Fireåring som kan mye

Bkno0804482

Betatt av forumet
Hei. Jeg må bare høre med dere kloke gode foreldre her inne om dere har/har hatt fireåringer. Synes vår 4 åring kan så utrolig mye som de på sanne alder ikke kan, og må ha litt hjelp av dere. Har så smått begynt å tenke på skolestart, da han leker med kun de eldste. Lurer på om det kan være klokt av oss å søke framskyndet skolestart..

Jeg må desverre "ramse" opp alt han kan, for å gi dere et rett bilde. Håper ingen tar det for skryt og hovmod- det er ikke min intensjon.

Han er fylt 4 for bare 2 mnd siden

Han kan:
-telle til over hundre
-kan alfabetet, og alle lyder
- skrive bokstaver og nesten hele navnet sitt uoppfordret (har langt navn)
- pluss og minus opp til 5

-klatrer høyt
- svømmer selv under vann
- kan knyte dobbeltknute
- Størst ordforråd av alle 4 åringene i bhg, og var gjennom hvorfor fasen allerede som 2,5 åring
-snakket i fem-syv års setninger som 2 åring
- kler av og på seg helt selv
- knepper knapper opp og igjen (klarer feks en hel cardigan)
- kan smøre sin egen mat med kniv
- kan forskjellen på høyre og venstre
- kan "alle ord", alle farger, preposisjoner, nåtid og fortid

Mine spm:
1. Er dette vanlig utvikling hos en 4 åring, eller er han veldig tidlig?
2. Bør han begynne på skolen tidligere?
3. Vil 2,5 år til i bhg være for lenge?

Takknemlig for svar.
 
Hei, høres veldig likt ut som min eldste.

Han begynte på skolen da han var 5,5 år siden han var født sent på året. Var en av de som var lengst framme på skolen fra starten av og har fra da hatt tilpassede oppgaver. Feks fikk enkel lesebok istedenfor å lære en ny bokstav hver uke. Han går nå i femte og jobber med 6,7,8 og 9-klasse pensum i ulike fag.

Vi ble spurt om å hoppe han opp et klassetrinn (fra fjerde til sjette), men han er ikke langt framme sosialt og emosjonelt. Der er han aldersadekvat. Så føler det blir feil. Det er også noe å tenke på, ikke bare faglig.

Hvordan er han i lek? Hvordan er han i sosialt samspill med andre? Hvordan er den emosjonelle utviklingen?

Jeg jobber i barnehage og det du forteller er ikke unormalt. Men det er selvfølgelig langt over gjennomsnittet :)
 
Ikke unormalt nei.
Men hvordan er han i sosialt samspill?
I lek osv?
Det er mye annet enn det faglige som bør være på plass før skolestart.
 
Last edited:
Høres ganske likt ut som min fireåring egentlig... Han nærmer seg riktignok fem, men kunne det meste av dette for et halvår siden og...
 
Jeg synes barn i dag begynner for tidlig på skolen, så jeg skjønner ikke poenget med å sende han enda tidligere. Min er også 4 år, men født i desember i fjor. Han kommer til å være minst i klassa, men klarer det meste som din kan. Ser ikke på han som et geni for det:p
 
Høres ut som storebror her.
Han kunne hele alfabetet, og kjenne igjen alle bokstavene da han var 2, i tillegg til alle farger og tusen på tusen av ord. Fikk beskjed av helsesøster om at han hadde forståelse- og språk lik en 8-9-åring. Nå er han 3.5 og det er nesten ikke et ord han ikke kan, han skriver bokstaver, har begynt å lese litt, kler på seg selv, smører mat osv. Høyre og venstre har han kunnet i et år nå. Han er helt fantastisk faglig sett, men de i bhg. så allerede fra han var 1.5 at han trives best med å snakke med voksne, da han ikke hadde så mye felles med de på samme alder. Vi er mye sammen med barn på samme alder, også på fritiden, men det var ikke så interessant. Både bhg. og vi jobber dermed med å prøve å få opp interessen for lek og moro med andre barn. Han har nå det siste året begynt å få det artig med de andre barna i bhg., og har fått bestevenner. :)

Jeg tenker at de blir raskt nok store, og seriøsiteten kommer fortere enn man aner. La de få være barn når de kan, og heller se på muligheten om å flytte et trinn opp når han først begynner på skolen, om dette er en mulighet da.
 
Hei, høres veldig likt ut som min eldste.

Han begynte på skolen da han var 5,5 år siden han var født sent på året. Var en av de som var lengst framme på skolen fra starten av og har fra da hatt tilpassede oppgaver. Feks fikk enkel lesebok istedenfor å lære en ny bokstav hver uke. Han går nå i femte og jobber med 6,7,8 og 9-klasse pensum i ulike fag.

