Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Jeg er helt nye her inne og håper jeg nå poster på riktig plass
Jeg og samboer vil starte å prøve om ikke alt lenge, sent 2020 eller tidlig 2021. Jeg har spiral nå, og har derfor noen spørsmål i forhold til det.
Bør man være forsiktig med samleie i tiden før uttak av spiral og hvor lenge eller bør man være forsiktig med tanke på fare for spontanabort og infeksjoner?
Du kan leve som normalt til spiralen tas ut, og som normalt etter den tas ut
Dette med å vente med samleie gjelder før den settes inn, for at man ikke skal være gravid når spiralen settes inn.
Så ingenting å tenke på når spiralen skal ut.
Dersom du ønsker å fjerne spiralen før dere skal starte prøvingen bør du være forsiktig med samleie værtfall 5 dager i forkant - da sædcellene kan leve så lenge, å det kan skje en befruktning i det du fjerner spiralen.
I forhold til infeksjoner bør man vente til man er ferdig å blø, det oppstår gjerne en blødning ca 2 dager etter uttak. Ps (jeg syntes ikke det var vondt å fjerne, men forferdelig å sette inn).
Jeg fikk eggløsning ca 18 dager etter jeg fjernet spiral, å ble gravid med engang. Mistet dessverre i uke 6. Noen gynekologer anbefaler å vente til du har hatt en mens før du starter prøvingen, da noe av effekten til spiralen kan være at slimhinnen ikke er nok «hold» i. Dette er mye delte meninger på, så det behøver ikke være tilfellet. Mange har vellykkede svangerskap på første prøveperiode, noen mister. Men skulle jeg gjort det igjen, hadde jeg villet vente bare for å være på den sikre siden..
Dette er det jeg klarte å finne av info om fjerning. Spør også lege såklart om det du lurer på. Jeg synes ikke det være særlig vondt å ta ut spiral.
Du kan slutte med spiralen når du vil, kom da på en drop-in-time. Du skal ikke ha samleie uten kondom de siste 7 dagene før spiralen fjernes, fordi du da kan bli gravid. Fjerningen går veldig raskt, og gir smerter i ca. 2 sekunder. Det er normalt å få menstruasjonslignende smerter og blødning de første dagene etter at spiralen er fjernet. https://sexogsamfunn.no/prevensjon/hormonspiral/