Fire barn..?

*Hera*

Glad i forumet
Dere som har fire barn eller flere, hvordan går det egentlig? Vi har tre gutter nå og jeg tenker og tenker på om vi skal ha en til. Jeg har alltid sett for meg å ha ei jente også, så jeg klarer liksom ikke helt å slå meg til ro. Ikke misforstå, jeg elsker guttene mine høyere enn himmelen! Det blir uansett ikke aktuelt før om 2-3 år, da er de andre 9, 6 og 4. Hadde vært supert å få baby når mellomste begynner på skolen. Men herlighet, fire unger da!! Det blir jo dyrere, mindre tid til andre ting osv... Hm... Vet ikke altså... Tanker?

Hvis du vil ha og gubben er enig og dere har tid, energi og økonomi ser jeg ingen grunn til å la vær :)
Her blir det bare 2. Men det er vel over gjennomsnittet det også så :p

25 uker <3

Ikke mye hjelp fra meg:p
Jeg har stoppet på 3 gutter! Føler det er nok:p

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Her er vi i gang med nr 5 nå :-) Greier dere 3 så greier dere 4 også. Ikke så mye forskjell egentlig. Det eneste var at vi måtte bytte bil da. Endte med caravelle da, så nå har vi faktisk plass til 6 :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Så lenge dere har tid, plass, økonomi og masse kjærlighet så tror jeg 4 barn går helt fint :D

Er jo litt verre i forhold til bil osv, men ser ingen grunn til å la vær så lenge dere ønsker dere en til :)

Tipper den siste blir en gutt også da :P hihi

Jeg har samme tankene, men har 2 gutter og 1 jente så sånn i forhold til begge kjønn så burde jeg være fornøyd men tenker noen ganger at livet er langt og man får så mye igjen for å ha mange barn dersom foreldrene klarer å dekke behovene til alle.

Jeg skjønner på en måte dette med kjønn likevel for sånn tenkte jeg litt når jeg lurte på å få nr. 3 men så kom hun som en liten uplanlagt overraskelse og det var fantastisk.

Jeg leste ett sted at dersom du kan finne mer negative aspekter enn positive med å få ett barn til så burde du kanskje ikke gjøre det! Sette opp en liste med for og imot!

Vi får se om noen år hva vi ender med!

Her er vi i gang med nr 5 nå :) Greier dere 3 så greier dere 4 også. Ikke så mye forskjell egentlig. Det eneste var at vi måtte bytte bil da. Endte med caravelle da, så nå har vi faktisk plass til 6 :)

Kan jeg spørre hvilke reaksjoner dere får på nr.5? Har ett vennepar som skal ha nr.5 nå om ikke så lenge og de får så mye negativ tilbakemelding. Rare kommentarer om de har meldt seg inn i en sekt (noe de ikke har), og veldig få gratulasjoner. Synes virkelig synd på de at ikke andre rundt dem ser det som ressurssterkt å få flere! Det er jo flott at de klarer å ta vare på 5 barn og hverandre!

Tenker det er helt greit når barna er små. Værre er det når dem blir i skolealder alle sammen og går på forskjellige aktiviteter osv osv

Jeg har også de samme tankene. Ønsker meg et barn til, men vet ikke helt.. Vi legger det på is et år eller to, så skal vi prate om det igjen.
Vi har gutt, jente, gutt - så det med kjønn gjelder ikke for oss da.

Kan jeg spørre hvilke reaksjoner dere får på nr.5? Har ett vennepar som skal ha nr.5 nå om ikke så lenge og de får så mye negativ tilbakemelding. Rare kommentarer om de har meldt seg inn i en sekt (noe de ikke har), og veldig få gratulasjoner. Synes virkelig synd på de at ikke andre rundt dem ser det som ressurssterkt å få flere! Det er jo flott at de klarer å ta vare på 5 barn og hverandre!
Vi har også fått en del negativ tilbakemelding. Spesielt i forhold til at min mann ikke er norsk, og enkelte tenker at han presser meg til å få så mange pga at det er vanlig i hans kultur. De som kjenner oss godt vet at det er jeg som er mest gira på mange unger. Men det er nok mange som mener vi er gale! Vi hadde faktisk ikke tenkt å få fler pga at enkelte sa det til oss etter at vi fikk nr 4. De sa rett ut at nå kunne vi ikke få fler for vi skulle jo greie å ta oss av dem også! Da tenkte vi at vi kunne ikke få fler. Men i vår begynte vi å snakke om det og ble enige om at det er vi som bestemmer hvor mange vi skal ha og så får de andre si hva de mener. Ungene er kjempeglade for å få en ny baby i huset og gleder seg masse :-)

