Fjerne polypper og få dren

mkrago

Elsker forumet
Jeg har en liten gutt på 22 mnd som jeg frykter har sin 8 ørebetennelse, han hadde den første bare 8 uker gammel. Vi har gått jevnlig til ØNH og han foreslo operasjon på forrige time før sommeren, samtidig mente han at det var stor sannsynlighet for at ørene ville bli bedre i løpet av sommeren og gjøre operasjon unødvendig. 3 uker etterpå fikk guttungen ørebetennelse på nytt. Vi har time hos ØNH på torsdag og hva kan vi forvent i forbindelse med operasjon?

Hvor lang ventetid?
Hvor lenge borte fra barnehagen?
Mye smerter?
Hvor fort bedring?
Hvor lang tid tar operasjonen?
Kommer han hjem samme dag?
Kan noen berolige meg litt?

Jeg var ørebarn selv men fikk aldri dren, ble mye bedre etter at jeg fjernet mandler og polypper som 6 åring. Det er ikke snakk om fjerning av mandler til å begynne med. Det blir gjort senere hvis det viser seg å bli behov. Jeg er redd og hatet tanken på at han må opereres

Vi har vært gjennom det fire ganger
Hjem samme dag,3 dager hjemme fra barnehage,lite smerter,full fart like etter operasjon

Har ikke hatt ungen min til operasjon, men har selv fått dren i narkose. Var inn og ut samme dag.
ingen smerter, men føltes som at e snakka inni en bobleplast-pose. Var rart i ørene i 2-3 dager før det retta på seg.
Barn blir også operert på 1 dag (altså ut og inn på samme dag).
De e veit som har fått dren og fjerna polypper har vel hatt litt ubehag i 2-4 dager, men vært i bhg etter 2 dager(alt etter formen). Får is når de våkner og blir nøye overvåket før de sendes hjem.
Selve operasjonen tar max 1 time. (som regel kortere tid).

Alt kommer til å gå bra :)

Jepp, ørebetennelse igjen. Og legen påpekte at det var en del arrdannelse på trommehinnen selv om den aldri har sprukket som vi har merket.

Her var det tre mnd ventetid så vi gjorde det privat, hjem på ettermiddag, han spiste is resten av dagen. Frisk og fin dagen etter, men det var lørdag så han var selvsagt hjemme:p
Tror vi fikk komme inn til han på oppvåkning etter ca en time? Men han brukte litt lang tid på å våkne, så ble sittende der en stund.

Jeg har en liten gutt på 22 mnd som jeg frykter har sin 8 ørebetennelse, han hadde den første bare 8 uker gammel. Vi har gått jevnlig til ØNH og han foreslo operasjon på forrige time før sommeren, samtidig mente han at det var stor sannsynlighet for at ørene ville bli bedre i løpet av sommeren og gjøre operasjon unødvendig. 3 uker etterpå fikk guttungen ørebetennelse på nytt. Vi har time hos ØNH på torsdag og hva kan vi forvent i forbindelse med operasjon?

Hvor lang ventetid?
Mye smerter?
Hvor fort bedring?

Jeg var ørebarn selv men fikk aldri dren, ble mye bedre etter at jeg fjernet mandler og polypper som 6 åring. Det er ikke snakk om fjerning av mandler til å begynne med. Det blir gjort senere hvis det viser seg å bli behov. Jeg er redd og hatet tanken på at han må opereres

2-åringen tok polyppene for to uker siden, men trengte ikke dren. Her gjorde vi det mest pga kronisk forkjølelse, snørr, snorking og pustestopp.

2 mnd ventetid, men de opererte ikke i sommerferien likevel. Hadde konsultasjon i juli, og han ble operert i september.

Borte fra barnehagen tre dager inkludert operasjonsdagen.

Lite smerter! Groggy og sint da han våknet rett etter operasjonen, men jeg la meg i senga med han på oppvåkning og han sov videre i to timer.

Her har jeg dessverre ikke merket den bedringen jeg håpte på. Han er fortsatt en del tett, snørrete og våkner hver natt. Må nok ta mandlene neste år da de er store også! Men han sover ikke like tungt på natta som før.

De sa operasjonen skulle ta 30 min, men tok 90 siden han hadde mye slim, og de brukte god tid. Regner med det går lengre tid når de legger inn dren, men rundt en time kan du vel forvente i alle fall.

