Fjerne eggleder

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Hei!

Her kommer jeg med et langt innlegg igjen men føler jeg får lite og diffuse svar av gynekologen.

Var på UL i dag for å se om jeg hadde EL. Det hadde jeg og egget slipper snart. På den ene egglederen fant han er cyste med en del væske rundt. Han sendte henvisning til sykehuset for å fjerne egglederen og ta en sjekk av den andre. Han visste ikke hva det kom av men det var ofte sånn man så etter en klamydiainfeksjon.

Jeg har aldri hatt klamydia, vært sammen med samme mann i 14 år og vært sammen siden vi var 15 år. Tatt prøver tidligere og de har alltid vært negative.

Er det noen med lignende erfaring? Blir man like lett gravid med en egglederen? Og pleier det å være noe galt med begge to når det først er noe galt? Får mest sannsynlig ikke time på sykehuset før om 6 mnd minst og har fått beskjed om å bare prøve å bli gravid i mellomtiden og at jeg kunne bli gravid forde.

Kjenner jeg blir skikkelig stressa for at begge egglederene er ødelagt og vi må gjennom en skikkelig runde med IVF.. eneste jeg får opp på Google er kreft selvfølgelig

Jeg har ingen erfaring med klamydia infeksjon men mens jeg gikk gjennom en spontanabort ble jeg henvist til sykehus pga mistanke om graviditet utenfor livmoren. Da gyn så en hardt masse rundt eggleder og mellom eggstokk og livmor, litt rart plassert sa hun og var ikke sikker hvis graviditet var også der. Har tatt blodprøver og 2 måneder senere alt var helt fint også ingen cyste eller masse rundt egglederen.
Der høres rart ut at gyn etter en UL vet at egglederen må fjernes :bored:
Og jeg har hørt at mange blir gravide uten problemer med bare en eggleder!
Lykke til!

Jeg har ingen erfaring med klamydia infeksjon men mens jeg gikk gjennom en spontanabort ble jeg henvist til sykehus pga mistanke om graviditet utenfor livmoren. Da gyn så en hardt masse rundt eggleder og mellom eggstokk og livmor, litt rart plassert sa hun og var ikke sikker hvis graviditet var også der. Har tatt blodprøver og 2 måneder senere alt var helt fint også ingen cyste eller masse rundt egglederen.
Der høres rart ut at gyn etter en UL vet at egglederen må fjernes :bored:
Og jeg har hørt at mange blir gravide uten problemer med bare en eggleder!
Lykke til!
Takk for at du tok deg tid til å svars :Heartred
Aldri hatt klamydia jeg heller så kan umulig være derfor. Men nå leser jeg jo alt jeg kommer over og ser mange med endometriose sliter med det samme. Er så kjedelig at jeg må vente så mange måneder!! Skulle ønske jeg fikk svar fort og kunne gjøre noe med det. Han sa det ikke hindret graviditet noe særlig men kan ikke skjønne det? Denne mnd har jeg eggløsning på samme siden som den «dårlige» egglederen, og egget skal da gjennom masse væske og en cyste?

Godt å høre at det gikk fint for deg!! :D

Min magefølelse ville sagt jeg skulle avventet om jeg var deg. Så lenge du ikke har smerter og du tydeligvis får eggløsninger med den eggstokken ville jeg bare eventet , tenker infeksjoner kan forsvinne av seg selv uansett hvor de er i kroppen og at kroppen er flink til å si fra i form av smerter hvis noe er alvorlig galt. Men stol på Din magefølelse.

Jeg ville forventet at det du blir kalt inn til på sykehuset er en undersøkelse, for å finne ut nærmere hva det var gynekologen så på egglederen din. Det kan ha blitt borte til da, eller de kan være uenige i hva han mente at han så. Tviler på at de går for å fjerne den direkte når det ikke er noe akutt!
Hvis det hadde vært mistanke om noe farlig burde du for det første blitt prioritert og innkalt relativt raskt, og for det andre burde du blitt sterkt frarådet å bli gravid i mellomtiden siden det gjør at inngrep må utsettes. Håper det viser seg å være noe helt ufarlig han så, eller at han rett og slett feiltolket bildet :)

Min magefølelse ville sagt jeg skulle avventet om jeg var deg. Så lenge du ikke har smerter og du tydeligvis får eggløsninger med den eggstokken ville jeg bare eventet , tenker infeksjoner kan forsvinne av seg selv uansett hvor de er i kroppen og at kroppen er flink til å si fra i form av smerter hvis noe er alvorlig galt. Men stol på Din magefølelse.
Takk :Heartred Det håper jeg også! Men leser om flere som skriver at ved væske i cysten har man mye mindre sjans for graviditet og når det første er væske der så kan det lekke ned i livmoren og skylle ut fosteret og man har også større sjans for å bli gravid på utsiden av livmoren? Så mye bekymringer altså:nailbiting:

Jeg ville forventet at det du blir kalt inn til på sykehuset er en undersøkelse, for å finne ut nærmere hva det var gynekologen så på egglederen din. Det kan ha blitt borte til da, eller de kan være uenige i hva han mente at han så. Tviler på at de går for å fjerne den direkte når det ikke er noe akutt!
Hvis det hadde vært mistanke om noe farlig burde du for det første blitt prioritert og innkalt relativt raskt, og for det andre burde du blitt sterkt frarådet å bli gravid i mellomtiden siden det gjør at inngrep må utsettes. Håper det viser seg å være noe helt ufarlig han så, eller at han rett og slett feiltolket bildet :)
Ja, det håper jeg også! Kanskje jeg er heldig og at det forsvinner helt av seg selv, det hadde jo vært deilig! :happy: Han sa de vanligvis ikke oppdaget det på UL og når de først så det så fjerna de den alltid. Og som jeg har forstått av flere her inne så er det jo ikke heldig å ha væske i egglederen når man går gravid for det kan jo lekke ned i livmor og skylle ut fosteret.. Rart han sier det ikke er noe problem å bli gravid da! Får vel bare bestemme meg for å stole på han og håpe på det beste:p

Back
Topp