"Fjernet to av tre forstre"

Moshi girl

Elsker forumet
Mailykke <3
http://www.nrk.no/norge/fjernet-to-av-tre-fostre-1.11513907

Jeg blir helt målløs, dårlig i magen og klump i halsen! :( Jeg har forståelse for at det kan komme som et sjokk for mange, å få vite at de venter tvillinger eller i dette tilfelle trillinger, men har ikke forståelse for hvordan noen kan klare å velge vekk en eller to av sine voksende barn i magehuset. Kunne aldri gjort noe slikt viss det ikke stod om livet til meg selv eller til noen av spirene..

Det hadde jeg ikke klart å gjøre:( Så fælt.

Dette er touchy. Jeg kjenner ei som gjorde nettopp det samme, men av medisinske grunner. Hun fikk det utført i Norge, og det var utvilsomt tøft.

Men når vi er inne på det, er det annerledes å fjerne ett foster kontra to eller tre? Vanskelig....

Jeg synes det er en rar diskusjon jeg. Hvis man er for abort og det er før 12. svangerskapsuke, hvorfor skal man da være imot å fjerne bare ett foster istedenfor alle?

Jeg skjønner de som ikke er for abort eller synes det er fælt å tenke på, men ellers?
Og hvorfor skulle det ikke være lov, når det er lov å ta bort alle?

Nei, det blir helt merkelig for meg. Skjønner virkelig ikke problemet.

Eg har blogga om akkurat dette idag, då eg som tvillingmor ikkje klarar tanken på å velge bort ein, berre fordi ein ikkje vil ha tvillingar.
(http://gullarebbestad.blogspot.no/2014/02/a-kunne-velge-bort-en.html)

Eg kan skjøne eit sånt valg om det er anbefalt av medisinske grunnar. Kanskje har man valget om å minste alle eller redde ein.
I så tilfelle blir det gjort her i landet.
Men å reise utanlandet for å få utført prosedyra og å ta bort ein frisk tvilling fordi man "berre" vil ha ein, den klarar eg ikkje å skjønne.

Hmmm. Jeg skjønne det på en måte. Etter å ha forsøkt så lenge så ble hun gravid med trillinger, og ifølge henne var sjansen for å få prematur fødsel stor. Skjønner godt at hun engstet seg for helsen, både til ungene og seg selv.
Men jeg vet ikke om jeg hadde kunnet gjøre noe slikt selv. Jeg har ikke behov for hjelp til å bli gravid, så jeg vet ikke hvordan det føles å ha prøvd lenge og deretter frykte for barnas liv. Aner ikke. At det er en bra ting å gjøre når det er medisinske grunner til det er jo så som så.
Men jeg vil tro dette paret gjorde dette mht barnas eventuelle skader. Hvor stpr risikoen faktisk er vet jeg ikke.

Jeg synes det er en rar diskusjon jeg. Hvis man er for abort og det er før 12. svangerskapsuke, hvorfor skal man da være imot å fjerne bare ett foster istedenfor alle?

Jeg skjønner de som ikke er for abort eller synes det er fælt å tenke på, men ellers?

Kanskje det handler og å velge? Hvem skal leve, hvem skal dø... Uff, ekkelt å tenke på :(

Om man tar abort, er det fordi man ikkje vil ha barn.

Når man velger å bli gravid så veit enn at risikoen for at det kan bli to eller fleire er der.
Det er ein konsekvens ein bør ta.
Og da fjerne eit fordi ein berre vil ha ein i gongen er for meg heilt uforståelig.

Men no er eg kanskje litt blenda av den gleda det er å ha tvillingar.
Eg kan ikkje skjønne dei som vel å ta bort den eine, om det ikkje er nokon medisinsk grunn til det.

Om man tar abort, er det fordi man ikkje vil ha barn.

Når man velger å bli gravid så veit enn at risikoen for at det kan bli to eller fleire er der.
Det er ein konsekvens ein bør ta.
Og da fjerne eit fordi ein berre vil ha ein i gongen er for meg heilt uforståelig.

Men no er eg kanskje litt blenda av den gleda det er å ha tvillingar.
Eg kan ikkje skjønne dei som vel å ta bort den eine, om det ikkje er nokon medisinsk grunn til det.
Ta den konsekvensen du, jeg vil ikke det. Min største frykt er å gravid med flerlinger, men jeg kommer fortsatt til å prøve å bli gravid igjen. Det er min lovfestede rett til å ta abort, og hvis jeg får behov for å bruke den kommer jeg til å gjøre det.
Synes det er så rart at når vi har en regel, så skal folk begynne å henge seg opp i detaljene. Og jeg synes ikke det handler om å leve eller dø, det er et foster ikke et levende barn!

Nå er jeg ikke for abort viss det ikke er svært spesielle grunner til det...OG når en tar abort er det fordi en IKKE vil vere gravid/få barn. Når en prøver + i tillegg prøvrør så VIL en ha barn...I denne situasjonen var det jo berre "synd" at antallet ikke var riktig i parets øyne...

