Sannsynligheten er stor. Både jeg og min mor er det ( ja, er testet)
Da har du jo fasiten, så da er det jo bare å få han testet, hvis det i det hele tatt er behov
Virker som du har bestemt deg for hva løsningen er i alle fall
Jeg tror selv det er mye viktigere at skolen lærer seg å tilrettelegge! Fordi, dersom barnet er evnerikt og man starter et år før, så er det å forskyve et problem. Et evnerikt barn vil fort likevel gå forbi klassen tross tidlig start, og man kan jo ikke akkurat flytte ungen opp et ekstra trinn titt og ofte. Så man utsetter egentlig bare problemet med at skolen før eller siden må tilrettelegge.
Som nevnt i mine innlegg over, så kommer jeg IKKE til å la min starte før på skolen, av de nevnte grunnene jeg har skrevet om i tidligere innlegg, samt det jeg skriver i forrige avsnitt! Synes mange, inkl lærere (uten evnerike barn selv) gir gode råd.
Jeg ble testet da jeg gikk i bhg selv da jeg også var flink (riktignok ikke like flink som min sønn, da jeg først begynte å lese da jeg var fire år), og passerte testene (både faglig og de på modenhet) glatt. Men mine foreldre, forhørte seg heldigvis med andre foreldre som hadde latt barna sine starte tidlig som angret på valget. Det ble problematisk i forhold til sosiale ting for barna deres oppigjennom, alt i fra fritidsaktiviter til at barna ikke var like modne verken fysisk eller psyksk oppigjennom. Husker spesielt ei som var sent ute med vekst og pubertet (det kunne hun jo vært uansett, men ble jo ekstra ille ved at hun startet før), som var barn og fortsatt likte å leke, mens de andre begynte å utvikle seg kroppslig og begynte å vise interesse for kjærester etc (det kunne jo selvsagt blitt sånn for denne jenta uansett, men ble jo ikke bedre av at hun var yngre).