Fjerne galleblæren

LiSa_84

Elsker forumet
Hei [:)]

Jeg fjerna galleblæren for 3 dager siden, og føler jeg fikk veldig lite info rundt dette på sykehuset[8|]

Så derfor har jeg en del spm til dere som har fjerna galleblæren. Hvordan er det å leve uten galleblæren?? Hvordan tåler dere mat etterpå? Merker dere noe på vekta? For galle har vel litt å si på fettforbrenningen etter det jeg har forstått??

Er takknemlig for all info/erfaring rundt dette [:D]

Hold deg unna fettrik mat, for det blir renneræv deluxe av det.... [&:]
Fjernet galleblæra for 2 år siden under en slankeoperasjon. Jeg sliter med undervekt nå, så jeg må virkelig passe på hva jeg spiser..

Skal snart fjerne min, i brevet fra sykehuset står det :

"Leveren produserer galle kontinuerlig og galleblæren lagrer normalt denne mellom hvert måltid. Når en spiser tømmes gallen ut i tarmen for at fettet skal fordøyes. Uten galleblære kan man ikke fordøye like mye fett som tidligere. Etter hvert vil gallegangen utvide seg litt og overta noe av lagringsfunksjonen som galleblæren hadde. Det anbefales derfor fettfatig kost i noen måneder etter operasjonen. Hvis en spiser mer fett enn en klarer å fordøye kan en få ubehag i magen som kvalme, diarè eller smerter som til forveksling kan ligne gallesteinsmerter. De fleste kan spise helt normalt etter et par måneders tid. Andre vil merke at de ikke tåler all slags mat. En kan prøve seg frem med henblikk på dette"

Jeg fikk ikke noe brev eller noe fra sykehuset[>:]

Alt jeg har fått av informasjon har jeg måtte spørre om, og var jo ikke alt jeg tenkte å spørre om rett etter narkose. Før jeg blei operert hadde legen knapt tid å snakke med meg[:'(]

Så takk for litt info [:)]

Flere?

Jeg fjernet galleblæren for 2 mnd siden og jeg merker ingen verdens ting.. Jeg hadde litt løs mage de første ukene hvis jeg spiste noe  med mye fett, men utenom det har jeg ikke merket noe forskjell. Spiste til og med pinnekjøtt og ribbe i julen uten problemer.

Merker ingenting på vekten.. Den går i allefall ikke nedover, forferdelig dumt! haha

Jeg fikk fjernet min for litt over to år siden.

I ettertid var jeg litt forsiktig med fettrik kost en stund, og prøvde meg litt frem. Det er greit å prøve, er jo ikke akkurat en katastrofe om man får litt diaré en dag...

Nå har jeg ingen bivirkninger av den manglende gallleblæra i det hele tatt :)
Det er utrolig deilig :)

Skjønte  ikke helt jeg..

Legger man på seg eller tar man av seg når man fjerner galleblæra??

Jeg må nok gjøre det snart, men har egentlig ikke veldig lyst kjenner jeg. Hverfall ikke om det skal gå utover vekten, den ene veien eller den andre.

ORIGINAL: fruktbar

Skjønte  ikke helt jeg..

Legger man på seg eller tar man av seg når man fjerner galleblæra??

Jeg må nok gjøre det snart, men har egentlig ikke veldig lyst kjenner jeg. Hverfall ikke om det skal gå utover vekten, den ene veien eller den andre.

Men det er jo uansett verdt det med tanken på smertene ved gallestein da..

Dere som har fjernet den, hvor ofte hadde dere smerter i forbindelse med gallestein? Og hvor lenge var dere på sykehuset? Var det veldig vondt i etterkant? osvosv[:)]

Jeg hadde vel ca 8 anfall over en tremånedersperiode, og fikk påvist gallestein og gallestase - så det var ingen tvil om hva smertene skyldtes.