Når de tar polyppene kommer de hjem samme dag i alle fall. Vi ble sendt hjem to timer etter operasjonen var ferdig.

Selve operasjonsdagen var litt tøff. Hadde gruet meg litt på forhånd, og de kavet veldig med å sette intravenøst. Ble mye grining, og endte med at jeg måtte holde han fast på fanget mens han fikk narkose i maske. Men det gikk veldig greit. Han var i overraskende god form etterpå. Fikk jo beskjed om at han skulle ta det rolig, men her var det bånn gass fra vi kom hjem :p

Hadde håpet på bedre resultat, men nå vet vi jo at mandlene kan ha litt og si også. Men dere har jo litt andre plager, så ville absolutt gitt det et forsøk. En må jo, som nevnt, vente litt med å fjerne mandler, men det er jo store muligheter for at barnet blir bedre i ørene av å fjerne polyppene og sette inn dren :)

Hvor lang ventetid?

kommer an på hvilke sykehus du tilhører. Vi er under Vestre Viken, og vi måtte vente i 3 mnd.

-Ett par dager. Lenger om barnet trenger det

Mye smerter?

- Kommer an på barnet. Min eldste var i tipp topp form dagen etter og hadde lite smerter. Minste min ble fryktelig dårlig og hadde vondt i over en uke. Måtte inn igjen på sykehuset etter en uke for han tok ikke til seg mat.

Hvor fort bedring?

- Se over

- Under en time

- Nei, dagen etter er vanlig praksis.

- Den en slik operasjon er værst for er deg. Vi mammaer har det vondt når vi ser barnet vårt sykt eller med smerter.
I tillegg må du eller pappaen følge barnet inn på oprasjonsrommet og bli til barnet har sovnet. For meg var det det absolutt aller værste. MEN! Det er værre å se barnet sitt i smerter med gjentagenge ørebetennelser.
Det kommer til å gå helt bra med barnet ditt, jeg lover!

Hvor lang ventetid?

kommer an på hvilke sykehus du tilhører. Vi er under Vestre Viken, og vi måtte vente i 3 mnd.

-Ett par dager. Lenger om barnet trenger det

Mye smerter?

- Kommer an på barnet. Min eldste var i tipp topp form dagen etter og hadde lite smerter. Minste min ble fryktelig dårlig og hadde vondt i over en uke. Måtte inn igjen på sykehuset etter en uke for han tok ikke til seg mat.

Hvor fort bedring?

- Se over

- Under en time

- Nei, dagen etter er vanlig praksis.

- Den en slik operasjon er værst for er deg. Vi mammaer har det vondt når vi ser barnet vårt sykt eller med smerter.
I tillegg må du eller pappaen følge barnet inn på oprasjonsrommet og bli til barnet har sovnet. For meg var det det absolutt aller værste. MEN! Det er værre å se barnet sitt i smerter med gjentagenge ørebetennelser.
Det kommer til å gå helt bra med barnet ditt, jeg lover!

Det går som regel veldig bra, men å love at det går helt bra, hadde jeg aldri tort!! Min fikk komplikasjoner av narkose, med skyhøy puls og vi havnet på intensiven...

Uff. Vet ingenting om dette. Men vil bare si lykke til og god bedring til gutten din :-) det er jo en vanlig operasjon. Så det går nok supert. Men ikke kjekt uansett når det gjelder ens barn vil jeg tro :-/

Hvor lang ventetid? Vi ventet 2 mnd fra legen sendte henvisning
Hvor lenge borte fra barnehagen? Han var hjemme i én uke
Mye smerter? Hadde ikke mye smerter
Hvor fort bedring? Merket veldig fort bedring. Lekte ett par timer etter operasjonen
Hvor lang tid tar operasjonen? Han var vel inne på operasjonsrommet i toppen 30 min tror jeg, fjernet mandler og polypper.
Kommer han hjem samme dag? Vi tok det på en dag klinikk, vi kom inn, han opererte og var på oppvåkningen, så fikk vi taxi hjem. Venninner av meg har tatt det på sykehuset med barna sine og de har vært natten over.
Legene er flinke og de gjør disse operasjonene hver dag. Mest skummelt for oss foreldre men barna blir tatt godt vare på ♡

Back
Topp