Keg vet ikke helt hvorfor man må snakke om at det er bra - sånn utover at det såklart er lov å si: jeg har hatt det veldig fint i denne første tida og er takknemmelig og glad for det. Men er det et stort behov for å utbrodere og få bekreftelse på at man har det bra fra de som omtrent holder på å ramle fra hverandre pga krevende babytid? Du kan jo si det til noen som ikke har det kjempetøft for eksempel.
Jeg hadde en enkel første baby, og jeg følte for det første at det ikke var noe problem å høre om hvor tøft de andre i barselgruppa hadde det. Også var det ikke noe stort behov for meg å fortelle om at jeg hadde en rolig og enkel baby. De spurte om han var rolig fordi han virket sånn, og jeg svarte gjerne at ja han er ganske rolig og jeg har vært veldig heldig der. Men jeg klarte hele veien å forstå at det var behov for mer tid i samtalene til de som såvidt hadde klart å komme seg ut døra og enten var eller nesten var blitt skikkelig deprimerte pga søvnmangel.
En rolig og glad baby kunne jeg dog godt snakke om sammen med de stolte besteforeldrene eller venninner som ikke var utbrent av søvndeprivajson for øyeblikket. Men jeg følte ikke at jeg måtte skjule at jeg koste meg i perm bare fordi jeg ikke utbroderte - skjønner ikke helt hvor denne nye «trenden» om at det tilsynelatende er synd på de som har en enkel babytid fordi de ikke føler det er like nødvendig eller «lov» å snakke kjempemasse om at man har fått det lett. Hvordan er det et problem? Jeg forstår det ikke
Nummer 2 her hadde kolikk, melkeproteinallergi, sov KUN i bæresele på dagtid de første 7 månedene, aldri på trilletur for hun bare skreik og sov knapt, skreik konstant i bilstolen og sov aldri, der, var våken 1-2 ganger i timen gjennom hele natta, ble fort overstimulert ute, likte seg ikke på kafé osv. jeg har aldri vært så på randen av sammenbrudd/i faktisk sammenbrudd noen gang. Jeg hadde det bare så innmari dårlig, parforholdet vårt var kjemperæva i denne perioden, 3-åringen vi hadde fra før hadde det heller ikke bra. Kunne vurdert vold om en person med kun ett barn hadde klagd over at det var så vondt å ikke føle aksept for å ha det enkelt i barseltida
Og da mener jeg ikke at det ikke er lov å si at man koser seg, såklart kan man vel si det, men jeg skjønner også spesielt godt hvorfor de som har det helt forjævlig slitsomt ikke klarer å respondere masse på det. Du skjønner det når du har vært i det selv, ass!
Det nye er jo å være krenka for alt mulig, i alle samfunnets laug - så nå er det krenkbart å ha sovebaby også. Det er ikke bare trådstarter altså, dette er noe jeg har sett flere tråder på og i andre fora
Man kan velge for seg selv om man synes noe er et reellt problem også ta det derfra om det må løses på noen måte. Jeg synes kanskje ikke dette er det verste man kan bli utsatt for.