Vi ble spurt om å hoppe han opp et klassetrinn (fra fjerde til sjette), men han er ikke langt framme sosialt og emosjonelt. Der er han aldersadekvat. Så føler det blir feil. Det er også noe å tenke på, ikke bare faglig.

Hvordan er han i lek? Hvordan er han i sosialt samspill med andre? Hvordan er den emosjonelle utviklingen?

Jeg jobber i barnehage og det du forteller er ikke unormalt. Men det er selvfølgelig langt over gjennomsnittet :)

Takk for svar. Han leker bare med de eldre barna, og følger deres rollelek. Er populær og får innpass. Kjeder seg lett med jevnaldrende .
 
Ikke unormalt nei.
Men hvordan er han i sosialt samspill?
I lek osv?
Det er mye annet enn det faglige som bør være på plass før skolestart.

Er helt på plass. Leker med de eldre , er en godt likt gutt og følger alle regler som de eldste gjør. Ingen vansker der heller.

Kjeder seg lett med jevnaldrende
 
Høres ut som storebror her.
Han kunne hele alfabetet, og kjenne igjen alle bokstavene da han var 2, i tillegg til alle farger og tusen på tusen av ord. Fikk beskjed av helsesøster om at han hadde forståelse- og språk lik en 8-9-åring. Nå er han 3.5 og det er nesten ikke et ord han ikke kan, han skriver bokstaver, har begynt å lese litt, kler på seg selv, smører mat osv. Høyre og venstre har han kunnet i et år nå. Han er helt fantastisk faglig sett, men de i bhg. så allerede fra han var 1.5 at han trives best med å snakke med voksne, da han ikke hadde så mye felles med de på samme alder. Vi er mye sammen med barn på samme alder, også på fritiden, men det var ikke så interessant. Både bhg. og vi jobber dermed med å prøve å få opp interessen for lek og moro med andre barn. Han har nå det siste året begynt å få det artig med de andre barna i bhg., og har fått bestevenner. :)

Jeg tenker at de blir raskt nok store, og seriøsiteten kommer fortere enn man aner. La de få være barn når de kan, og heller se på muligheten om å flytte et trinn opp når han først begynner på skolen, om dette er en mulighet da.

Takk for svar
 
Er helt på plass. Leker med de eldre , er en godt likt gutt og følger alle regler som de eldste gjør. Ingen vansker der heller.

Kjeder seg lett med jevnaldrende
Sånn var min også, men nå er han året eldre enn din og har sammen med noen andre født tidlig på året gått med skolestarterbarna i bhg. For var året eldre han lekte med. Men nå siste året har han begynt å leke mer med de som er like gamle som seg og de i bhg har vært veldig flinke! Vurderte skolestart tidlig, men har slått det fra oss. Det er deilig å se at han bare leker og koser seg! Er blitt bedre på å bare leke siste året :)

Utfordringen med at de tar ting så lett er om de får inviduell tilpasning på skolen. Og lærer seg å lære ting. Jeg fikk sjokk da jeg studerte og måtte lære meg ting for alt kom ikke av segselv. Derfor svarer vi når han spør om noe, og da husker han alt, men går ikke inn for å lære han mer, oppfordrer mer til lek :) (lek er også læring, og lek kan også være avansert bygging av lego eller andre leker, brettspill som sjakk o.l., eller å lære seg musikkinstrument i tillegg til fotball og skogsturer)

Les mer om evnerike barn om du lurer på hvor smart ungen din er, foreningen har fin facebookside bl.a.
 
Høres ut som min også, han blir 4 om en en måned.
Han begynte å kjede seg på småbarn når han var 2,5 år og dukke begynne på stor avdeling da.
Han er langt framme språklig og har et bredt ordforråd og begynte tidlig å snakke, han er veldig praktisk anlagt og lager mar selv, kler på seg osv.
Teller langt, kan hele alfabetet, kan fargene på engelsk osv.
Han leker godt med jevnaldrende, men leker mye rollespill med de eldste.
Bhg sier han er en helt normal 4 åring, men langt fremme språklig, de oppmuntrer og hjelper han med det og lar han få utfordringer.
Han er veldig sosial osv.
 
Takk for alle svar. Helsesøster sa at han var den fireåringen hun hadde sett i løpet av 30 år som hadde best språk, og som samlet sett hadde flest alders-ferdigheter. Hun mente han var evnerik.
 