Vi vil også ha 4 barn :D Vi skal skaffe oss 7-seter snart uansett,så vi har plass til venner/familie når vi er ute å kjører.. Vi har 3 jenter,men vet at om vi får ett barn til,blir det jente! ;) Men barn er fantastisk! Gir så mye glede! Jeg synes ikke det er slitsomt med 3,men kan hende det blir det med 4?!

Jeg vil også ha 4, er gravid med nr3 nå da, så om folk får vite at jeg i det hele tatt tenker i de baner så kommenterer de krast at jeg ikke vet hva jeg snakker om :p jeg vet jo ikke hvor travelt det vil være, men har alltid sett for meg 4. Og tenker at alt går så lenge man tilrettelegger. Vi kjøper 7seter nå, så vi slipper kjøpe ny om noen år igjen. Vi har også planer om et større hus, og har romslig nok økonomi til et til. Men jeg tenker vente til minsten blir 3 vertfall :p litt tett nå med bare 20mnder mellom de to minste. Og ja, jeg har også tre gutter(snart). Men er sikker på at en evt fjerdemann blir nettopp det, type hankjønn. ;)

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Tenker det er helt greit når barna er små. Værre er det når dem blir i skolealder alle sammen og går på forskjellige aktiviteter osv osv
Det er vel litt opp til oss foreldre å begrense fritidsaktivitetene litt også da. De er faktisk ikke nødt til å være med på mange ting. Og her foregår det meste på et sted sånn at vi kanskje ikke trenger å være på mange steder samtidig. Er også muligheter for samkjøring hvis flere fra nærområdet er med på samme aktivitet. Uansett er det bare for en kort periode :-)

Venter nr 4 nå :) Så kan komme tilbake til svaret om 1 års tid :P

Nei dag :P :)

Verst er vel fra 1-2, etter det har det i grunn vært lett med nr 3 :P :) Så jeg tenker, hvor mye vanskeligere kan det være med 4? :P

Her har vi kjøpt ny bil. Ble en 7 seter. Har barn i alder snart 11, 6 og 3 nå :) Vi må vel mest sannsynlig kanskje flytte neste år, kanskje. Vi bor i en 4 romsleilighet :P Så jentene her deler rom, eldste har sitt, men så kommer det en lillebror og så får vi se. Fikk mer lyst til at alle skal få hvert sitt rom. Hadde det blitt ei jente til, så hadde jentene delt rom, men synes litt synd på eldste jenta som burde fått sitt eget rom nå.

Får kommentarer på at jeg er tøff, all ære, respekt osv. :P Jeg ser ikke "problemet". Tenker, klarer du 3 så klarer du en til ;) Det er jo hva du selv klarer og har energi til. Enn så lenge så er det ikke så mye aktiviteter her, men ser det ligger å lurer i bakgrunnen her :) Så det blir nok veldig travelt om noen få år.

kjør på om dere er enige og har lyst. Drit i hva andre sier. Deres valg ikke dems. Om du så har lyst på nr 1, 3 eller 6. ;) :)

Venter nr 4 nå :) Så kan komme tilbake til svaret om 1 års tid :P

Nei dag :P :)

Verst er vel fra 1-2, etter det har det i grunn vært lett med nr 3 :P :) Så jeg tenker, hvor mye vanskeligere kan det være med 4? :P

Her har vi kjøpt ny bil. Ble en 7 seter. Har barn i alder snart 11, 6 og 3 nå :) Vi må vel mest sannsynlig kanskje flytte neste år, kanskje. Vi bor i en 4 romsleilighet :P Så jentene her deler rom, eldste har sitt, men så kommer det en lillebror og så får vi se. Fikk mer lyst til at alle skal få hvert sitt rom. Hadde det blitt ei jente til, så hadde jentene delt rom, men synes litt synd på eldste jenta som burde fått sitt eget rom nå.