Legen jeg gikk til var av den oppfatning at gallesten var en "Gammelmannssykdom" og at det sikkert ikke var det jeg hadde - men han fikk ete i seg de ordene igjen, ja [;)] Jeg har jo i etterkant skjønt at det er en veldig vanlig lidelse blandt kvinner som har født barn! Selv hadde jeg fått påvist gallesten ved en ultralydundersøkelse for noe annet noen år tidligere, men fikk ikke symptomer før datteren min var ca tre måneder gammel.

På et tidspunkt ble jeg sendt til akutten for utredning, selv om jeg ikke hadde anfall akkurat da. Og etter maaaaange timer på venterommet der, møte jeg en fantastisk overlege som godt forsto at situasjonen var uholdbar for meg. Anfallene var ille, men det var enda verre å være så utrolig redd for å FÅ anfall hele tiden. Jeg gikk rundt med Voltaren sikkpiller i veska overalt, hadde alltid telefonen med meg, og planla bestandig hvem jeg kunne ringe for å ta seg av datteren min dersom jeg plutselig skulle få et nytt anfall. Overlegen på akutten mente at dette var grunn god nok til å fjerne den galleblæra - fjerning bare av steinene har lite for seg, sa hun, fordi kroppen bare lager nye allikevel.

Så hun henviste meg til operasjon. Jeg ble operert fem måneder senere (kunne fått det før, men det ble for vanskelig med liten baby og operasjon ved et annet sykehus enn mitt lokale).

Operasjonen besto av kikkhullskirurgi, og ble utført på dagklinikken. Jeg kom altså inn om morgenen, og dro hjem litt utpå ettermiddagen. På grunn av at noen av gallesteinenen mine var så diiigre, ble det litt komplikasjoner da de skulle ha hele sulamitten ut av det lille hullet på magen min (galleblæra sprakk, og det rant galle ut i bukhulen min - ikke bra). Heldigvis ryddet de godt opp etter seg, og jeg fikk ingen komplikasjoner av det.

Jeg hadde noe luftsmerter i tre-fire dager, og smerter i operasjonssårene i ca en uke. Men jeg fikk gode smertestillende som jeg kunne ta selv om jeg ammet, så det gikk fint. Samboeren min måtte ta seg av all løfting og bæring av datteren vår den uka, inkludert legging, bleieskift og henting for nattamming etc. Han hadde heldigvis mulighet til å være hjemme da. Selv ble jeg sykemeldt fra mammapermisjonen, og tok igjen den uka som en ekstra permisjonsuke på slutten [:)]

Som jeg sa tidligere i tråden, har jeg ingen bivirkninger av den manglende galleblæra i dag - det er bare utrolig deilig å slippe å være redd for de skrekkelige anfallene!

Lykke til til alle dere som står i operasjonskø [:D]

Tusen takk for svarene...
jeg skal til ultralydundersøkelse nå på tirsdag, hadde slike anfall ( for første gang ) nå i julen, begynte lille julaften å værte til etter nyttår, gikk inn og ut legevakta og ja... nå er jeg spent på om det er gallestein ( jeg har heller ikke spist noenting i jula, pga smertene... )

Huff, visste at det var vanlig men ikke at det var såå vanlig...

Men tusen takk for detaljerte svar!! [:)]

ORIGINAL: Mamusia

Dere som har fjernet den, hvor ofte hadde dere smerter i forbindelse med gallestein? Og hvor lenge var dere på sykehuset? Var det veldig vondt i etterkant? osvosv[:)]

Jeg opererte bort galleblæren for 3.5 mnd siden.

Jeg hadde smerter hver dag til slutt! Kunne ikke spise noe,
og ikke drikke mye av gangen. Og fordøyelsesystemet mitt
stoppet helt opp. Kunne hverken rape eller gå på do (nr 2)
Var på sykehuset 1 natt.
Og hadde smerter i ca.2 uker etter operasjonen,
var værst den første uka. Da har man forferdelige
luftsmerter etter gassen de bruker for å blåse deg opp.:p

Etter operasjonen var alt helt himmelsk, kunne endelig
spise normalt, og gå på do igjen[:)]
Men for 1 mnd så begynte jeg å få 
mageknip av visse matvarer. Mest brødvarer og ost.

Men ellers er jeg så glad for at den driten er borte[:D]

Back
Topp