Finnes det en IDIOTSIKKER måte å lage en vellykket ribbe på?

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
E

eLLe*meLLe

Guest
Jeg er virkelig ingen dyktig kokk. Skal ha julaften for første gang og har funnet ut at det må bli servert ribbe, for det vet jeg alle liker.

Men så er jeg så nervøs for å ikke få det til.
Er det noen som kan gi meg en idiotsikker oppskrift fra start til slutt som garanterer et bra resultat og ikke minst en sprø svor??

Deler du den opp i biter vil den smake en million ganger bedre, og den blir en million ganger lettere å lage.

Når den ser ferdig ut skrur du opp overvarmen og følger med til du ser at svoren er sprø :)

Stek den i ovnen i en ribbeform....
Jeg har aldri brukt ribbeform, men det skal vist være bra :P
evn legg en talerken opp ned under ribba, så det smelta fettet renner vekk...

Sleng noen klatter med smør på toppen av den før du setter den inn, ett par deseliter vann i panna og aleminiumsfolie over...
fyll på med litt vann underveis om det damper vekk.
ovnen på 225-230ish ca...
Salt og pepper på svoooor....Det tar jeg på noen dager i forveien og lar det ligge og kooose seg.
la den stå en time eller to, avhengi av størelse...
Ta av folien, senk tempen til 200ish grader og la den stå ett par timer til...

HVIS du ikke har sprø svor, så kan du sette ovnen på grill litt på slutten, men føl med så den ikke blir svidd...

jeg har aldri hatt noe annet enn perfekt ridde og synes det er noe av det letteste å lage :P
Jeg er familiens Ribbekokk hvert år gitt :P

For å få en sprø svor har jeg fått tips av en dansk slakter (og alle vet at danskene er ramme når det kommer til tilberedning av gris) er å gni svoren inn med MYE salt, og også husk å skjære opp svoren i ruter og gni godt med MYE salt. Og så gjerne litt ekstra til slutt.

Hvis du er en skikkelig ræva kokk, er vel det mest idiotsikre å få Ultra eller en annen butikk til å steke den for deg. Det koster litt mer,men da er det bare å varme den opp under aluminiumsfolie på svak varme. MEN jeg syns du skal prøve å steke den selv for det er faktisk ikke vanskelig selv om man ikke er noen kløpper på kjøkkenet:-). Et annet tips er å langsteke ribben, da blir den så mør at kjøttet faller fra hverandre. Skikkelig digg! Google langsteking av ribbe så finner du fremgangsmåten. Lykke til:-)

Krydre ribba GODt med masse salt og pepper (+ gjerne litt sennspsulver). passe på at det gnies godt inn i alle kniker og kroker, mellom svoren o.l) et par dager i  forveien..
La den stå i formen den skal setkes i dekket med alu.folie til den skal setekes.

Damp ribba først, ved og helle litt vann (+ løk,gulrot o.l til kraften) i stekeformen  og la ribba stå på rist over, dekk ribba og formen med alu. folie og sett den i ovenen på 230grader i ca 45minutter:
Ta ut ribba og ta av folien, legg noe under ribba slik at væske o.l renner av og ikke samles i en dam midt oppå.

Skru ned ovnen til 200grader, og sett ribbeforma midt inni ovnen, og stek i ca 1.5 time for tynnribbe   og 2.5 t for vanlig ribbe.

Svoren blir som regel god og sprø med denne oppskrifta, blir den ikke sprø så skru på varmluft de siste minuttene og evnt bruk grillelementetet.

Ribba skal hvile i 20 min før den skjæres opp.

Da siler jeg av kraften og lager en saus + varmer tilbehøret :)

Gjør som hellstrøm jeg. 

Legg ribba med svoren NED i langpanne. Ha på vann til det dekker svoren. Ha i litt løk, gulrot, purre og det du måtte ha for hånden som lager fin kraft. 

Stek på 180 grader i en time. Snu ribba med svorsiden opp i en time. Skru opp varmen og stek 30 minutter ekstra. 

Så øser du av fettet av kraften i panna. Da har du ribbefett + deilig kraft som du kan bruke til å lage saus. 

Aravis skrev:
Gjør som hellstrøm jeg. 

Legg ribba med svoren NED i langpanne. Ha på vann til det dekker svoren. Ha i litt løk, gulrot, purre og det du måtte ha for hånden som lager fin kraft. 

Stek på 180 grader i en time. Snu ribba med svorsiden opp i en time. Skru opp varmen og stek 30 minutter ekstra. 

Så øser du av fettet av kraften i panna. Da har du ribbefett + deilig kraft som du kan bruke til å lage saus. 

Jeg bruker og Hellstrøm sin oppskrift..
Blir perfekt hver gang!!
Saftig ribbe med sprø svor.
Du kan alltids sette på grillelementet rett før den er ferdig, og heve ribba litt, slik at du får grillet den litt.

Men anbefaler virkelig Hellstrøm sin oppskrift!

Du får lage en prøveribbe før julaften så er du litt tryggere på deg selv. MÅ jo ikke BARE spise ribbe på julaften

Og jeg regner med du vet hva du har til ribba?

Jeg foreslår.

-Poteter
-Sjysaus (ikke kjøttkakesaus som jeg fikk servert en jul.....)
-Smørdampet rosenkål krydret med salt og pepper
-Surkål
-Tyttebærsyltetøy

Mumfie skrev:

Aravis skrev:
Gjør som hellstrøm jeg. 

Jeg bruker og Hellstrøm sin oppskrift..
Blir perfekt hver gang!!
Saftig ribbe med sprø svor.
Du kan alltids sette på grillelementet rett før den er ferdig, og heve ribba litt, slik at du får grillet den litt.

Men anbefaler virkelig Hellstrøm sin oppskrift!

Sign!! Jeg har ALDRI likt ribbe før jeg og kjæresten prøvde ut Hellstrøm-metoden i fjor.. Ribba blei jo helt perfekt begge gangene vi prøvde! Var nedtur å spise ribbe på julaften hos svigers for den var stekt på "vanlig" måte og var som å spise sagflis:-p

Forstår ikke hva som er så vanskelig med den ribba? Jeg spiser det ikke selv, men har laget det til andre mange ganger, og må helt ærlig si det aldri har falt meg inn at f.eks svoren ikke skal bli sprø.. Et triks som alltid fungerer er å legge en tallerken opp ned midt under ribba, for da renner fettet av så det ikke "bløter" svoren.

Back
Topp