finger knekt?

MammaTilEmilie

Gift med forumet
noen her som har knekt noen av fingrene?
typen va på trening igår og klarte og bli treft på lille fingeren av ein sånn 5 kg ball og han hørte det knakk i fingeren og har vondt i den men han som haaaaater leger vil jo selvfølgelig ikke til legen..

finnes det en metode man kan se/sjekke om fingeren e knekt slik eg kan kreve han reiser til legen om eg ser den er det

Gjør det vondt å dunke lett på oversiden av fingertuppen? (rett ut finger så mye som mulig, og dunk lett med jevne slag)
Hvis det gjør mer vondt kan det være brudd da nervene i bruddflaten slår mot hverandre.
Ellers er det som nevnt over feilstilling og åpne sår med beinpiper stikkende ut (han har vel ikke det) som er klare brudd tegn.
Smellet kan også komme fra et leddbånd/sene som har røket.
Uannsett vil jeg anbefale en tur på legevakt for å ta et røntgenbilde.

ORIGINAL: BarnIDesember

Gjør det vondt å dunke lett på oversiden av fingertuppen? (rett ut finger så mye som mulig, og dunk lett med jevne slag)
Hvis det gjør mer vondt kan det være brudd da nervene i bruddflaten slår mot hverandre.
Ellers er det som nevnt over feilstilling og åpne sår med beinpiper stikkende ut (han har vel ikke det) som er klare brudd tegn.

ja eg prøver og si til han at han bør ta en legesjekk men han sier bare at det er vekk kasta penger..
han var til lege me ryggen for noen mnd siden og hadde kjempe vondt men vart bare sendt ut igjen uten røntgen eller noe så han har hatt ganske uflaks med leger :S

ORIGINAL: earane

ORIGINAL: BarnIDesember

ja eg prøver og si til han at han bør ta en legesjekk men han sier bare at det er vekk kasta penger..
han var til lege me ryggen for noen mnd siden og hadde kjempe vondt men vart bare sendt ut igjen uten røntgen eller noe så han har hatt ganske uflaks med leger :S

Hvis legen regnet med at det var muskulært, tar de sjelden røntgen. Men det er annerledes med denne fingeren, som har vært utsatt for traume.
Han kan i første omgang ringe og forhøre seg med legevakt. Er ikke sikkert han trenger å komme inn engang.
Hold fingeren i ro, gjerne høyt, is ned (husk å legge noe imellom) og se det an kan han jo også gjøre.
Men det er ikke tøft å la et brudd gro feil, for så å måtte komme inn for å knekke det opp om 3 uker...
Bare så det er sagt :o)

Jeg har knekt lillefingeren før, det er jævelig vondt! [&o]

Back
Topp