Finnes det slemme barn?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Ofte sies det at det ikke finnes slemme barn, men det er mye mobbing blant barn og ungdom. Og andre stygge ting som mangel på respekt, dårlig oppførsel mot voksne og barn osv. Vil det si at foreldrene har all skyld dersom barnet deres stadig mobber andre, og ikke viser andre respekt? Hva mener du, finnes det slemme barn?

Nei, det finnes ikke slemme barn (med mindre det er noe faktisk galt med dem, at de er sosiopater e.l., men selv da er de ikke "slemme"), men barn kan OPPFØRE seg slemt allikevel.
Med andre ord - det er ikke snakk om iboende ondskap, men dårlig oppførsel som man så kan lure på om er innlært eller noe som ligger lettere for visse barn enn andre.

I pedagogikken/utviklingslæren stilles spørsmålet om barn fra fødselen av er engler eller djevler: En retning sier at barn har i seg alt som trengs for å bli gode mennesker, og bare må veiledes med myk hånd - den andre at barn er dyr uten forståelse for empati, rett/galt og liknende før vi har sosialisert det inn i dem.
Jeg heller vel mest mot den siste kategorien - små barn kan fint plage insekter og små dyr fordi de ikke har lært seg at det er galt, de har ikke lært seg å sette seg inn i andres situasjon.
Så er det noen få, ekstreme unntak, barn som vokser opp i grusomme situasjoner og likevel blir gode mennesker.
Men resten av dem?
De må læres opp, og trenes, og minnes på det, og merke at det får konsekvenser når man bryter reglene for hvordan vi kan oppføre oss i samfunnet vårt.
For det er IKKE greit å oppføre seg slemt.

Ja det finnes slemme barn. Hvis vi skal være flisespikkere så er det barn som gjør slemme ting. Alle har jo selvfølgelig positive egenskaper også.

Foreldre har hovedansvar for oppdragelse og empati må også læres. Men nå er barna ikke så mye sammen med foreldrene og har generelt mer barn enn voksne rundt seg så hele samfunnet oppdrar ungen, ikke bare foreldrene.

Det syns jeg er litt vanskelig å svare på. Ordene "barn" og "slem" i samme setning er jo ganske fyfy å si. :P

Helt ærlig så er det enkelte barn, skolebarn/ungdommer, jeg av og til får lyst til å smekke til fordi de kan være så utrolig frekke og respektløse. Men så kjenner en jo ikke alle barn, og handlinger gjenspeiler ikke alltid hvordan de er, men ofte hvordan de vil være. Altså de oppfører seg "tøft" fordi de egentlig er ganske sårbare, men ikke ønsker å vise svakhet. Vi har et sånt eksempel i barnehagen jeg jobber i.

Vanskelig å si at et barn er slemt, men for å snu på det ; nei, foreldre har ikke all skyld dersom deres barn mobber eller er fysisk stygge med andre barn.

Og det er forskjell på barn og ungdom. Ungdom skal virkelig kunne stå til ansvar for egne handlinger og holdninger.

Det fins barn som gjør slemme ting, men tror absolutt ikke at man skal sette de i en bås som kaller de slemme barn bare fordi de ikke alltid oppfører seg perfekt. Barn må lære forskjellen på rett og galt, og det er opp til foreldre, voksne rundt barna og samfunnet rundt å lære dem denne forskjellen :)

Skjønner at barn mobber jeg, leser man rundt i kommentarfelter og forumer osv så oppfører jo ikke voksene seg som noen gode forbilder.
Holdningene til mange der ute er forferdelige. Og jeg vil si at nei barn er ikke slemme, men de blir påvirket av miljøet de er i.
Av de barna som ofte slenger med munn, dytter, sparket osv så har ikke foreldrene gjort det store inntrykket på meg, og så blir jo også barn påvirket av venner igjen.
Det er bedre å være venn med "mobberen" enn å være den som blir mobbet!
Så jeg er sikker på at ingen barn blir født slemme, men de påvirkes av alt rundt!

Nei ...Men det finnes barn som gjør mange slemme ting , og grunnen til det må man jo finne ut ...

Periodevis vil noen barn oppføre seg generelt ganske slemmt og den siden er på en måte mer aktiv en vanlig. Det "samme barnet" kan oftest også vise storsinn og empati i neste øyeblikk. Barn er komplekse vesner med sider som veksler mellom og komme til utrykk. Men når en får lyst til og luse til et slikt barn bør en vite at det er forsterkende, jeg synes av erfaring at barna som er i en periode der de lever ut sin mer usosiale side lærer DEG mest om deg selv og akkurat hvor bestemt/emptatisk du bør være for å snu barnet og situasjonen til noe positivt. Ofte er det jo mye usikkerhet og frykt under sinnet, en bør derfor ikke skjemme ut barnet eller dominere det med frykt da øker skammen og frykten virkelig... den går i hi men blir vanskeligere og komme til.Det ser ut som problemet er løst. På en måte er det vel ønskelig at disse slemme tendensene kommer frem så de kan håndteres på riktig måte så "smelter isen" og en blir nærmere en før. Ikke for og si at jeg ikke har tatt "politigrep" på større barn som er iferd med og påføre andre barn varig men...da fordufter gosnakket. Jeg er ikke pedagog dette her er kun synsing fra jobb som assistent i barnehage. En jobb som anbefales på det varmeste :) Pass på din egen "energi" er mitt beste tips.

Skjønner at barn mobber jeg, leser man rundt i kommentarfelter og forumer osv så oppfører jo ikke voksene seg som noen gode forbilder.
Holdningene til mange der ute er forferdelige. Og jeg vil si at nei barn er ikke slemme, men de blir påvirket av miljøet de er i.
Av de barna som ofte slenger med munn, dytter, sparket osv så har ikke foreldrene gjort det store inntrykket på meg, og så blir jo også barn påvirket av venner igjen.
Det er bedre å være venn med "mobberen" enn å være den som blir mobbet!
Så jeg er sikker på at ingen barn blir født slemme, men de påvirkes av alt rundt!

Ja, jeg blir av og til nesten sjokkert over hvor mye dumt og stygt voksne mennesker lirer av seg... Ikke minst hvor sneversynt de kan være! Det er jo ikke rart at noen barn blir farget av det.

Back
Topp