Fiskekaker?

Trickeey

Andre møte med forumet
Heii!

Jeg har en liten gutt på snart 6mnd, (den 30) han spiser ikke noe av glassmat, så derfor lager jeg mat til han som jeg moser.. Men det jeg lurer på er om skader det noe om jeg lager fiskekaker til han? Maange spørr meg om jeg har laget han det, men har ikke det pgr jeg har hørt at barna ikke skal ha fisk før rundt 1årsalderen.. Men de mener at lager jeg fiskekakene uten alt det kryddre så skal det ikke skade noe? Jeg bruker ikke krydder i feks kjøttkakene jeg lager å sånn.. Var nå egentli den fisken jeg var mest bekymret over..
Har dere der ute noe erfaring med det?

plis gi meg et svar de som vet:)

I boka vi fikk på hs: mat for spebarn, står det jo oppskrifter på fisk fra 6 mnds alderen

De har jo fisk på glass, så hvorfor ikke? Jeg har ikke hørt man ikke kan gi det[;)]

Jo de får jo fiskegrateng, laks,fiskekaker, å fiskeboller på glass.. så egentlig skal dt vel ikke gjøre noe ?

Det står:

Kjøtt og fisk er bl.a viktig for jerntilførselen og disse bør inkluderes i kosten i annet levehalvår.
Alle fiskeslag kan brukes, se også Mattilsynets råd ang sjømat og barn på www.matportalen.no. Fete fisker som laks og ørret inneholder mest av viktig Omega 3. Bruk gjerne frosne fiskeblokker av torsk eller sei i matlagingen, det forenkler arbeidet.

Oppskrift middag med fisk ca 1dl:

1 potet
30g grønnsaker, feks 1/2 gulrot
vann til og koke i
20-30 g kjøtt eller fisk
1/2-3/4 kraft, kokevann eller mm til å mose maten i
ev. 1 ts olje

Kokes godt og moses i food prosessor eller stavmikser.

PErsonlig tror eg fisk e bedre en alt det kjøttet de har i babymaten..... Men eg e veldig skeptisk til salt i ferdige produkster, så eg hadde nok bare gitt littegran.... Victoria fekk litt pølsa her ein dag [:)][:)][:)] Men bare någen små mikrobiter, hehe, redde for saltet [;)]

her sa hs på 5 mnd kontroll at vi kunne begynne med fisk...

ORIGINAL: Trickeey

Heii!

Jeg har en liten gutt på snart 6mnd, (den 30) han spiser ikke noe av glassmat, så derfor lager jeg mat til han som jeg moser.. Men det jeg lurer på er om skader det noe om jeg lager fiskekaker til han? Maange spørr meg om jeg har laget han det, men har ikke det pgr jeg har hørt at barna ikke skal ha fisk før rundt 1årsalderen.. Men de mener at lager jeg fiskekakene uten alt det kryddre så skal det ikke skade noe? Jeg bruker ikke krydder i feks kjøttkakene jeg lager å sånn.. Var nå egentli den fisken jeg var mest bekymret over..
Har dere der ute noe erfaring med det?

plis gi meg et svar de som vet:)

ville kokt ren fisk da.... Jeg selv er skeptisk til all stekt mat til babyene, trodde det var for sterkt....

Mener jeg har hørt at en bør vente til 8 mndr med fiskeboller/kaker og annen "ferdigfisk", da det er masse salt i denne. Men ren fisk er sikkert helt bra [:D]

Helsesøster sa til meg at før trodde man at fisk kunne framkalle allergier hos barnet dersom mor var plaget med allergier, hvis det ble gitt for tidlig. Men det var det visst gått bort fra nå.

ORIGINAL: Fever

her sa hs på 5 mnd kontroll at vi kunne begynne med fisk...

Her også. Han har fått laks (sammen med potet og grønnsaker), og likte det veldig godt [:)]

Back
Topp