Finner ikke roen ved legging

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Uansett om jentungen (3) legger seg kokken 18, 19 eller 20, bruker hun akkurat like lang tid på og finne roen og sovne.

Vi har gode leggerutiner hver dag, med skift, tannpuss, litt snakk om dagen som har vært og boklesing.

Hun har ett lite lys på over sengen, to kosekluter hun er veldig glad i, døren på gløtt osv.

Vi har forsøkt at hun legger seg selv, men etter og ha fulgt henne tilbake 100 ganger hver kveld i 30 dager, uten at det har tatt noe kortere tid ga vi rett og slett opp. Nå sitter vi inne hos henne til hun sovner. Men hun bruker akkurat like lang tid.

Det er umulig og få henne til og bli i sengen/på rommet alene, og vi er lei av og sitte der inne i evig tid hver kveld, :(
Men vi aner ikke hvordan vi skal få henne til og finne roen på egenhånd.

Noen gode tips? Vi har vel prøvd det meste, men jeg må bare spørre igjen alikevel!

slik hadde me og d, å d va heilt grusomt.

me endte opp me å flytta han innijenn t vårt rom (men vår va jo kun 1år)
å d hjalp her :)
flytta han på eget rom ijenn når han va 1 1/2.

Har desverre ingen gode råd
men eg håpe d ordne seg for dåkke snart.
e deilig me litt ro på kvelden

*Tullingen* skrev:
slik hadde me og d, å d va heilt grusomt.

me endte opp me å flytta han innijenn t vårt rom (men vår va jo kun 1år)
å d hjalp her :)
flytta han på eget rom ijenn når han va 1 1/2.

Har desverre ingen gode råd
men eg håpe d ordne seg for dåkke snart.
e deilig me litt ro på kvelden

Ja, hadde hun ikke vært mer enn ett år hadde vi nok gjort det vi også. Eller, vi gjorde det veldig lenge også. Men hun er 3 år, så jeg føler hun bør lære seg og sove alene snart.

sover hun veldig lenge på morningen?? er hun i nok aktivitet..? sover hun godt resten av natta? sovner hun i løpet av dagen??(her er det nok at sønnen min sover i 5 min så blir det problemer på kvelden) hvis det er et problem ville jeg kanskje prøvd akupunktur

shorty86 skrev:
sover hun veldig lenge på morningen?? er hun i nok aktivitet..? sover hun godt resten av natta? sovner hun i løpet av dagen??(her er det nok at sønnen min sover i 5 min så blir det problemer på kvelden) hvis det er et problem ville jeg kanskje prøvd akupunktur

Nei, hun er stort sett oppe i syv tiden, uavhengig av når hun legger seg, når hun sovner og hvor mange ganger hun har vært våken i løpet av natten.

Sover ikke godt resten av natten heller nei. Våkner hver eneste natt 3-4 timer etter hun sovnet. Av og til våkner hun med ett skikkelig raseri anfall. Varierer om hun våkner bare den ene gangen eller opp i mot 5 ganger, men ligger gjennomsnittlig på 2,2 ganger pr. natt. :p Innimellom kan hun ligge våken 1-2 timer før hun sovner igjen.

Hun er jo i barnehagen til vanlig, og av og til litt ute etter barnehagen også. I påsken har hun vært i mye aktivitet og mye ute på lekeplassen.

Hun sover ikke noe på dagtid.

Ja, kanskje vi skal prøve akupunktur. Det er vel faktisk ett av de rådene jeg har fått tidligere som har gått i glemmeboken og fortsatt er uprøvd.

Har desverre ikke noen tips å komme med, for sånn er jentungen her og nå :/ .Men kommer til å følge tråden din for tips jeg og:)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
shorty86 skrev:

Nei, hun er stort sett oppe i syv tiden, uavhengig av når hun legger seg, når hun sovner og hvor mange ganger hun har vært våken i løpet av natten.

Sover ikke godt resten av natten heller nei. Våkner hver eneste natt 3-4 timer etter hun sovnet. Av og til våkner hun med ett skikkelig raseri anfall. Varierer om hun våkner bare den ene gangen eller opp i mot 5 ganger, men ligger gjennomsnittlig på 2,2 ganger pr. natt. :p Innimellom kan hun ligge våken 1-2 timer før hun sovner igjen.

Hun er jo i barnehagen til vanlig, og av og til litt ute etter barnehagen også. I påsken har hun vært i mye aktivitet og mye ute på lekeplassen.

Hun sover ikke noe på dagtid.

