• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Fjerne Cyste før IVF

JaixM

Andre møte med forumet
Hejhej!

Trenger lite råd och svar, då jag inte har fått så mycket av mina gynekologer än så länge... För ett år sen så fick jag veta att jag har en cysta. 3 cm och info om att det inte var något att oroa sig för så länge som den inte växer. Jag hade i somras börjat förbereda inför IVF behandling, och gick för att bli undersökt av privat gynekolog som har samarbete med fertilitetskliniken (som ligger i Riga). Hon såg min cysta och sa att den var 5 cm. Den har alltså växt. Jag spurte om den skulle bli något problem i samband med behandlingen. Hon ryckte bara på skuldrene... Jag ringde till min vanliga gynekolog som sa att det kunde vara en cysta som inte får sprickas, utan måste fjernes helt och hållet, och säkert måste göras innan jag startar med stimulering som jag hade tänkt att göra i november. Men pga av nya regler så måste jag få tid hos min vanliga gynekolog genom att få henvendelse från min fastlege, och därefter måste invänta på tid från sjukhuset. Så får inga svar innan dess...

Det jag lurer på är hur lång väntetid man kan förvänta sig vad gäller operation? Går det fortare om jag har en cysta som växer, som de vill fjerne så fort som möjligt? Eller är det 3 månader som är standard oavsett?

Hur lång är läkningstiden? Alltså - när kan jag påbörja IVF processen efter att man har tagit bort cystan?

Har planerat med IVF länge, och vill gärna komma igång så fort som möjligt

Tack får alla svar jag kan få!

Last edited:
Dette her kan trolig klinikken du bruker til ivf hjelpe deg med å finne ut av hvis du ber om hjelp

Dette her kan trolig klinikken du bruker til ivf hjelpe deg med å finne ut av hvis du ber om hjelp

Dessvärre så har kliniken bett mig att gå till dessa gynekologer då de inte kan göra så mycket åt saken när de håller till i Riga i Lettland. De måste veta vad för typ av cysta det är och om den växer så måste jag ju ta bort den...

Dessvärre så har kliniken bett mig att gå till dessa gynekologer då de inte kan göra så mycket åt saken när de håller till i Riga i Lettland. De måste veta vad för typ av cysta det är och om den växer så måste jag ju ta bort den...
Åja sånn ja. Har dere private gynekologer du kan få time hos på dagen? Koster jo litt mer men det går fortere da

Åja sånn ja. Har dere private gynekologer du kan få time hos på dagen? Koster jo litt mer men det går fortere da

Den första gynekologen som jag var hos som upptäckte att cystan var 5 cm men som inte gav mig svar = privat. Därför vill jag helst gå till min vanliga gynekolog som jag stoler på. Men handlar om ett par ukers väntetid. Är dock operationen som jag misstänker kan ta tid.

Den första gynekologen som jag var hos som upptäckte att cystan var 5 cm men som inte gav mig svar = privat. Därför vill jag helst gå till min vanliga gynekolog som jag stoler på. Men handlar om ett par ukers väntetid. Är dock operationen som jag misstänker kan ta tid.

Hei, operasjon vil nok ta litt tid å få. Man må forholde seg til ventelistene. Du kan evt gå inn på frittsykehusvalg og sjekket ventetiden for dette. Den kan være noe ulik rundt omkring i landet.

Trolig må du mest sannsynlig vente til etter at mens kommer før forsøk.

Hadde selv cyster på opp mot 4cm på siste forsøk, men her gikk det fint. Cyster på 5cm er indikert for kirurgi i allefall i følge de legene jeg har møtt.

Inngrepet vil trolig være en laproskopi. Jeg har tidligere fått fjernet cyster ved det. Fikk da vite at årsak til disse cystene var endometriose, da det var snakk på sjokoladecyster som de kalte det. Beklager detaljene. Vanncyster kan vokse seg store, men vil ofte sprekke. Sjokoladecyster inneholder blod osv og sprekker ikke så lett, de vokser ofte og blir større.

Når vanncyster sprekker kan man få veldig sterke smerter..

Ofte er det vanlig at når man oppdager cyster vil man observere de en mnd eller 2, da de ofte sprekker selv. Kirurgi velges når man ser at de ikke har sprukket i et gutt tidsrom.

Du må nok smøre deg litt med tålmodighet når det kommer til dette. Det er dessverre sånn at tilhelning etter en operasjon og hvor fort kroppen kommer i gang igjen er veldig individuelt. Man kan ikke rushe naturen der. Ville nok tenkt at operasjon trolig blir før jul og at du er i gang ned ivf på nyåret.

