Fine navn. Ville du ha....

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
... valgt et navn noen i familien din har på sine barn? (Evt venninner.) Spesielt om det er utenlandske navn, som har kommet pga familienavn osv..

Om det er et navn du synes er veldig fint, men noen i familien allerede har valgt det, ville du valgt det til ditt eget barn? Ville du sagt fra, spurt først? Hva om dette navnet var av spesiell betydning for de som allerede har det, med tanke på oppkalling etter noen, en spesiell hendelse eller lignende?

Har du gjort dette, planer om å gjøre det? Bruke et navn andre har kommet fram til, selvom dette navnet ikke har noen betydning for deg?
Og om noen tok navnet du har på ditt barn, ville du følt at de "stjal" det fra deg på en måte?
Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å velge et navn noen i familien har valgt, ville vært rart.

Barnet vårt har et annerledes navn, pga forfedre. Og ville ikke likt om alle andre tok det, siden man ønsker at barnet skal hete noe som har betydning for en. Navn er jo noe ganske personlig. Ikke gøy om alle brått da heter det samme.

jeg hadde ikke likt at venninner og famile brukte mine barns navn. Men nå er ikke mine navn på top 10 liste heller... Kunne jo selvf ikke nektet de det, men hadde synes det var rart. Kunne ikke falt meg inn å brukt familie og venners barns navn heller.

ORIGINAL: thejohan

Hvis jeg hadde "sett meg ut" et navn, og venninnene mine fikk baby før meg, og valgte og kalle babyen sin for det samme, så hadde jeg fortsatt valgt det navnet.

Hadde det vært en i familien, så hadde jeg fortsatt valgt det navnet. Men ikke hvis det hadde vært min søster eller min bror.
Ellers, ja.

Men jeg tror ikke jeg ville gjort det andre veien. "Stjelt" et navn fra andre.
Ikke hvis det var et navn jeg ikke hadde noen tilknytning til.

Helt enig med deg!
Om man har funnet navnet selv først, er det jo greit.
Men, som du sier, jeg kunne ikke ha "stjelt" et navn andre i familien eller venner allerede hadde valgt. Det hadde ikke føltes riktig.

ORIGINAL: * supermeg*

jeg hadde ikke likt at venninner og famile brukte mine barns navn. Men nå er ikke mine navn på top 10 liste heller... Kunne jo selvf ikke nektet de det, men hadde synes det var rart. Kunne ikke falt meg inn å brukt familie og venners barns navn heller.

Så bra å se at det ikke bare er jeg som føler det sånn!
Jeg hadde synes det var vemmelig å tatt navn fra andre i familie o.l., og ville ikke likt om andre tok navnet til barnet vårt.
Hadde blit litt rart i sammenkomster osv. Spesielt når alle i familien min vet at det navnet har en speiell betydning for oss.

Har jeg funnet jeg navn jeg liker, bryr jeg meg fint lite om venninner ol også har valgt navnet.

Om det er nær familie, så kanskje.

Nå har snuppa mi et ikke så vanlig navn her i norge, men jeg ville ikke blitt snurt om noen hadde brukt det samme navnet.

ORIGINAL: Chumalunga

Ikke hvis det var veldig nært. Det var to guttenavn vi måtte gå bort fra da vi valgte - det ene var et jeg hadde ønsket meg så lenge jeg kan huske, men broren til mannen min heter det, så vi droppet det (mannen min ønsket det slik, bådde broren og jeg syntes det var helt ok) Det andre var et navn som kjæresten til broren min sa hun ville bruke om hun fikk en sønn...Hun er langt fra gravid, og det er jo ikke engang sikkert de to noen gang får barn sammen, så heller ikke det var vel et særlig godt grunnlag... Men vi tok hensyn og valgte det bort likevel.

Så omtenksomt av dere! [:)]
Jeg ville gjort som deg jeg også, for handler jo litt om å respektere andre.

Dattra mi hette d samme som søstra mi. D e et gammelt slektsnavn å syns d passe dattra mi perfekt! Søstra mi har et anna navn foran Eline da, å ho syns d e litt kosli [:)]

Men syns kanskje d e litt rart me søskenbarn me samme navn, samtidi, vess æg hadd bestemt mæg for et navn så har æg bestemt mg for et navn..