Er vell en grunn til at foserreduksjon ikke er lovlig i Norge viss ikke det er svært gode grunner til det...Dette blir som å skulle skape "det perfekte familieliv". Er vell mange som har tenkt tanken når de blir overraskende gravide "hva med bilen, huset/leiligheten osv" som får det til å gå likevell...Svake grunner mener jeg, ingen er trygge i et svangerskap, verken med en eller flere, klart risikoen er større ved flerlinger, men nå har det seg slik at prøverrør gir større sjangse til flerlinger om det blir sett inn flere egg, og har ikke hørt om de som har prøvd lenge å bli gravide, så blir de gravide med prøverør- tvillinger, å velger å fjerne ene fordi de er "redde" eller pga hus/leilighet, jobb, økonomi

Risikoen i trillingsvangerskap er stor, det er stor fare for livmorhalssvikt og for tidlig fødsel, men noe slikt ville jeg aldri gjort. I tillegg må aborten vært utført fra 12. uke eller senere, siden de hadde gjennomført nakkefoldscanning (gjøres fra uke 11-13).

Utrolig med tanke på at de hadde gjennomført kunstig befruktning og satt inn to egg. Da er muligheten for tvillinger der og når det ble en ekstra så skulle to fjernes...

Nå er jeg ikke for abort viss det ikke er svært spesielle grunner til det...OG når en tar abort er det fordi en IKKE vil vere gravid/få barn. Når en prøver + i tillegg prøvrør så VIL en ha barn...I denne situasjonen var det jo berre "synd" at antallet ikke var riktig i parets øyne...

Er vell en grunn til at foserreduksjon ikke er lovlig i Norge viss ikke det er svært gode grunner til det...Dette blir som å skulle skape "det perfekte familieliv". Er vell mange som har tenkt tanken når de blir overraskende gravide "hva med bilen, huset/leiligheten osv" som får det til å gå likevell...Svake grunner mener jeg, ingen er trygge i et svangerskap, verken med en eller flere, klart risikoen er større ved flerlinger, men nå har det seg slik at prøverrør gir større sjangse til flerlinger om det blir sett inn flere egg, og har ikke hørt om de som har prøvd lenge å bli gravide, så blir de gravide med prøverør- tvillinger, å velger å fjerne ene fordi de er "redde" eller pga hus/leilighet, jobb, økonomi
Men hvis du i utgangspunktet er imot abort er det vel ikke noe å diskutere for din del?

Hadde aldri klart å gjøre noe slikt selv :(

Jeg kunne aldri tatt abort uansett. Men jeg lurer litt på det å gå med døde foster i magen... Hadde de fjernet dem? Jeg hørte nemlig om ei som er gravid med tvillinger og den ene døde i magen.. Men det gikk visst ikke an å fjerne det døde fosteret. Så de håpet det ble kapslet inn så det ikke skulle være fare for det friske fosteret. Kan noen forklare meg dette??

Jeg hadde nok ikke gjort det, men synes det er helt greit at andre gjør det.

Det er stor forskjell på ett og tre foster (og babyer), både når det gjelder risiko i svangerskapet, ved fødsel, etter fødsel etc.
Og jeg kan godt forstå at noen føler at de ikke takler tre små babyer på en gang, i tillegg til tidligere barn.

Men hvis du i utgangspunktet er imot abort er det vel ikke noe å diskutere for din del?

Hvilken uskreven regel er det?
RollingEyes-Large.png

http://www.nrk.no/norge/fjernet-to-av-tre-fostre-1.11513907

Jeg blir helt målløs, dårlig i magen og klump i halsen! :( Jeg har forståelse for at det kan komme som et sjokk for mange, å få vite at de venter tvillinger eller i dette tilfelle trillinger, men har ikke forståelse for hvordan noen kan klare å velge vekk en eller to av sine voksende barn i magehuset. Kunne aldri gjort noe slikt viss det ikke stod om livet til meg selv eller til noen av spirene..

Nei huff :(

Jeg synes det høres forferdelig ut å ta bort to barn fordi man bare vil ha en! Men samtidig føler jeg at jeg ikke kan ha så sterke og bastante meninger når jeg ikke har mulighet for å sette meg orndtlig inn i situasjonen til disse menneskene. Jeg har heller ingen erfaring med flerlinger hverken i svangerskap eller i småbarnstiden.. Men at man kan bli litt sjokkert når man får vite at det er flere der inne, det kan jeg forstå. Uansett så kan man møte utfordringer når man venter barn.. Det er forskjellig hvordan man velger å løse disse..

Jeg ble fysisk dårlig da jeg leste at legen sprøytet saltvann i hjertet på de små slik at det sluttet å slå... Forstår virkelig ikke at noen kan gjøre sånn..
Ja, for tenk på huset, bilen og jobben?? TRAGISK...

Back
Topp