Jeg er lærer og hadde oppstart med en 1.klasse for to år siden. I denne klassen startet det en elev som var 4, nettopp på bakgrunn av alt eleven kunne, mestret og klarte. Startet tilsynelatende med gode sosiale ferdigheter, men etterhvert som skoleåret gikk møtte denne eleven mye nedtur. Eleven opplevde raskt at de andre vokste i fra i forhold til sosiale koder, modenhet, normer elevene skaper seg i mellom og mulighetene til å bygge relasjoner på tvers av eksisterende forhold. Eleven opplevde så svært mye frustrasjon i hverdagen, nettopp fordi eleven ikke klarte å henge med. Faglig sett fungerte elevene veldig godt, og det samme kan sies om de sosiale forholdene - sett fra overflaten.
Fra en læreres synspunkt ville jeg tenkt nøye igjennom, for selv om du selv opplever sønnen din som stor for alderen er det en helt annen realitet når skolen starter. Jeg ville nok heller latt han starte med sitt årskull, men vært tidlig på skolens ledelse, kontaktlæreren og pp-tjenesten i kommunene for tilrettelagt arbeid for en begavet gutt. Her kan du og snakke med helsestasjonen slik at helsesøster på skolen er på banen tidlig. Sterke som svake elever har rett på sin egen IOP. På den måten «sikrer» man litt de sosiale forholdene, og det finnes heller utallige muligheter for å tilrettelegge derfra. Førsteklasse handler i stor grad om å skape trygge barn, og i de fleste tilfeller jeg kjenner til sliter en 4-åring med å tilpasse seg miljøet dagens skolesamfunn har tilrettelagt for skolestartere.
 
Det kan også min 4 åring, utenom språket. Hun er to språklig, så ikke fremme på språk, men normal.
 
Jeg er lærer og hadde oppstart med en 1.klasse for to år siden. I denne klassen startet det en elev som var 4, nettopp på bakgrunn av alt eleven kunne, mestret og klarte. Startet tilsynelatende med gode sosiale ferdigheter, men etterhvert som skoleåret gikk møtte denne eleven mye nedtur. Eleven opplevde raskt at de andre vokste i fra i forhold til sosiale koder, modenhet, normer elevene skaper seg i mellom og mulighetene til å bygge relasjoner på tvers av eksisterende forhold. Eleven opplevde så svært mye frustrasjon i hverdagen, nettopp fordi eleven ikke klarte å henge med. Faglig sett fungerte elevene veldig godt, og det samme kan sies om de sosiale forholdene - sett fra overflaten.
Fra en læreres synspunkt ville jeg tenkt nøye igjennom, for selv om du selv opplever sønnen din som stor for alderen er det en helt annen realitet når skolen starter. Jeg ville nok heller latt han starte med sitt årskull, men vært tidlig på skolens ledelse, kontaktlæreren og pp-tjenesten i kommunene for tilrettelagt arbeid for en begavet gutt. Her kan du og snakke med helsestasjonen slik at helsesøster på skolen er på banen tidlig. Sterke som svake elever har rett på sin egen IOP. På den måten «sikrer» man litt de sosiale forholdene, og det finnes heller utallige muligheter for å tilrettelegge derfra. Førsteklasse handler i stor grad om å skape trygge barn, og i de fleste tilfeller jeg kjenner til sliter en 4-åring med å tilpasse seg miljøet dagens skolesamfunn har tilrettelagt for skolestartere.

Mener du ikke 5-åring?
En 4 åring får vel ikke begynne på skolen 2 år før tiden?

For øvrig takk for svar.
 
Ok. Jeg trodde de som er født sent på året ikke fikk framskutt skolestart.

Jeg er ikke kjent med gjøremåte i de ulike kommunene, men foreligger det ønske fra foresatte samt dokumentasjon fra barnehage/andre sakkyndige så er søkeprosessen og behandlingen av den lik uansett når på året en er født. Slik er det i hvert fall her jeg bor.
 
Jeg er ikke kjent med gjøremåte i de ulike kommunene, men foreligger det ønske fra foresatte samt dokumentasjon fra barnehage/andre sakkyndige så er søkeprosessen og behandlingen av den lik uansett når på året en er født. Slik er det i hvert fall her jeg bor.
Det stemmer ikke. Står i opplæringsloven at barnet må ha fylt 5 år før 1. april for at søknaden i det hele tatt skal vurderes.

”Grunnskuleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkunnig vurdering la eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har fylt 5 år."
 
Det stemmer ikke. Står i opplæringsloven at barnet må ha fylt 5 år før 1. april for at søknaden i det hele tatt skal vurderes.

”Grunnskuleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkunnig vurdering la eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har fylt 5 år."

Eleven jeg hadde startet som fireåring med bursdag i september. I dette tilfellet lå det vurdering fra PPT som grunnlag for innvilget søknad. Jeg skal ikke uttale meg om alle saker gjort innad i kommunen, men jeg ble informerte rundt denne saken at prosessen var slik dersom samtykke og vurdering ga grunn nok til tidlig skolestart.
Forøvrig enige i regelverket over og at det burde vært et minimum.
 
Back
Topp