Ja, kanskje vi skal prøve akupunktur. Det er vel faktisk ett av de rådene jeg har fått tidligere som har gått i glemmeboken og fortsatt er uprøvd.

jeg bruker akupunktur for sterk forkjølese og magevondt men nålene har også den effeten at han sover uttrolig godt og lenge en stund fremover.. min blir 3 i august og han bryr seg overhode ikke om stikkene.. han sier det kiler;0) men pass på at det er et godkjent sted du går(sjekk ut nafo) og at de har erfaring med akupunktur på barn. aner ikke hvor du bormen vi bruker kambo klinikken i østfold. du kan jo lese på dems side så har du i hvertfall litt info evt sende mail eller ringe de hvis det er noe du lurer på. vi bruker Anne karin evensen. veldig hyggelig dame:0)

Sånn er det her også. En av oss bare legger seg ned sammen med henne og så sover hun på 30 sekunder. :)

Labambie skrev:
Sånn er det her også. En av oss bare legger seg ned sammen med henne og så sover hun på 30 sekunder. :)

Det er det hun ikke gjør her. :( Hun bruker like lang tid på og sovne når vi er inne hos henne, så kveldene forsvinner i styr og tull og inne på hennes rom.

Hadde hun bare sovnet fort når vi var der hadde det liksom ikke vært så stort problem. Men her trenger hun tid på og finne roen uansett hva vi gjør.

Hvor lenge må dere sitte der ?

Sitter ved sengkanten vi også men det tar max 10min fra vi går inn på rommet.. synger og duller litt. Syns igrunn ikke det gjør noe så lenge hun faktisk sovner i sin egen seng på en rolig måte. :)

babyto skrev:
Hvor lenge må dere sitte der ?

Sitter ved sengkanten vi også men det tar max 10min fra vi går inn på rommet.. synger og duller litt. Syns igrunn ikke det gjør noe så lenge hun faktisk sovner i sin egen seng på en rolig måte. :)

Alt ifra 30 min. på det beste, til to timer på det værste, men gjennomsnittlig har det vært en times tid i det siste.

Såpass ja. 
Holdt på sånn vi også ei stund, da gav jeg opp å hun la seg i vår seng en periode.. Men hun er jo noe yngre enn din frøken.. Skjønner godt at du vil hun skal lære å sovne av seg selv ja. 
Lykke til !emoticon

Vi hadde det akkurat likt som dere. Storesøster på tre år fant aldri roen selv, uansett om vi lå sammen med henne eller ikke. Ble nesten værre hvis vi oppholdt oss i samme rom som henne. Holdt på fra en halvtime til 3 timer hver kveld.
Var så desperat at jeg startet med klistremerker, og det funket!
Et klistremerke dagenen etter for å ha ligget i senga si rolig til hun sovnet.
10 klistremerker førte til tur i lekebutikken.
Det gikk ikke knirkefritt hver kveld, det gjør det fortsatt ikke, men det blir flere og flere av de kveldene som virkelig går bra! Hun har lært seg til å ligge rolig i senga si selv om hun ikke sovner med en gang og det er slutt på krangling og lange kvelder. I kveld la hun seg i senga si, jeg leste, sa natta, satt på gangen i 10 minutter og jenta hadde sovnet. Hadde noen sagt dette for tre uker siden hadde jeg ledd høyt og lenge!
Utvider antall klistremerker før "premie" og tror ikke det blir noe problem å avvikle det hele etterhvert.

jinta85 skrev:
Vi hadde det akkurat likt som dere. Storesøster på tre år fant aldri roen selv, uansett om vi lå sammen med henne eller ikke. Ble nesten værre hvis vi oppholdt oss i samme rom som henne. Holdt på fra en halvtime til 3 timer hver kveld.
Var så desperat at jeg startet med klistremerker, og det funket!
Et klistremerke dagenen etter for å ha ligget i senga si rolig til hun sovnet.
10 klistremerker førte til tur i lekebutikken.
Det gikk ikke knirkefritt hver kveld, det gjør det fortsatt ikke, men det blir flere og flere av de kveldene som virkelig går bra! Hun har lært seg til å ligge rolig i senga si selv om hun ikke sovner med en gang og det er slutt på krangling og lange kvelder. I kveld la hun seg i senga si, jeg leste, sa natta, satt på gangen i 10 minutter og jenta hadde sovnet. Hadde noen sagt dette for tre uker siden hadde jeg ledd høyt og lenge!
Utvider antall klistremerker før "premie" og tror ikke det blir noe problem å avvikle det hele etterhvert.

Så flott! :D

Vi har forsøkt dette her også, men det har så langt ikke funket. Kanskje vi skal gi det en sjanse igjen..

hei du.

uff kjenner mg så godt igjen for akuratt sånn  var tulla vår også i den alderen. begynn en time før du pleier med å , slå av tv`n. spis uten andre inntrykk rundt henne enn kveldsmaten, kanskje en bok som dere leser for henne evt snakker om dagen. snakke om hvordan dagen har vært 5 min før hun skal sove kan virke "oppkvikkende" på de små fikk jeg beskjed om slik at jentungen trengte enda lenger tid for å fordøye nye inntrykk som hadde skjedd i løpet av dagen. de små tenker veeeeeeeldig masse på ting som har skjedd.

og prøve å ha en passe lang kose stund før hun skal inn i sengen sin å legge seg.

vi begynte med dette og det funket veldig bra. så gikk det seg til til nomrale leggerutiner igjen , sikkert litt pga alderen også? håper det ordner seg for dere, for vet hvor stor den frustrasjoenen over at en ikke får egen tid på kvelden er.

Back
Topp