seg over tid og det var utrolig smertefullt. Fortsatt ikke overgangsalder siden den ene er igjen og produserer hormoner.
Men hun er en nytt menneske mtp livskvalitet, og jeg skal fjerne livmor når vi er ferdig med å få barn pga at jeg har nesten konstante smerter pga endometriosen.

Har ikke gjort det selv, men kjenner 2 som har.
Så lenge man beholder eggstokkene kommer man ikke i overgangsalderen.
Og heller ingen mens siden livmoren er borte

en ting er at det er mye større sannsynlighet for at man får skjedeprolaos osv etter en sånn type operasjon. Jeg snakket med jormor om dette etter fødselen og hun opplyste om sånne ting.

Back
Topp