Husker bare litt fra da jeg gjennomgikk dette.

Kjedelig å vente på noe man allerede har ventet lenge på.

.kan også være lurt å ringe sykehus hvor du skal og melde at du gjerne stiller på kort varsel for å komme i gang..

Jeg måtte ha lapraskopi for å sjekke om jeg hadde tette eggledere osv før jeg startet på IVF, og fikk beskjed om at jeg hadde krav på operasjon i løpet av 6 mnd. En venninne av meg som er lege ga meg tips om at sykehusene har en ringeliste du kan sette det opp på hvis du har mulighet for å opereres på kort varsel. Jeg ringte Ullevål og ble satt på den listen. Etter to uker ringte de fordi de hadde fått en avbestilling. Jeg fikk tlf på en torsdag tror jeg og ble operert tirsdagen uka etter. Vet ikke om dette gjelder cyster, men er jo mulig å høre. Jeg slapp unna med tre uker etter at jeg fikk brev fra sykehuset om ventetid til jeg var operert.

Hei, operasjon vil nok ta litt tid å få. Man må forholde seg til ventelistene. Du kan evt gå inn på frittsykehusvalg og sjekket ventetiden for dette. Den kan være noe ulik rundt omkring i landet.

Trolig må du mest sannsynlig vente til etter at mens kommer før forsøk.

Hadde selv cyster på opp mot 4cm på siste forsøk, men her gikk det fint. Cyster på 5cm er indikert for kirurgi i allefall i følge de legene jeg har møtt.

Inngrepet vil trolig være en laproskopi. Jeg har tidligere fått fjernet cyster ved det. Fikk da vite at årsak til disse cystene var endometriose, da det var snakk på sjokoladecyster som de kalte det. Beklager detaljene. Vanncyster kan vokse seg store, men vil ofte sprekke. Sjokoladecyster inneholder blod osv og sprekker ikke så lett, de vokser ofte og blir større.

Når vanncyster sprekker kan man få veldig sterke smerter..

Ofte er det vanlig at når man oppdager cyster vil man observere de en mnd eller 2, da de ofte sprekker selv. Kirurgi velges når man ser at de ikke har sprukket i et gutt tidsrom.

Du må nok smøre deg litt med tålmodighet når det kommer til dette. Det er dessverre sånn at tilhelning etter en operasjon og hvor fort kroppen kommer i gang igjen er veldig individuelt. Man kan ikke rushe naturen der. Ville nok tenkt at operasjon trolig blir før jul og at du er i gang ned ivf på nyåret.

Husker bare litt fra da jeg gjennomgikk dette.

Kjedelig å vente på noe man allerede har ventet lenge på.

.kan også være lurt å ringe sykehus hvor du skal og melde at du gjerne stiller på kort varsel for å komme i gang..

Tusen takk för svar!

Jag fick kännedom om cystan för ca 1 år siden, så den har ju inte spruckit. Har kontaktat några privata gynekologer i hopp om att få fjerne den så fort som möjligt. Men då det är titthålsoperation (lär mig aldrig att skriva det korrekta namnet ), så kommer det kosta ca 30.000....

Så blir att vänta på att få komma till min vanliga gynekolog och hoppas på att de vill ta bort den, och därefter ringa till sjukhuset och få bli uppsatt på "kort varsel"listan.

Jeg måtte ha lapraskopi for å sjekke om jeg hadde tette eggledere osv før jeg startet på IVF, og fikk beskjed om at jeg hadde krav på operasjon i løpet av 6 mnd. En venninne av meg som er lege ga meg tips om at sykehusene har en ringeliste du kan sette det opp på hvis du har mulighet for å opereres på kort varsel. Jeg ringte Ullevål og ble satt på den listen. Etter to uker ringte de fordi de hadde fått en avbestilling. Jeg fikk tlf på en torsdag tror jeg og ble operert tirsdagen uka etter. Vet ikke om dette gjelder cyster, men er jo mulig å høre. Jeg slapp unna med tre uker etter at jeg fikk brev fra sykehuset om ventetid til jeg var operert.

Oj! Så fort! Då kryssar jag fingrarna för att jag är lika heldig då! har redan förvarnat chefen om att jag kommer sätta upp mig på "kort varsel" listan om de väljer att ta bort den. Men har hört att standard procedur är att gå på hormonbehandling först för att försöka få bort den?

Back
Topp