Jeg ville ikke tatt navnet på barnet til en veninde hvis det navnet var litt uvanlig og spesiellt for dem/hadde en historie. Har litt med respekt å gjøre synes jeg.
Hadde bayen derimot hett Emilie eller Emma osv..som veldig mange andre barn hadde jeg ikke brydd meg. Jeg har valgt en sammensetning som de fleste ikke vil herme etter meg med hehe, samt at trykket i Isabel er på i'en[:)]

Ville aldri funnet på noko slikt.

Eg har til og med problemer med å i det hele tatt kalle babyen noko som nokon eg kjenner heiter. Til dømes er Kristine utelukket då eg gjekk på BARNESKULEN med ei Kristine. Sånn tenker eg.

Og eg har funnet spesielle namn som ikkje er so vanlege. Og eg vert litt snurt viss nokon finn på å bruke dei namna av vennekretsen eller familien min (kusine er gravid samtidig som meg)

Akkurat dette har jeg tenkt på i det siste også... Jeg har i mange år hatt et fint jentenavn på lager, som jeg inderlig ønsker at min eventuelle datter skal hete.. Etter at jeg bli gravid, har søsteren til samboeren min fått ny kjæreste. Han har tre barn fra et tidligere ekteskap, og datteren hans heter det samme som jeg ønsker at min eventuelle datter skal hete. Er dette noe jeg bør ta hensyn til? Må jeg forkaste mitt yndligsnavn fordi søsteren til sambo har en stedatter som heter det samme? De jentene vil jeg bare blir ste-søskenbarn (om det er noe som heter det...)!

Jeg kunne ikke valgt navn som venninnene mine har brukt på sine barn. Heller ikke søskenene mine sine barn...
Jeg har for øvrig et søskenbarn på 10 år som heter Eline, og søstra til morfar het Eline, søstra til bestefar het Elina[8D][8D] 
Men føler ikke at jeg har stjålet navnet fra onkelen min selv om dattera hans også heter Eline. Bare koselig det, og "store-Eline", syns det var stas når MIN Eline ble født, og de fikk samme navn[8D][:D]

ORIGINAL: ~Marte~

Akkurat dette har jeg tenkt på i det siste også... Jeg har i mange år hatt et fint jentenavn på lager, som jeg inderlig ønsker at min eventuelle datter skal hete.. Etter at jeg bli gravid, har søsteren til samboeren min fått ny kjæreste. Han har tre barn fra et tidligere ekteskap, og datteren hans heter det samme som jeg ønsker at min eventuelle datter skal hete. Er dette noe jeg bør ta hensyn til? Må jeg forkaste mitt yndligsnavn fordi søsteren til sambo har en stedatter som heter det samme? De jentene vil jeg bare blir ste-søskenbarn (om det er noe som heter det...)!

Nei, ikke forkast navnet ditt! Du kan jo ikke noe for at tilfeldighetene ville det slik at en av barna til typen til søstern til samboern din heter det. Du får bare si at det navnet har du tenkt på i mange år[:)]

Jeg ville ikke tatt navnet på barnet til en veninde hvis det navnet var litt uvanlig og spesiellt for dem/hadde en historie. Har litt med respekt å gjøre synes jeg.
ORIGINAL: Årolilja

Jeg ville ikke tatt navnet på barnet til en veninde hvis det navnet var litt uvanlig og spesiellt for dem/hadde en historie. Har litt med respekt å gjøre synes jeg.
Hadde bayen derimot hett Emilie eller Emma osv..som veldig mange andre barn hadde jeg ikke brydd meg. Jeg har valgt en sammensetning som de fleste ikke vil herme etter meg med hehe, samt at trykket i Isabel er på i'en[:)]

Helt enig! [:)]

Jeg ville ikke valgt samme navn somnoen i familien eller venner. Derfor sier jeg ikke til noen hva jeg har valgt.. tantebarnet vårt var først født. hvis det ble en jente, skulle hun hete Sofie. Jeg ble kjempetrist, for jeg hadde tenkt at min datter skulle hete Sofie siden jeg leste Sofies verden som 14 åring. Men det ble en gutt, så da forsvant det problemet... Men mannen min likte ikke Sofie da, så det ble ingen Sofie på oss heller selv om vi fikk første jenten. Og da de fikk jente neste gang, så hadde de også ombestemt seg. så det ble ingen Sofier hos oss[:D]

syntes det er teit å ta et navn andre har sagt dem vil gi til barnet sitt, uansett om man ikke er gravid eller ikke.

Back
Topp