Får kommentarer på at jeg er tøff, all ære, respekt osv. :P Jeg ser ikke "problemet". Tenker, klarer du 3 så klarer du en til ;) Det er jo hva du selv klarer og har energi til. Enn så lenge så er det ikke så mye aktiviteter her, men ser det ligger å lurer i bakgrunnen her :) Så det blir nok veldig travelt om noen få år.

kjør på om dere er enige og har lyst. Drit i hva andre sier. Deres valg ikke dems. Om du så har lyst på nr 1, 3 eller 6. ;) :)
Jeg også synes det verste var fra en til to. Og så har de fire første kommet ganske tett her da. Eldstemann var 5 år og 4 mnd da vi fikk nr 4, så vi har hatt overlapping med bleieskift hver gang. Nå blir det faktisk 3 1/2 år fra hun som er minst nå og til babyen. Nesten som en attpåklatt ;-)
Her har de heller ikke hvert sitt rom. Guttene deler og jentene deler. Skal bygge på da, så de vil etterhvert få egne rom. Tenk så mye kos vi får når vi har så mange barn da :-) Og håpet er at iallefall en av dem vil bli boende i nærheten i voksen alder ;-)

Jeg også synes det verste var fra en til to. Og så har de fire første kommet ganske tett her da. Eldstemann var 5 år og 4 mnd da vi fikk nr 4, så vi har hatt overlapping med bleieskift hver gang. Nå blir det faktisk 3 1/2 år fra hun som er minst nå og til babyen. Nesten som en attpåklatt ;-)
Her har de heller ikke hvert sitt rom. Guttene deler og jentene deler. Skal bygge på da, så de vil etterhvert få egne rom. Tenk så mye kos vi får når vi har så mange barn da :) Og håpet er at iallefall en av dem vil bli boende i nærheten i voksen alder ;-)

Har ikke noe å bygge på her, men hadde vi hatt det så hadde det ikke vært noe problem. Synes liksom ikke han på 11 skal dele rom med en da blir ca 6 mnd. Det skal ha få slippe. Så tenker jeg, hvis gutta skal få hvert sitt rom så må jentene det også, eller så får jeg høre det i en laaaang stund :P

Har ikke noe å bygge på her, men hadde vi hatt det så hadde det ikke vært noe problem. Synes liksom ikke han på 11 skal dele rom med en da blir ca 6 mnd. Det skal ha få slippe. Så tenker jeg, hvis gutta skal få hvert sitt rom så må jentene det også, eller så får jeg høre det i en laaaang stund :P
Så absolutt :-) De ønsker seg egne rom her nå, så vi får bare sette i gang. Nå går det forholdsvis greit da ettersom guttene er 6 og 8 og jentene er 3 og 4 1/2. De er såpass jevngamle og leker med de samme lekene at det stort sett går greit. Problemet er legging ettersom det er stor forskjell på hvor kveldstrøtte de er :-/

Så absolutt :) De ønsker seg egne rom her nå, så vi får bare sette i gang. Nå går det forholdsvis greit da ettersom guttene er 6 og 8 og jentene er 3 og 4 1/2. De er såpass jevngamle og leker med de samme lekene at det stort sett går greit. Problemet er legging ettersom det er stor forskjell på hvor kveldstrøtte de er :-/

Da er det ikke noe problem synes jeg :) Siden de er så tette i alder :)

Spennende med nr 5 dag :)

Her er vi i gang med nr 5 nå :-) Greier dere 3 så greier dere 4 også. Ikke så mye forskjell egentlig. Det eneste var at vi måtte bytte bil da. Endte med caravelle da, så nå har vi faktisk plass til 6 :-)

En igjen da xD

Venter på årets Julegave<3

Back
Topp