Fjerning av hormonspiral, normalisering av syklus

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Noen med erfaring etter fjerning av hormonspiral mirena hvor lang tid tok det for å komme i normal syklus? Jeg fikk kraftig mensen umiddelbart etter fjerning og som varte ca. i 6 dager. Vi har brukt kondom etter fjerningen, og 7 dager før fjerning.
Jeg hadde ikke jevn syklus før fjerning.
Legen sa det normaliserte seg fort, men jeg vet ikke om det betyr umiddelbart eller etter noen mnd..

Når du ikke hadde stabil før vil i alle fall "normalisering" ikke bety stabil.

Jeg har ikke erfaring med dette, jeg fikk satt inn min første spiral for en måned siden og har ingen planer om å ta den ut.

Men "raskt" i denne sammenheng betyr vel sånn generelt en syklus eller to.

Jeg fikk kjipe bivirkninger med den, måtte derfor fjerne etter 1,5 år
ellers veldig fornøyd,hadde veldig sparsom mens.
Syklusen på spiral kom på ca. 26-32 dag med minimal blødning. Mens nå er jeg på 36 dagen uten mens. Hatt mens symptomer i ei uke, så litt stress når den aldri kommer.
Får satse på syklusen bare er i ulalge etter fjering..

Blødde litt kjapt etter uttak. Men mensen kom som vanlig en mnd etter. Ble gravid rett etter den da [emoji14]

Jeg kom ikke i rute umiddelbart i alle fall. Hadde først en lang syklus, så en som var en del kortere, så ble jeg gravid. (Endte i MA, har nå endelig fått mensen igjen etter det så lenger vet jeg ikke..)

Ok, jeg får vel bare vente å se. Uansett lite sannsynlig jeg er gravid. Siden vi har brukt annen prevensjon..

Jeg har hatt spiral flere ganger. Første gangen jeg tok den ut fikk jeg en blødning i løpet av den første uka, og ble gravid rett etter det. Så jeg var nok rask tilbake den gangen. Andre gangen jeg tok den ut for å prøve på nr. 3 hadde jeg en del blødninger, store og små i flere mnd, ingen fast syklus føltes det som. Jeg ble gravid i "3pp", men endte med abort. Nå prøver vi igjen. Jeg tok ut spiralen for en ukestid siden. Begynte å blø etter et par dager og blør enda. I starten var det nok en bortfallsblødning som de så fint kaller det, men så kom nok tante rød i samme slengen, føles hvertfall sånn :p blir spennende å se hvordan det går, om når hun forsvinner og når hun kommer tilbake igjen.. Jeg vil gå gjennom en syklus før vi setter igang med prøvinga.

Man må bare ha tåldmodighet, og vente og se hva som skjer. Ingenting man får gjort uansett;)

Jeg hadde mensen som ei klokke, hver fjerde fredag på ettermiddagen, før jeg begynte på hormonbasert prevensjon. Først p-piller noen år, sluttet og ble gravid, og satte inn spiral før jeg fikk mensen tilbake.
Etter uttak ble den aldri helt stabil. Hadde først lange sykluser, var vel rundt 6 uker først, og ble gradvis kortere. Så hadde jeg vel tre på rad som var 27-29 dager, og tenkte vi var på normalen nå. Men så ble de lengre igjen, og jeg hadde oftest 32-35 dager. Slet også fast med spotting i lang tid før jeg fikk mens, tvetydig når mensen faktisk kom, og sen el/kort lutealfase. Ble gravid etter 6 sykluser, mistet den, og mensen var like ustabil etterpå. Men fikk en spire til som holdt hele veien. Skal ikke ha hormonbasert prevensjon nå, av flere årsaker. Spent på hva som skjer. Men enda ikke fått igjen mensen etter fødsel for snart 5 mnd siden.

Back
Topp