Fjerne visdomstann kirurgisk

Minisusa01

Glad i forumet
Himmelbarn
Augustlykke 2022 ❤️
Er det noen som har fjernet visdomstann kirurgisk mens de har vært gravide? Har time til operasjon den 10. januar. Bør jeg avbestille den? Eller gjør de det likevel? Får man evt andre typer smertestillende som er greit å ta når man er gravid? For jeg tåler så lite smerte at jeg må nok nærmest dopes ned på smertestillende etterpå

Sniker
Bare fjernet mens jeg ikke var gravid. Er det veldig viktig å fjerne den nå?
Ring uansett på forhånd for å si at du er gravid.

Har ikke fjernet mens jeg var gravid. Det er veldig stor forskjell på smertene avhengig av om det er oppe eller nede. Jeg har operert ut to. Oppe var bare Paracet et par dager. Mens nede var det paralgin forte og sykemelding. Men det med smerter er jo også individuelt. Min tann nede satt også ganske fast om måtte deles mye, så kan ha blitt verre etterpå pga det også.
Ville ringt og sagt ifra på forhånd.
Røntgen tar de ikke når man er gravid.

Ville ikke gjort det i svangerskapet egentlig. Da blir smertestillende etterpå begrenset til paracet, og det er jo ikke mye hjelp i om man blir veldig smertepåvirket. Men om du har veldig vondt så må man vurdere det selvsagt.

Har ikke fjernet mens jeg var gravid. Det er veldig stor forskjell på smertene avhengig av om det er oppe eller nede. Jeg har operert ut to. Oppe var bare Paracet et par dager. Mens nede var det paralgin forte og sykemelding. Men det med smerter er jo også individuelt. Min tann nede satt også ganske fast om måtte deles mye, så kan ha blitt verre etterpå pga det også.
Ville ringt og sagt ifra på forhånd.
Røntgen tar de ikke når man er gravid.
Det er nede. Den er så vidt litt synlig. Den ligger fremdeles under tannkjøttet og kommer ikke opp da det ikke er plass. Fikk beskjed at de også må slipe en del av kjeven

Ville ikke gjort det i svangerskapet egentlig. Da blir smertestillende etterpå begrenset til paracet, og det er jo ikke mye hjelp i om man blir veldig smertepåvirket. Men om du har veldig vondt så må man vurdere det selvsagt.
Er ikke vondt hele tida, men får en del betennelse da den ikke kommer opp pga plassmangel. Pr nå kunne det sikkert ha venta, for har ikke betennelse akkurat per dags dato, men ja.

Det er nede. Den er så vidt litt synlig. Den ligger fremdeles under tannkjøttet og kommer ikke opp da det ikke er plass. Fikk beskjed at de også må slipe en del av kjeven
Ring og hør. Jeg regner med at om de må slipe kjeven vil det mest sannsynlig gjøre vondt og kreve ganske potente smertestillende. (Prosedyrer i bein gjør vondt). Det beste er å snakke med klinikken. De vet hvilke medisiner de kommer til å bruke og om det er forenelig med graviditet. :)

Jeg klarte meg med paracept og hos meg måtte de «meisle» og knuse tann og ned i kjeven. Jeg har veldig kort smerteterskel. Det var jo fælt når det stod på og utrolig ubehagelig, men utrolig deilig og få bort det som har laget så mye trøbbel i munnen tidligere. :angelic::love7

Snakk med tannlegen om hva hun/han tenker. De er jo proffe på dette :Heartbigred

Var hos tannlegen nylig. De vil helst utsette akt som kan utsettes til etter graviditet :) så ville nok utsatt om det går

Min var heller ikke kommet ut. Jeg har ganske høy smerteterskel, men nede var skikkelig vondt. Ville utsatt det om det er mulig.

Basert på hvor mye smerter jeg selv hadde etterpå, så ville jeg ikke gjort det uten tilgang på smertestillende. Hvor vondt det gjør etterpå har like mye led hvorvidt de har kommet borti nerver p gjøre som smerteterskel. Hvis de ikke har rota rundt nervene så gjør det ikke såå vondt i etterkant. Jeg hadde veldig vondt de 3 første dagene etterpå og orka ikke gjøre noe særlig.

Man må vel også ta bilde ifb trekking av visdomstenner? De tok bildet med meg i alle fall, for å kontrollere at det ikke lå noen nerven inn blandt røttene.. ville uansett bare hørt med tannlegen :happy:

jeg hadde oppsatt en vanlig kontrolltime når jeg ble gravid, og den ville de utsette til barnet var født. Hun i telefonen sa imidlertid at jeg måtte bare ringe om det oppstod en litt mer akutt situasjon, så det var ikke helt utelukket med tannbehandling under graviditet :happy:

redigert: så ikke at denne var postet under august2022 før etter jeg hadde svart. Lar den stå likevel, hilsen sniker fra februar2022

Man må vel også ta bilde ifb trekking av visdomstenner? De tok bildet med meg i alle fall, for å kontrollere at det ikke lå noen nerven inn blandt røttene.. ville uansett bare hørt med tannlegen :happy:

jeg hadde oppsatt en vanlig kontrolltime når jeg ble gravid, og den ville de utsette til barnet var født. Hun i telefonen sa imidlertid at jeg måtte bare ringe om det oppstod en litt mer akutt situasjon, så det var ikke helt utelukket med tannbehandling under graviditet :happy:

redigert: så ikke at denne var postet under august2022 før etter jeg hadde svart. Lar den stå likevel, hilsen sniker fra februar2022

Bilde tok de da jeg var der sist. For de sjekka jo før de satt opp time til operasjon. Og da tok dem bilde. Men de må kanskje ta bilde igjen kanskje?

Back
Topp